People spend most of their time indoors, so designing healthy buildings significantly impacts human health. The "sick building syndrome," identified in the 1970s and mentioned in a 1984 World Health Organization (WHO) report, highlights the negative effects buildings can have on health. Given that children are a large portion of the users, ensuring health and comfort in school buildings is crucial for efficiency and public health. This study aims to provide comprehensive information and in-depth analysis on "healthy school buildings." Using the VOSviewer program, a bibliometric analysis was conducted on articles published between 1987 and 2024 in the Web of Science database. The analysis included author keyword analysis, word distribution by years, country citation analysis, and country citation tie distribution by years to convey the subject's conceptual framework, boundaries, topicality, and regional trends. The study systematically summarizes the literature, highlighting the topic's boundaries, trends, and gaps. The results indicate that the most cited countries are the United States, China, and Australia, with built environment, thermal comfort and health as the most frequently used keywords. The distribution of author keywords and countries' citation ties over the years shows that the topic is current and research has increased since COVID-19. This study outlines the scope and boundaries of healthy school buildings, emphasizes its importance, helps researchers generate new ideas and encourages studies addressing research gaps.
Healthy buildings Healthy school buildings Bibliometric analysis VOSviewer Web of Science
İnsanların zamanlarının büyük çoğunluğunu kapalı mekanlarda geçirmesi, sağlıklı yapılar tasarlamanın insan sağlığı üzerindeki etkilerini artırmaktadır. 1970’lerde ortaya çıkan ve 1984’te Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından yayımlanan raporda belirtilen “hasta bina sendromu”, yapıların insan sağlığı üzerinde yaratabileceği olumsuzlukları kanıtlamaktadır. Kullanıcı kitlesinin büyük bir bölümünün çocuklar olması sebebiyle, okul yapılarında sağlık ve konfor koşullarının sağlanması hem verimlilik hem de toplum sağlığı açısından önemlidir. Bu çalışma, “sağlıklı okul yapıları” araştırma konusu hakkında kapsamlı bilgi haritalaması ve derinlemesine analiz sunmayı amaçlamaktadır. 1987-2024 yılları arasında yayımlanmış olan ve Web of Science veri tabanında listelenen “sağlıklı okul yapıları” ile ilgili eserlerin, VOSviewer programı aracılığıyla bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Konunun ilişkili olduğu kavramsal çerçeve, sınırları, güncelliği ve bölgesel eğiliminin daha net aktarılabilmesi açısından; yazar anahtar kelime analizi, kelimelerin yıllara göre dağılımı, ülkelerin atıf analizi ve ülkelerin atıf bağlarının yıllara göre dağılımına dayalı bibliyometrik analizler yapılmıştır. Çalışma, mevcut yazının sistematik bir şekilde özetlenmesiyle; konunun sınırları, eğilimleri ve boşluklarını araştırmacıların dikkatine sunmaktadır. Sonuçlar, ABD, Çin ve Avustralya'nın en fazla atıf alan ülkeler olduğunu ve yapılı çevre, termal konfor ve sağlık kelimelerinin literatürde en sık kullanılan anahtar kelimeler olduğunu ortaya koymaktadır. Yazar anahtar kelimeleri ve ülkelerin atıf bağlarının yıllara göre dağılımı incelendiğinde, konunun güncel bir konu olduğu ve Covid-19 sonrasında bu konuda yapılan çalışmaların artış gösterdiği görülmektedir. Bu çalışma, sağlıklı okul yapıları konusunun kapsam ve sınırlarını aktararak, güncelliğini vurgulamakta, konuyla ilgilenen araştırmacılara yeni fikirler üretebilme imkanı sunmakta ve araştırma boşluklarına yönelik çalışmalar yapılmasını teşvik etmektedir.
Sağlıklı yapılar Sağlıklı okul yapıları Bibliyometrik analiz VOSviewer Web of Science
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimari Bilgi İşlem ve Görselleştirme Yöntemleri, Sürdürülebilir Mimari, Mimarlık (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Creative Commons License
Digital International Journal of Architecture, Art & Heritage by https://aybu.edu.tr/jah/en is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.