When fashion design students start their professional life, they need to equip themselves with sufficient knowledge of environmental education in order to contribute to eco-friendly production activities of textile enterprises. It is clear that a designer who is not familiar with the hazards caused by environmental pollution cannot provide eco-friendly production in the textile enterprise. In this study based on this thought, fashion design students' attitudes towards environment in textile products design and their understanding, awareness and knowledge levels about the extent of the danger caused by environmental pollution, which has become an important problem for all countries in recent years, were investigated. The data were collected through a survey applied to 124 fashion design students in November 2017-2018 academic year. In the first part of the survey, the sociodemographic characteristics of the students and in the second part the environmental pollution that they think as a risk in the environment and human health, and these risk levels and their attitudes towards the environment in design were determined. The data obtained from the survey were evaluated and they were compared with the literature and recommendations have been developed.
Textile industry Fashion design students Environmental awareness Environmental pollutions
Moda tasarımı öğrencilerinin meslek hayatına atıldıklarında tekstil işletmelerinin doğa dostu üretim faaliyetlerine katkı sağlayabilmeleri için, çevre eğitimi konusunda kendilerini yeterli bilgi ile donatmaları gerekmektedir. Çevre kirliliklerinin oluşturduğu tehlikeler hakkında bilgisi olmayan bir tasarımcının, çalışacağı tekstil işletmesinde çevre dostu bir üretim sağlayamayacağı aşikârdır. Bu düşünceden hareketle yapılan çalışmada; son yıllarda tüm ülkeler için önemli bir sorun haline gelen çevresel kirliliklerin oluşturduğu tehlike boyutlarını; moda tasarımı öğrencilerinin anlama, farkında olma ve bilgi sahibi olma düzeyleri ile öğrencilerin tekstil ürünleri tasarımında çevreye yönelik tutumları araştırılmıştır. Araştırmada veriler, 2017–2018 eğitim-öğretim yılı Kasım ayında toplamda 124 moda tasarımı öğrencilerine uygulanan anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Anketin birinci bölümünde; öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, ikinci bölümünde çevre ve insan sağlığında risk olarak düşündükleri çevresel kirlilikleri ve risk düzeyleri ile tasarımda çevreye yönelik tutumları belirlenmiştir. Anketten elde edilen veriler değerlendirilerek, literatür bilgisi ile karşılaştırılmış ve öneriler geliştirilmiştir.
Tekstil endüstrisi Moda tasarımı öğrencileri Çevre farkındalığı Çevre kirlilikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2021 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |