While natural resources are decreasing over time, the consumption of natural resources that human beings need with the development of technology is increasing. The fact that this adverse situation is against the environment we live in, unfortunately, cools our hearts that there are some things we can do while tying the hands of human beings. While it is necessary to produce activities and policies for less consumption of natural resources in the process of environmental protection, there are many things that society members can do. One of them will be to send some messages to the future by increasing the environmental awareness and awareness of our children, which is the guarantee of our future. For this purpose, many researches and studies are carried out to raise awareness of environmental issues, especially among primary and secondary school students. In this study, the studies evaluating the results of the questionnaires applied on the students with the environmental awareness and awareness criteria were evaluated in order to see how successful the studies on environmental awareness, awareness or awareness of primary school students were for this purpose.
Doğal kaynaklar zaman geçtikçe azalırken insanoğlunun da teknolojinin gelişimiyle ihtiyaç duyduğu doğal kaynakları tüketimi gittikçe artmaktadır. Bu ters durumun yaşadığımız çevrenin aleyhinde olması maalesef insanoğlunun elini kolunu bağlarken yapabileceğimiz bazı şeylerin varlığı yüreğimizi serinletmektedir. Çevrenin korunması sürecinde kuşkusuz doğal kaynakların daha az tüketimine yönelik faaliyetler ve politikalar üretmek gerekirken toplum bireylerinin de yapabileceği birçok şey bulunmaktadır. Bunlardan biri de geleceğimizin teminatı çocuklarımızın çevre farkındalığını ve bilincini artırarak geleceğe bazı mesajlar göndermek olacaktır. Bu amaçla eğitim süreçlerinde özellikle ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin çevre konusunda bilinçlendirmeye yönelik birçok araştırma ve çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmada bu amaca yönelik olarak ilköğretim öğrencilerinin çevre duyarlığı, farkındalığı veya bilinci oluşturmaya yönelik yapılan çalışmaların ne kadar başarılı olduğunu görmek için öğrenciler üzerinde uygulanan çevre farkındalığı ve bilinci ölçütleriyle yapılan anket sonuçlarını değerlendiren araştırmalar değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 3 |