The total quality management approach is a management style in which the human factor stands out, continuous development and improvement is adopted, group work is emphasized in the enterprise, and quality responsibility spreads to all of the employees. The goal of total quality management is to provide continuous and excellent service to the customer with well-trained and motivated employees.Within the scope of this study, some features (customer orientation, management leadership, full participation, systematic process analysis and human understanding first) of total quality management activities implemented in forest products industry are examined. For this purpose, 377 engineers and foremen working in 14 large-scale companies with ISO 9001 Quality Management System Certificate were reached through a survey method. The questionnaire used consists of two parts. In the first part, some demographic features of the employees were evaluated with 13 questions. In the second part of the survey, the management system applied in the enterprises was researched with 50 questions. The survey data were evaluated with the Structural Equation Model (SEM) prepared in SPSS and AMOS statistical package programs and the results were revealed. As a result, a statistically acceptable scale has been put forward for researchers who want to examine the total quality management studies in the forest products industry.
Forest products industry quality management system scale development total quality management
Toplam kalite yönetimi yaklaşımı, insan faktörünün öne çıktığı, sürekli gelişim ve iyileştirmenin benimsendiği, işletmede grup çalışmasına önem verildiği ve kalite sorumluluğunun tüm çalışanlara yayıldığı bir yönetim tarzıdır. Toplam kalite yönetiminin amacı, iyi eğitimli ve motive olmuş çalışanlarla müşteriye sürekli ve mükemmel hizmet sunmaktır. Bu çalışma kapsamında orman ürünleri sektöründe uygulanan toplam kalite yönetimi faaliyetlerinin bazı özellikleri (müşteri odaklılık, yönetim liderliği, tam katılım, sistematik süreç analizi ve önce insan anlayışı) incelenmiştir. Bu amaçla ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesine sahip 14 büyük firmada görev yapan 377 mühendis ve ustabaşına anket yöntemi ile ulaşılmıştır. Kullanılan anket iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde 13 soru ile çalışanların bazı demografik özellikleri değerlenmiş ikinci bölümünde işletmelerde uygulanan yönetim sistemi 50 soruyla araştırılmıştır. Anket verileri SPSS ve AMOS istatistik paket programlarında hazırlanan Yapısal Eşitlik Modeli (SEM) ile değerlendirilmiş ve sonuçlar ortaya çıkarılmıştır. Sonuç olarak, orman ürünleri sektöründe toplam kalite yönetimi çalışmalarını incelemek isteyen araştırmacılar için istatistiksel olarak kabul edilebilir bir ölçek ortaya konmuştur.
Toplam kalite yönetimi ölçek geliştirme orman ürünleri endüstrisi Kalite yönetim sistemi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2020 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |