Havacılığın ilk yıllarında,
kazaların büyük bir kısmı uçağın teknik problemlerine bağlı olarak
gerçekleşmiştir. Teknolojik gelişmeler ile birlikte, her geçen gün daha güvenli
hale getirilen uçaklar, kazaların azalmasını sağlasa da, geliştirilen
sistemlerin karmaşıklığı pilotun görevini aklını ve fiziksel gücünü kullanan
çalışandan, sistem yöneticisine dönüştürdüğü için insan faktörünün önemini
arttırmıştır. Bu nedenle, Ekip Kaynak
Yönetimi programları; çevre, yazılım, donanım ve bilgi gibi insan faktörüne
bağlı olan tüm kaynakların etkin ve verimli olarak kullanılmasını sağlamak için
geliştirilmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı Ekip Kaynak Yönetiminin, insan
faktöründen kaynaklanan kazaların azaltılmasındaki rolünü, literatürdeki
çalışmalarda ve tarihteki kazalardan da faydalanarak vurgulamaktır. Bu
çalışmanın literatüre, Ekip kaynak yönetimi ile ilgili yapılan çalışmaları
güncellediği için katkıda bulunması beklenmektedir.
In the first years of
aviation, most of the accidents occurred due to technical problems of the
aircraft. In parallel with the technological developments, making safer and
safer planes caused a significant reduction in aircraft accidents, but
complexity of the systems developed increased the importance of human factor as
the position of a pilot has changed from a worker who uses his mind and
physical power to a system administrator. For this reason,
Crew Resource Management-CRM (Crew Resource Management-CRM) programs have been
developed to ensure that all resources, including the environment, software,
hardware and information, which are available both inside and outside the
aircraft, and all of which are the basis of the human being, can be used safely
and effectively. In this scope, the purpose of this study is to emphasize the
role of CRM to minimize the civil aviation accidents resulting from human
factor benefiting from related studies in literature and aircraft accidents in
history. The study is expected to contribute to literature well, as it attempts
to update the literature regarding the CRM with the latest improvements in the
field.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |