Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GAZİLER VE YAKINLARININ MANEVİ BAKIM İHTİYAÇLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 67 - 100, 15.12.2019
https://doi.org/10.46595/jad.635152

Öz

Maneviyat, her
bireyin özünde var olan, ona güç veren, yaşam olaylarıyla baş edebilmesinde ve
anlamlandırma sürecinde en büyük desteği olan ilahi özdür. İnsanlar
hayatlarında derin izler bırakan deneyimler yaşayabilir ve bu deneyimleri
anlamlandırma ve baş edebilmede maneviyattan güç alabilirler. Bu çalışmanın
amacı; gaziler ve yakınlarının, gazi olma ve bundan sonraki hayatlarına devam
etme noktasında ne tür manevi bakım ihtiyaçlarının olduğunun tespit
edilmesidir. Nitel bir doğaya sahip olan araştırmada fenomenolojik desen
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da bulunan Gaziler Fizik
Tedavi ve Rehabilitasyon merkezinde ayakta veya yatarak tedavi gören ve tedavi
süreci tamamlanmış 19 gazi ve 12 gazi yakını oluşturmaktadır. Veriler betimsel
analiz kapsamında içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgulara göre; gazilerin manevi bakım ihtiyaçlarına yönelik olarak 8, gazi
eşlerinin manevi bakım ihtiyaçlarına dair ise 5 tema ortaya çıkmıştır. “Beden
algısı ve engellilik, gazi olurken acı hissetmeme ve bunu anlamlandırma, ârafta
kalmışlık duygusu, ailevi sorunlar, alkol ve sigara bağımlılığı, Yaradan algısı
ve maneviyat, baş etmede yardımcı faktörler, beklentiler ve mesajlar”
gazilerle
ilgili ortaya çıkan temalardır. Gazi eşlerinde ise; “hayat arkadaşlığının
getirdiği sorumluluk, eşlerinin ârafta kalmışlık duyguları ve hayata uyum
becerileri, eşlerinin özgüven eksikliğinden kaynaklanan sorunlar, baskıcı tutum
ve içinde biriktirme, toplumsal baskı”
temalarına ulaşılmıştır. Araştırma
sonucunda, gazilerin ve eşlerinin manevi bakım ihtiyaçlarının giderilmesi,
devletten ve toplumdan beklentileri içerikli bazı önerilere yer verilmiştir.






Kaynakça

  • Baldacchino D (2006). Nursing competencies for spiritual care. J Clin Nurs. 15 (7): 885-896.
  • Baranyai, Z , Naar, Z , Farkas, M . (2011). Role of Trust in Building Social Capital and Rural Development. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies , 3 (2) , 519-529 .
  • Calhoun, L,G., & Tedeschi, R.G. (1998). Beyond recovery from trauma: Implications for clinical practice and research. Journal of SocialIssues, 54(2), 357-371.
  • Cash, T. F. (2004). Body image: past, presentandfuture. Body Image, 1, 1–5.
  • Chang, S , Yu, C , Chen, M . (2018). Building a cohesive partnership: Perspectives of staff caregivers on improving self-care independence among older adults living in long-term care facilities. Journal of Aging and Long-Term Care , 1 (3) , 101-107.
  • Coyle, J. (2002). Spirituality and health: towards a framework for exploring the relationship between sprituality and health, Journal of Advanced Nursing,37 (6):589-597.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni), çeviri editörleri: M. Bütün ve S.B. Demir, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Daştan N. B, Buzlu S. (2010) Meme kanseri hastalarında maneviyatın etkileri ve manevi bakım. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Cilt:3,Sayı:1.2010 73-79
  • Eker, A.T. (2012). Temel Sağlık Hizmetlerinde Ruhsal Travmaya Yaklaşım, Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği)
  • Ergül, Ş., Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve manevi bakım. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8 (1):37-45.
  • Frager, R. (2009). Manevi Rehberlik ve Benötesi Psikolojisi Üzerine Paylaşımlar (Çev. Çolakoğlu, Ö.) İstanbul: Kaknüs)
  • Goswami, S., Sachdeva S., Sachdeva R. (2012). Body image satisfaction among female college students. Ind Psychiatry J., 21, 168-172.
  • Hall, J. (2006). Spirituality at the Beginning of Life. Journal of Clinical Nursing 15, 804–810.
  • Herman, J. (2017). Travma ve İyileşme, Çev: Tamer Tosun, (5.Baskı). İstanbul: Literatür. İleri Evre Kanserde Bakım, Çev. Editörü: Şeref Kömürcü, 2009, Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • İslam Ansiklopedisi. (1996). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Linley, P.A., Joseph, S. (2004). Positive change following trauma and adversity: A review. Journal of Traumatic Stress, 17(1), 11-21.
  • Mayers, C.,Leavey, G., Vallianatou, C., ve Baker, C. (2007). How clients with religious or spiritual beliefs experience psychological help-seeking and therapy: A qualitative study. Clinical Psychology and Psychotherapy, 14(4), 317-327.
  • Mutlu, S. (2006). Kalıcı abdominalstomalı hastalarda beden imajı değişiminin yaşam kalitesine etkisi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Öz, F. (2004). İnsan, Spiritüel gereksinimler ve hemşirelik. MN Klinik Bilimler & Doktor,10(1), 350-355.
  • Özdoğan, Ö. (2019). Değer Odaklı Manevi Güçlenme ve Bakım Programının Geliştirilmesi ve Uygulanması. 5. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Sözlü Bildiri, Üsküp.
  • Özdoğan, Ö. (2010). Aşkın Yanımız Maneviyat, (2. Baskı). Ankara: Özdenöze.
  • Özdoğan, Ö. (2010), İsimsiz Hayatlar, (4.Baskı). Ankara: Özdenöze
  • Özdoğan, Ö. (2012). “Palyatif Bakımda Manevi Yaklaşım”. I. Ulusal Din Psikolojisi ve Manevi Bakım Çalıştayı Tebliğ Kitabı, s.44, Ankara.
  • Özdoğan, Ö. (2006), Pastoral Psikoloji, AÜİFD 47, sayı 2, 127-141.
  • Özsağır, Y. (2007). Ekonomide Güven Faktörü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,6(20), 46-62.
  • Ross, L. (1995). The spiritual dimension: Its importance to patients’ health, wellbeing and quality of life and its implications for nursing practice. International Journal of Nursing Studies, 32, 457–468.
  • Selvi, K. (2018). Erkeklerde Beden İmajı Kaygısı ve Kas Algı Bozukluğunun Öz-Belirleme Kuramı Çerçevesinde Araştırılması, ODTÜ, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Smith, J. A.,Flowers, P. and Larkin, M., (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, Sage.
  • Smith, J. A. ve Osborn, M. (2003). Interpretative phenomenological analysis. J. A. Smith (Ed), Qualitative psychology. A practical guide to research methods(ss. 51-80). London: Sage Publications.
  • Smith, J. A. (2011). Evaluating the contribution of interpretative phenomenological analysis. Health Psychology Review, 5(1), 9-27.
  • Shakespeare-Finch, Jane, Smith, S. Gow, K. Embelton, G.&Baird, L. (2003). The Prevalence of Post-Traumatic Growth in Emergency Ambulance Personnel. Traumatology, Vol. 9, No. 1, 58-68.
  • Wong K.F. Lee L.Y.K. Lee J.K.L. (2008) Hong Kong Enrolled Nurses Perceptions of Spirituality and Spiritual Care. International Nursing Review 55, 333–340.
  • Yılmaz, M. ve Okyay, N. (2009). Hemşirelerin maneviyat ve manevi bakıma İlişkin görüşleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3, 41-52.

A QUALITATIVE RESEARCH ON GAZIANS AND THEIR RELATIONS FOR THE DETERMINATION OF SPIRITUAL CARE NEEDS

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 67 - 100, 15.12.2019
https://doi.org/10.46595/jad.635152

Öz

 Spirituality is the divine essence that exists
in the essence of each individual, gives him strength and is the greatest
support in the process of understanding and coping with life events. People can
have experiences that leave deep traces in their lives, and they can take power
from spirituality to make sense and deal with them. The aim of this study; to
determine what kind of spiritual care needs of veterans and their relatives to
become veterans and to continue their lives. Phenomenological design was used
in the study which has a qualitative nature. The study group  consists of 19 veterans and 12 veterans who
have received outpatient or inpatient treatment at the Veterans Physical Therapy
and Rehabilitation Center in Ankara. The data were analyzed with descriptive
content analysis technique. According to the findings; There are 8 themes for
the spiritual care needs of veterans and 5 themes for the spiritual care needs
of veterans wifes. Body perception and disability, not feeling pain and making
sense of being a veteran, a sense of purgatory, family  problems, alcohol and cigarette addiction,
god perception and spirituality, help factors in coping, expectations and
messages are the themes that emerged about veterans. The themes reached in the
wifes of veterans are as follows: 
Responsibility arising from friendship, the feelings of their husbands
in the purgatory, adaptation skills to life their husbands, problems caused by
lack of self-confidence of their husbands, repressive attitude from husbands
and social pressure. As a result of this research, some suggestions are given
that  the spiritual care needs of
veterans and their wifes and their expectations from the state, society and other
veterans. 

Kaynakça

  • Baldacchino D (2006). Nursing competencies for spiritual care. J Clin Nurs. 15 (7): 885-896.
  • Baranyai, Z , Naar, Z , Farkas, M . (2011). Role of Trust in Building Social Capital and Rural Development. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies , 3 (2) , 519-529 .
  • Calhoun, L,G., & Tedeschi, R.G. (1998). Beyond recovery from trauma: Implications for clinical practice and research. Journal of SocialIssues, 54(2), 357-371.
  • Cash, T. F. (2004). Body image: past, presentandfuture. Body Image, 1, 1–5.
  • Chang, S , Yu, C , Chen, M . (2018). Building a cohesive partnership: Perspectives of staff caregivers on improving self-care independence among older adults living in long-term care facilities. Journal of Aging and Long-Term Care , 1 (3) , 101-107.
  • Coyle, J. (2002). Spirituality and health: towards a framework for exploring the relationship between sprituality and health, Journal of Advanced Nursing,37 (6):589-597.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni), çeviri editörleri: M. Bütün ve S.B. Demir, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Daştan N. B, Buzlu S. (2010) Meme kanseri hastalarında maneviyatın etkileri ve manevi bakım. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Cilt:3,Sayı:1.2010 73-79
  • Eker, A.T. (2012). Temel Sağlık Hizmetlerinde Ruhsal Travmaya Yaklaşım, Ankara: Türkiye Psikiyatri Derneği)
  • Ergül, Ş., Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve manevi bakım. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 8 (1):37-45.
  • Frager, R. (2009). Manevi Rehberlik ve Benötesi Psikolojisi Üzerine Paylaşımlar (Çev. Çolakoğlu, Ö.) İstanbul: Kaknüs)
  • Goswami, S., Sachdeva S., Sachdeva R. (2012). Body image satisfaction among female college students. Ind Psychiatry J., 21, 168-172.
  • Hall, J. (2006). Spirituality at the Beginning of Life. Journal of Clinical Nursing 15, 804–810.
  • Herman, J. (2017). Travma ve İyileşme, Çev: Tamer Tosun, (5.Baskı). İstanbul: Literatür. İleri Evre Kanserde Bakım, Çev. Editörü: Şeref Kömürcü, 2009, Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • İslam Ansiklopedisi. (1996). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Linley, P.A., Joseph, S. (2004). Positive change following trauma and adversity: A review. Journal of Traumatic Stress, 17(1), 11-21.
  • Mayers, C.,Leavey, G., Vallianatou, C., ve Baker, C. (2007). How clients with religious or spiritual beliefs experience psychological help-seeking and therapy: A qualitative study. Clinical Psychology and Psychotherapy, 14(4), 317-327.
  • Mutlu, S. (2006). Kalıcı abdominalstomalı hastalarda beden imajı değişiminin yaşam kalitesine etkisi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Öz, F. (2004). İnsan, Spiritüel gereksinimler ve hemşirelik. MN Klinik Bilimler & Doktor,10(1), 350-355.
  • Özdoğan, Ö. (2019). Değer Odaklı Manevi Güçlenme ve Bakım Programının Geliştirilmesi ve Uygulanması. 5. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi Sözlü Bildiri, Üsküp.
  • Özdoğan, Ö. (2010). Aşkın Yanımız Maneviyat, (2. Baskı). Ankara: Özdenöze.
  • Özdoğan, Ö. (2010), İsimsiz Hayatlar, (4.Baskı). Ankara: Özdenöze
  • Özdoğan, Ö. (2012). “Palyatif Bakımda Manevi Yaklaşım”. I. Ulusal Din Psikolojisi ve Manevi Bakım Çalıştayı Tebliğ Kitabı, s.44, Ankara.
  • Özdoğan, Ö. (2006), Pastoral Psikoloji, AÜİFD 47, sayı 2, 127-141.
  • Özsağır, Y. (2007). Ekonomide Güven Faktörü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,6(20), 46-62.
  • Ross, L. (1995). The spiritual dimension: Its importance to patients’ health, wellbeing and quality of life and its implications for nursing practice. International Journal of Nursing Studies, 32, 457–468.
  • Selvi, K. (2018). Erkeklerde Beden İmajı Kaygısı ve Kas Algı Bozukluğunun Öz-Belirleme Kuramı Çerçevesinde Araştırılması, ODTÜ, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Smith, J. A.,Flowers, P. and Larkin, M., (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research, Sage.
  • Smith, J. A. ve Osborn, M. (2003). Interpretative phenomenological analysis. J. A. Smith (Ed), Qualitative psychology. A practical guide to research methods(ss. 51-80). London: Sage Publications.
  • Smith, J. A. (2011). Evaluating the contribution of interpretative phenomenological analysis. Health Psychology Review, 5(1), 9-27.
  • Shakespeare-Finch, Jane, Smith, S. Gow, K. Embelton, G.&Baird, L. (2003). The Prevalence of Post-Traumatic Growth in Emergency Ambulance Personnel. Traumatology, Vol. 9, No. 1, 58-68.
  • Wong K.F. Lee L.Y.K. Lee J.K.L. (2008) Hong Kong Enrolled Nurses Perceptions of Spirituality and Spiritual Care. International Nursing Review 55, 333–340.
  • Yılmaz, M. ve Okyay, N. (2009). Hemşirelerin maneviyat ve manevi bakıma İlişkin görüşleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 3, 41-52.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Hakemli Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurdan Yağlı 0000-0002-1482-8250

Öznur Özdoğan 0000-0001-7115-5913

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Yağlı, Nurdan - Özdoğan, Öznur. “GAZİLER VE YAKINLARININ MANEVİ BAKIM İHTİYAÇLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of Analytic Divinity 3/2 (Aralık 2019), 67-100. https://doi.org/10.46595/jad.635152.

· JAD, bilgiyi genişletmek ve geliştirmek için tamamen Açık Erişim Dergi Politikasını kabul eder.

· Adres: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Esenboğa Yerleşkesi Çubuk/Ankara