Evaluation of Isparta Süleyman Demirel Airport in terms of Logistic Activies of West Mediterrian Region Exported Products
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 41 - 52, 15.02.2021
Bora Öçal
,
Oğuzhan Çarıkçı
Öz
Today air transportation is known to be only passenger transportation. But recent progress in global trade and supply chain has also a reflection on freight transportation. Air freight transportation that enables rapid and safe transportation globally has great importance. In the current study potential of Isparta Süleyman Demirel Airport is evaluted in terms of exported products from Isparta and Burdur proviences. Exporting products from Isparta Süleyman Demirel Airport customs instead of other transportation ways or airports is asserted as alternative for products specifically perishable products including fresh fruits and vegetables being delivered to Europe and Far East. Thus the international airport commonly in service of limited domestic and training flights is considered to be more effective. Additionally occupation of Isparta Süleyman Demirel Airport with logistic activities can also contribute to a logistic village to be possibly established in the region. On the other hand activation of the airport by logistic activities can also contribute to regional development.
Kaynakça
- Bowersox, D.J., Closs, D.J., Cooper, B.M. (2012). Supply Chain Logistics Management, ABD: McGraw Hill.
- Demir, V. (2008). Lojistik yönetim sisteminde maliyet hesaplaması. Nobel Yayın Dağıtım.
- Demiroğlu, Ş. (2013). Küresel Lojistik Köyleri ve Bu Kapsamda Türkiye’de Lojistik Köyleri Üzerine Bölgesel Bir İnceleme (YayımlanmışDoktora Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
- DHMİ. (2020). İstatistikler, https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Istatistikler.aspx, Erişim Tarihi: 18.07.2020.
- Erdal, M. (2005). Küresel Lojistik. İstanbul: UTİKAD Yayınları.
- Gökmen, M. K., Özdemir, F.S. (2016). Lojistiğin Evrimi ve Türkiye’deki Önlisans ve Lisans Programlari Yönünden Lojistik Öğretimi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 115-135.
- İTO. (2006). Türkiye Lojistik Sektörü Altyapı Analizi. İstanbul: İTO Yayın No: 2006-14.
- Kayabaşı, A. (2010), Rekabet Gücü Perspektifinde Lojistik Faaliyetlerde Performans Geliştirme, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- Kılıç, D., Turğut, M. (2019). Kentsel Lojistik Açısından İstanbul Havalimanı ve Atatürk Havalimanı’nın Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 148-157.
- Kotler, P. (1994). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (7th Edition). Englewood Cliffs: Prentice-Hall İnternational Press.
- Küçük, B., Tanyaş, M. (2012). Türkiye'de Lojistik Sektörünün Bölgesel Kalkınmadaki Rolü. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi Bildiri Kitabı (ss.349-354). Konya.
- Sarı, A., Alptekin, E., Demir, H. (2018). Denizli Çardak Havaalanı Kargo Terminali Gerekliliği. I. InTraders Uluslararası Ticaret Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 158-171). İstanbul.
- Tek, Ö.B. (1999). Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları. İstanbul: Beta Yayınları.
TUİK. (2020). Isparta ve Burdur İlleri Ekonomik Verileri ve Göstergeleri. Ankara.
- UTİKAD. (2020). Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği, https://utikad.org, Erişim Tarihi: 19.07.2020.
- Uyar, A. (1997). TCDD Limanlarının Kombine Taşımacılıktaki Yeri ve Önemi. 2. Ulusal Demiryolu Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 233-242). İstanbul.
- Yavaş, V., Deveci, D. A., Tuna, O. (2013, 29 Kasım). Bir Lojistik Üs Olarak Tekirdağ Bölgesinin Havayolu Ulaştırması Yönlü Değerlendirilmesi: Çorlu Havaalanı Lojistik Merkez Önerisi. II. Ulusal Havacılık Teknolojisi ve Uygulamaları Kongresi Bildiri Kitabı (ss.111-120). İzmir.
Batı Akdeniz Bölgesi İhraç Ürünlerinin Lojistik Faaliyetleri Açısından Isparta Süleyman Demirel Havalimanının İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 1, 41 - 52, 15.02.2021
Bora Öçal
,
Oğuzhan Çarıkçı
Öz
Günümüzde havayolu taşımacılığı, daha ziyade sadece yolcu taşımacılığı olarak bilinmektedir. Ancak küresel ticaret ve tedarik zincirinin son yıllarda gösterdiği gelişim yük taşımacılığına da yansımaktadır. Hızlı ve güvenilir olarak küresel ölçekte yük taşımacılığına imkân veren havayolu yük taşımacılığı önem taşımaktadır. Bu çalışmada Isparta ve Burdur illerinin yurt dışı pazara ihraç edilen ürünlerinin havayolu ile taşınmasına yönelik olarak Isparta Süleyman Demirel Havalimanının sahip olduğu potansiyel değerlendirilmiştir. Özellikle hızlı bozulabilir özellikteki yaş sebze ve meyve başta olmak üzere Avrupa ve Uzak Doğu’ya ihraç edilen ürünlerin diğer taşıma türlerine ve diğer havalimanlarına alternatif olarak Isparta Süleyman Demirel Havalimanı gümrüğünden çıkış yapabileceği önerilmektedir. Böylelikle kısıtlı iç hat yolcu taşımacılığı ve eğitim uçuşları amacıyla kullanımdan dolayı hava trafiği düşük olan uluslararası havalimanının daha işlevsel hale gelebileceği değerlendirilmektedir. Ayrıca Isparta Süleyman Demirel Havalimanının lojistik faaliyetlere uygun hale getirilerek kullanımının ileride bölgede kurulması ihtimal dahilinde olan lojistik merkeze katkı verebileceği de düşünülmektedir. Diğer yandan ele alınan havalimanının lojistik faaliyetlere yönelik etkin olması bölgesel kalkınmaya da katkı sağlayacaktır.
Kaynakça
- Bowersox, D.J., Closs, D.J., Cooper, B.M. (2012). Supply Chain Logistics Management, ABD: McGraw Hill.
- Demir, V. (2008). Lojistik yönetim sisteminde maliyet hesaplaması. Nobel Yayın Dağıtım.
- Demiroğlu, Ş. (2013). Küresel Lojistik Köyleri ve Bu Kapsamda Türkiye’de Lojistik Köyleri Üzerine Bölgesel Bir İnceleme (YayımlanmışDoktora Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
- DHMİ. (2020). İstatistikler, https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Istatistikler.aspx, Erişim Tarihi: 18.07.2020.
- Erdal, M. (2005). Küresel Lojistik. İstanbul: UTİKAD Yayınları.
- Gökmen, M. K., Özdemir, F.S. (2016). Lojistiğin Evrimi ve Türkiye’deki Önlisans ve Lisans Programlari Yönünden Lojistik Öğretimi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 115-135.
- İTO. (2006). Türkiye Lojistik Sektörü Altyapı Analizi. İstanbul: İTO Yayın No: 2006-14.
- Kayabaşı, A. (2010), Rekabet Gücü Perspektifinde Lojistik Faaliyetlerde Performans Geliştirme, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
- Kılıç, D., Turğut, M. (2019). Kentsel Lojistik Açısından İstanbul Havalimanı ve Atatürk Havalimanı’nın Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 148-157.
- Kotler, P. (1994). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (7th Edition). Englewood Cliffs: Prentice-Hall İnternational Press.
- Küçük, B., Tanyaş, M. (2012). Türkiye'de Lojistik Sektörünün Bölgesel Kalkınmadaki Rolü. Ulusal Lojistik ve Tedarik Zinciri Kongresi Bildiri Kitabı (ss.349-354). Konya.
- Sarı, A., Alptekin, E., Demir, H. (2018). Denizli Çardak Havaalanı Kargo Terminali Gerekliliği. I. InTraders Uluslararası Ticaret Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 158-171). İstanbul.
- Tek, Ö.B. (1999). Pazarlama İlkeleri: Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları. İstanbul: Beta Yayınları.
TUİK. (2020). Isparta ve Burdur İlleri Ekonomik Verileri ve Göstergeleri. Ankara.
- UTİKAD. (2020). Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği, https://utikad.org, Erişim Tarihi: 19.07.2020.
- Uyar, A. (1997). TCDD Limanlarının Kombine Taşımacılıktaki Yeri ve Önemi. 2. Ulusal Demiryolu Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 233-242). İstanbul.
- Yavaş, V., Deveci, D. A., Tuna, O. (2013, 29 Kasım). Bir Lojistik Üs Olarak Tekirdağ Bölgesinin Havayolu Ulaştırması Yönlü Değerlendirilmesi: Çorlu Havaalanı Lojistik Merkez Önerisi. II. Ulusal Havacılık Teknolojisi ve Uygulamaları Kongresi Bildiri Kitabı (ss.111-120). İzmir.