Amaç: Bu çalışmada, Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü öğrencilerinin akılcı antibiyotik kullanımına ilişkin bilgi ve uygulamalarını ölçmek ve değerlendirmek amaçlanmıştır.
Yöntemler: Bu çalışma 01.06.2019-01.09.2019 tarihleri arasında T.C Üsküdar Üniversitesi; Girişimsel olmayan Etik Kurul Başkanlığı’nın 31.05.2019 tarihli 61351342-/2019-333 sayılı izni ile Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü öğrencilerinin katılımı ile gerçekleşmiştir. Çalışmada katılımcılara antibiyotik kullanımı, antibiyotiğe ulaşma yolları, antibiyotik kullanımına ilişkin tutum ve davranışları, hastalıklar karşısında antibiyotik kullanımları konusunda sorular sorulmuştur. Araştırmada seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi seçilmiştir. Araştırmaya yaşları 18-25 aralığında değişen 145 üniversitesi öğrencisi (x ̅yaş =20,37±1,26) katılmıştır. Veriler istatistiksel analiz için statistical package fort the social sciences(SPSSv 22.0) programı ile analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan 145 üniversite öğrencisinin yaş aralığı 18-25 aralığında değişmektedir. Katılımcıların %55,2’si antibiyotikler hakkında yeterince bilgi sahibi olduğunu düşünmektedir. Bunun yanı sıra katılımcıların %32,4’ü hastalandığı zaman antibiyotik kullanmakta, %35,9 ise bazen kullandığını belirtmektedir. Katılımcılar en çok idrar yolu enfeksiyonunda antibiyotik kullanırken en az kullanım oranı ise %6,9 ile kas ağrılarında kullanımı olduğu görülmüştür. Katılımcıların %40’ı antibiyotiğe istediği anda ulaşabildiğini ve bu kişilerin %82,8’i eczaneye ulaşmak kolay olduğu için bu şekilde antibiyotiğe ulaştığını belirtmiştir. Katılımcıların %88,3’ü doktor reçetesi olmadan antibiyotik kullanmamaktadır. Katılımcıların büyük çoğunluğu antibiyotik kullanırken alkol kullanmadığını belirtmektedir. Hastalandığında antibiyotik kullanan, kullanmayan ve bazen kullanan kişilerin büyük çoğunluğunun (%86,5-%95,7) antibiyotik kullanımından önce alternatif yöntemlere başvurmaktadır.
Sonuç:Katılımcıların büyük bölümü AAK kullanımı konusunda yeterli bilgiye sahip olmalarına karşılık AİK ve AAK konusunda daha fazla eğitim almalarının gerektiği görülmüş ve aynı zamanda büyük bir bölümünün alternatif tedavilerle hastalıklara tedavi etmek istedikleri tespit edilmiştir. Alternatif tedavilerden ne anladıkları ve hangi yöntemleri kullandıklarının araştırılması gerekliliğini önemi ortaya çıkarılmıştır.
Antibiyotik ebelik bölümü öğrencileri akılcı antibiyotik kullanımı tutum-davranış-uygulama metodları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 1 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2 |