Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Environmental Attitudes of Fashion Design Students in the Textile Products Design

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 311 - 317, 28.09.2021
https://doi.org/10.35229/jaes.875082

Öz

When fashion design students start their professional life, they need to equip themselves with sufficient knowledge of environmental education in order to contribute to eco-friendly production activities of textile enterprises. It is clear that a designer who is not familiar with the hazards caused by environmental pollution cannot provide eco-friendly production in the textile enterprise. In this study based on this thought, fashion design students' attitudes towards environment in textile products design and their understanding, awareness and knowledge levels about the extent of the danger caused by environmental pollution, which has become an important problem for all countries in recent years, were investigated. The data were collected through a survey applied to 124 fashion design students in November 2017-2018 academic year. In the first part of the survey, the sociodemographic characteristics of the students and in the second part the environmental pollution that they think as a risk in the environment and human health, and these risk levels and their attitudes towards the environment in design were determined. The data obtained from the survey were evaluated and they were compared with the literature and recommendations have been developed.

Kaynakça

  • Akdeniz Ar, A. (2009). Yeşil pazarlamadan kaynaklanan kazanımlar ve Türk tekstil sektöründe bir uygulama. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, Türkiye, 291s.
  • Beyhun, N.E., Vaizoğlu, S.A., Mete, A., Okur, S., Ongun, M., Orçan, S. & Güler, Ç. (2007). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2005-2006 öğretim dönemi son sınıf öğrencilerinde çevresel risk algılama düzeyi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6, 345-350.
  • Ceritli, İ. (2001). Çevreci hareketin siyasallaşma süreci. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 213-226.
  • Dizge, N., Aydıner, C., Demirbaş, E., Kobya, M. & Kara, S. (2008). Adsorption of reactive dyes from aqueous solutions by fly ash: kinetic and equilibrium studies. Journal of Hazardous Materials, 150(3), 737-746.
  • Erten, S. (2002). İlköğretimin II. kademesindeki (6.7. ve 8. sınıflar) öğrencilerde çevreye yararlı davranışların araştırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara, Türkiye.
  • Erten, S. (2005). Okul öncesi öğretmen adaylarında çevre dostu davranışların araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 91-100.
  • Kalıpcı, E., Yener, Y. & Özkadif, S. (2009). The opinions of teacher candidates about global warming, greenhouse effect and ozone layer. World Applied Sciences Journal, 7(1), 67-75.
  • Nemli, E. (2001). Çevreye duyarlı yönetim anlayışı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 23–24, 211-224.
  • Özdoğan, E., Korkmaz, A. & Seventekin, N. (2007). Eko-teks ve AB çevre etiketi. Tekstil ve Konfeksiyon, 3(1), 148-152.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A.Ç. & Nehir, S. (2005). Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4(6), 330-344.
  • Öztas, F. & Kalıpcı, E. (2009). Teacher candidates' perception level of environmental pollutant and their risk factors. International Journal of Environmental and Science Education, 4(2), 185-195.
  • Stead, W.E. & Stead, J.G. (1996). Management for a small planet, SAGE Publications, California, USA, 296p.
  • Türkmen, N. (2009). Tekstil ve moda tasarımı açısından sürdürülebilirlik ve dönüşüm. Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, 194s.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Orta Öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Wang, S. & Li, H., (2005). Dye adsorption on unburned carbon: kinetics and equilibrium. Journal of Hazardous Materials, B126, 71–77.
  • Yener, D. & Kalıpcı, E. (2007). A Survey study on environmental knowledge of education faculty students. Journal of International Environmental Application & Science, 2(3&4), 70-78.

Moda Tasarımı Öğrencilerinin Tekstil Ürünleri Tasarımında Çevreye Yönelik Tutumlarının Araştırılması

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 3, 311 - 317, 28.09.2021
https://doi.org/10.35229/jaes.875082

Öz

Moda tasarımı öğrencilerinin meslek hayatına atıldıklarında tekstil işletmelerinin doğa dostu üretim faaliyetlerine katkı sağlayabilmeleri için, çevre eğitimi konusunda kendilerini yeterli bilgi ile donatmaları gerekmektedir. Çevre kirliliklerinin oluşturduğu tehlikeler hakkında bilgisi olmayan bir tasarımcının, çalışacağı tekstil işletmesinde çevre dostu bir üretim sağlayamayacağı aşikârdır. Bu düşünceden hareketle yapılan çalışmada; son yıllarda tüm ülkeler için önemli bir sorun haline gelen çevresel kirliliklerin oluşturduğu tehlike boyutlarını; moda tasarımı öğrencilerinin anlama, farkında olma ve bilgi sahibi olma düzeyleri ile öğrencilerin tekstil ürünleri tasarımında çevreye yönelik tutumları araştırılmıştır. Araştırmada veriler, 2017–2018 eğitim-öğretim yılı Kasım ayında toplamda 124 moda tasarımı öğrencilerine uygulanan anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Anketin birinci bölümünde; öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, ikinci bölümünde çevre ve insan sağlığında risk olarak düşündükleri çevresel kirlilikleri ve risk düzeyleri ile tasarımda çevreye yönelik tutumları belirlenmiştir. Anketten elde edilen veriler değerlendirilerek, literatür bilgisi ile karşılaştırılmış ve öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akdeniz Ar, A. (2009). Yeşil pazarlamadan kaynaklanan kazanımlar ve Türk tekstil sektöründe bir uygulama. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa, Türkiye, 291s.
  • Beyhun, N.E., Vaizoğlu, S.A., Mete, A., Okur, S., Ongun, M., Orçan, S. & Güler, Ç. (2007). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi 2005-2006 öğretim dönemi son sınıf öğrencilerinde çevresel risk algılama düzeyi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6, 345-350.
  • Ceritli, İ. (2001). Çevreci hareketin siyasallaşma süreci. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 213-226.
  • Dizge, N., Aydıner, C., Demirbaş, E., Kobya, M. & Kara, S. (2008). Adsorption of reactive dyes from aqueous solutions by fly ash: kinetic and equilibrium studies. Journal of Hazardous Materials, 150(3), 737-746.
  • Erten, S. (2002). İlköğretimin II. kademesindeki (6.7. ve 8. sınıflar) öğrencilerde çevreye yararlı davranışların araştırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül 2002, Ankara, Türkiye.
  • Erten, S. (2005). Okul öncesi öğretmen adaylarında çevre dostu davranışların araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 91-100.
  • Kalıpcı, E., Yener, Y. & Özkadif, S. (2009). The opinions of teacher candidates about global warming, greenhouse effect and ozone layer. World Applied Sciences Journal, 7(1), 67-75.
  • Nemli, E. (2001). Çevreye duyarlı yönetim anlayışı. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 23–24, 211-224.
  • Özdoğan, E., Korkmaz, A. & Seventekin, N. (2007). Eko-teks ve AB çevre etiketi. Tekstil ve Konfeksiyon, 3(1), 148-152.
  • Özmen, D., Çetinkaya, A.Ç. & Nehir, S. (2005). Üniversite öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4(6), 330-344.
  • Öztas, F. & Kalıpcı, E. (2009). Teacher candidates' perception level of environmental pollutant and their risk factors. International Journal of Environmental and Science Education, 4(2), 185-195.
  • Stead, W.E. & Stead, J.G. (1996). Management for a small planet, SAGE Publications, California, USA, 296p.
  • Türkmen, N. (2009). Tekstil ve moda tasarımı açısından sürdürülebilirlik ve dönüşüm. Sanatta Yeterlik Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, 194s.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Orta Öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Wang, S. & Li, H., (2005). Dye adsorption on unburned carbon: kinetics and equilibrium. Journal of Hazardous Materials, B126, 71–77.
  • Yener, D. & Kalıpcı, E. (2007). A Survey study on environmental knowledge of education faculty students. Journal of International Environmental Application & Science, 2(3&4), 70-78.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Tekoğlu 0000-0002-3608-7801

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2021
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tekoğlu, O. (2021). Moda Tasarımı Öğrencilerinin Tekstil Ürünleri Tasarımında Çevreye Yönelik Tutumlarının Araştırılması. Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences, 6(3), 311-317. https://doi.org/10.35229/jaes.875082


13221            13345           13349              13352              13353              13354          13355    13356   13358   13359   13361     13363   13364                crossref1.png            
         Paperity.org                  13369           EBSCOHost Logo        Scilit logo                  
JAES/AAS-Journal of Anatolian Environmental and Animal Sciences/Anatolian Academic Sciences&Anadolu Çevre ve Hayvancılık Dergisi/Anadolu Akademik Bilimler-AÇEH/AABcabi-logo-black.svg