Bu çalışma, Avrupa'nın en yoğun altı havalimanında (İstanbul (LTFM), Amsterdam Schiphol (EHAM), Paris Charles de Gaulle (LFPG), Londra Heathrow (EGLL), Frankfurt (EDDF) ve Madrid Barajas (LEMD)) Ocak 2023 - Kasım 2024 arasındaki hava trafiği ile atmosferik aerosol indeksi (AAI) arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Sentinel-5P uydusundan alınan AAI verileri kullanılarak, her havalimanı için hava trafiği ve AAI değerleri, zamansal değişimleri ve aralarındaki korelasyonlar analiz edilmiştir. Bu çalışma özelinde, hava trafiği ile AAI arasında genel ve belirgin bir ilişki saptanmamıştır. Bununla birlikte, havalimanı bazında yapılan incelemeler, bu ilişkinin her bir havalimanında farklı derecelerde ve bazı durumlarda düzensiz bir şekilde ortaya çıktığını göstermiştir. Madrid Barajas ve Paris Charles de Gaulle'de ilişki zayıf ve düzensizken, Amsterdam Schiphol, Londra Heathrow ve Frankfurt'ta belirgin bir negatif, İstanbul'da ise zayıf bir pozitif ilişki gözlenmiştir. Endüstriyel faaliyetler, kentsel ısınma ve diğer ulaşım kaynakları gibi faktörlerin AAI değerlerine etkisi çalışma kapsamı dışında bırakılmıştır. Sonuç olarak, hava trafiği ve AAI ilişkisi havalimanlarına göre değişmekte ve Sentinel-5P verileri bu tür analizlerde değerli bir araç sunmaktadır.
atmosferik aerosol indeksi (AAI) hava kalitesi havalimanı sentinel-5p
This study examines the relationship between air traffic and the atmospheric aerosol index (AAI) at six of Europe's busiest airports (Istanbul (LTFM), Amsterdam Schiphol (EHAM), Paris Charles de Gaulle (LFPG), London Heathrow (EGLL), Frankfurt (EDDF), and Madrid Barajas (LEMD)) between January 2023 and November 2024. Utilizing AAI data obtained from the Sentinel-5P satellite, air traffic and AAI values, their temporal variations, and the correlations between them were analyzed for each airport. Within the scope of this particular study, no general and significant correlation was found between air traffic and AAI. However, detailed analyses conducted on an individual airport basis revealed that this relationship emerged at different degrees and, in some cases, irregularly. While the relationship was weaker and more irregular at Madrid Barajas and Paris Charles de Gaulle, a more pronounced negative correlation was observed at Amsterdam Schiphol, London Heathrow, and Frankfurt, and a weak positive correlation was observed at Istanbul. The impact of factors such as industrial activities, urban heating, and other transportation sources on AAI values was excluded from the scope of this study. In conclusion, the relationship between air traffic and AAI varies across airports, and Sentinel-5P data provides a valuable tool for such analyses.
absorbing aerosol index (AAI) air quality airport sentinel-5p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hava-Uzay Ulaşımı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |