Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GRAFİK TASARIM EĞİTİMİNİN ÇAĞIN GEREKLERİNE UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2020, , 67 - 84, 16.05.2020
https://doi.org/10.31566/arts.3.006

Öz

Günümüzde bilgiyi üreten ve ileten konumu ile bilgisayarlar birçok alanı doğrudan ya da dolaylı olarak etkilemiştir. Bu durumdan doğrudan etkilenen alanlardan biri de grafik tasarım olmuştur. Bu sebeple grafik tasarım eğitiminin çağın gereklerine uygun yürütülmesi önemli bir hal almıştır. Bu araştırmanın amacı da grafik tasarım eğitiminin çağın gereklerine uygunluğuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerini öğrenmektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde ve amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem yöntemi ile kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Grafik tasarım eğitiminin çağın gereklerine uygunluğuna ilişkin öğretim elemanlarının görüşlerini öğrenmek amacıyla yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış görüşme formu kullanılarak dokuz öğretim üyesi ile birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak görüşme formları ile akademisyenlerden toplanan veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. İçerik analizi sonucunda ulaşılan temalar ve kodlar araştırmacı tarafından NVİVO 12 programı ile belirlenmiş ve uzmanlara kontrol ettirilmiştir. Analizi yapılan verilerden elde edilen bulgular anlam bütünlüğü gözetilerek yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • AKÇADOĞAN, I. İ. (2006). Temel sanat eğitimi ve dijital ortam. İstanbul: Epsilon.
  • AMBROSE, G., & AONO-BİLLSON, N. (2013). Grafik tasarımda dil ve yaklaşım. (M. Taşçıoğlu, Çev.) içinde (s. 26). İstanbul: Literatür.
  • ARIKAN, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel.
  • ARMSTRONG, H. (2012). Grafik tasarım kuramı tasarım alanında okumalar. (M. E. Uslu, Çev.) içinde (s. 47). İstanbul: Espas Sanat Kurumu.
  • ARTUN, A. (2011). Bauhaus: modernleşmenin tasarımı Türkiye'de mimarlık, sanat, tasarım eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim.
  • AYDIN, E. D. (2008). Görsel iletişim tasarımı temel ders notları. İstanbul: Yorum Sanat.
  • BALCI, K. S. (2016). Değişen paradigmalar ekseninde görsel iletişim tasarımının lisans ve lisansüstü eğitim programlarına yansımaları. Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • BARANSELİ, S. E. (2009). Gelişen iletişim teknolojileri ile grafik anlatım dili ve grafik tasarımın yeni uzantıları. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • BECER, E. (2006). Kısa tarihinden görsel örnekler eşliğinde Türk grafik tasarımı üzerine düşünceler. Türkiye’de Tasarım Tarihi ve Söylemi Sunumlar 1, 27-38.
  • BECER, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost.
  • BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2002). Bilgi çağında eğitim fakültelerinde resim-iş eğitiminin genel bir değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (3), 247-259.
  • BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2003). Eğitim fakültelerinde grafik tasarım eğitiminde bilgisayar kullanımının değerlendirilmesi. 3. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı'nda sunulmuş bildiri.
  • BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2004). Grafik tasarım eğitiminin toplumsal sorunların kavranmasındaki rolü. Resim-İş Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar II. Sanat Eğitimi Sempozyumu. 75-79.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., & DEMİREL, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • CRESWELL, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) içinde (s. 45-47). Ankara: Siyasal.
  • ERTAN, G., & SANSARCI, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif.
  • GÖKAY, M. (2019). Sanat eğitiminde tarihsel süreç. A. O. Alakuş & L. Mercin (Eds), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s. 13-18). Ankara: Pegem.
  • GÜNGÖR, N. (2011). İletişime giriş. Ankara: Siyasal.
  • HENNİG-THURAU, T., MALTHOUSE, C. E., FRİEGE, C., GENSLER, S., LOBSCHAT, L., RANGASWAMY, A., & SKİERA, B. (2010). The impact of new media on customer relationships. Journal of Service Research. 13 (3), 311-330. http://dx.doi.org/10.1177/1094670510375460
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • LAZAR, J. (2009). İletişim bilimi. (C. Anık, Çev.) içinde (s.80-81). Ankara: Vadi.
  • MERCİN, L. (2019). Sanat nedir? A. O. Alakuş & L. Mercin (Eds), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s. 1-12). Ankara: Pegem.
  • MISIRLI, İ. (2016). Genel ve teknik iletişim. İstanbul: Detay.
  • ODABAŞI, A. H. (2006). Grafikte temel tasarım. İstanbul: Yorum Sanat.
  • TEPECİK, A., & TOKTAŞ, P. (2014). Güzel sanatlar fakültelerinde temel sanat eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • TEPECİK, A., & ÇELİK, N. (2015). Görsel iletişim tasarımı eğitiminde sosyal tasarımın gerekliliğine dair araştırma ve bir ders önerisi, Başkent University of Journal Education, 2 (1), 77-88. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/26 sayfasından erişilmiştir.
  • TÜRKER, H. İ., & ÖZDEMİR, F. (2014). Resim-iş eğitimi programları grafik ana sanat ders içerikleri ve işleniş biçimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1). 360-379.
  • UÇAR, F. T. (2017). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılâp.
  • YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • WEILL, A. (2008). Grafik tasarım. (O. Türkay, Çev.) içinde (s. 118-119). İstanbul: Yapı Kredi.

OPINIONS OF FACULTY MEMBERS ON THE SUITABILITY OF GRAPHIC DESIGN EDUCATİON FOR THE REQUIREMENTS OF THE AGE

Yıl 2020, , 67 - 84, 16.05.2020
https://doi.org/10.31566/arts.3.006

Öz

Today, computers have influenced many areas directly or indirectly, with their location producing and transmitting information. One of the directly affected areas was graphic design. For this reason, it has become important to conduct graphic design education in accordance with the requirements of the age. The aim of this research is to learn the opinions of the lecturers about the compatibility of graphic design education with the requirements of the age. The research was formed by using the case study method, one of the qualitative research methods, and the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, and the easy sampling method. One-on-one interviews were held with nine lecturers using a semi-structured and unstructured interview form in order to learn the opinions of the instructors about the suitability of graphic design education to the requirements of the age. In accordance with the purpose of the research, the data collected from the academics with the interview forms were analyzed using the content analysis technique. The themes and codes reached as a result of the content analysis were determined by the researcher with the NVIVO 12 program and checked by the experts. The findings obtained from the analyzed data were interpreted considering the integrity of the meaning.

Kaynakça

  • AKÇADOĞAN, I. İ. (2006). Temel sanat eğitimi ve dijital ortam. İstanbul: Epsilon.
  • AMBROSE, G., & AONO-BİLLSON, N. (2013). Grafik tasarımda dil ve yaklaşım. (M. Taşçıoğlu, Çev.) içinde (s. 26). İstanbul: Literatür.
  • ARIKAN, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel.
  • ARMSTRONG, H. (2012). Grafik tasarım kuramı tasarım alanında okumalar. (M. E. Uslu, Çev.) içinde (s. 47). İstanbul: Espas Sanat Kurumu.
  • ARTUN, A. (2011). Bauhaus: modernleşmenin tasarımı Türkiye'de mimarlık, sanat, tasarım eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim.
  • AYDIN, E. D. (2008). Görsel iletişim tasarımı temel ders notları. İstanbul: Yorum Sanat.
  • BALCI, K. S. (2016). Değişen paradigmalar ekseninde görsel iletişim tasarımının lisans ve lisansüstü eğitim programlarına yansımaları. Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • BARANSELİ, S. E. (2009). Gelişen iletişim teknolojileri ile grafik anlatım dili ve grafik tasarımın yeni uzantıları. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • BECER, E. (2006). Kısa tarihinden görsel örnekler eşliğinde Türk grafik tasarımı üzerine düşünceler. Türkiye’de Tasarım Tarihi ve Söylemi Sunumlar 1, 27-38.
  • BECER, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost.
  • BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2002). Bilgi çağında eğitim fakültelerinde resim-iş eğitiminin genel bir değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (3), 247-259.
  • BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2003). Eğitim fakültelerinde grafik tasarım eğitiminde bilgisayar kullanımının değerlendirilmesi. 3. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı'nda sunulmuş bildiri.
  • BÖLÜKOĞLU, İ. H. (2004). Grafik tasarım eğitiminin toplumsal sorunların kavranmasındaki rolü. Resim-İş Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar II. Sanat Eğitimi Sempozyumu. 75-79.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş., & DEMİREL, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • CRESWELL, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) içinde (s. 45-47). Ankara: Siyasal.
  • ERTAN, G., & SANSARCI, E. (2017). Görsel sanatlarda anlam ve algı. İstanbul: Alternatif.
  • GÖKAY, M. (2019). Sanat eğitiminde tarihsel süreç. A. O. Alakuş & L. Mercin (Eds), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s. 13-18). Ankara: Pegem.
  • GÜNGÖR, N. (2011). İletişime giriş. Ankara: Siyasal.
  • HENNİG-THURAU, T., MALTHOUSE, C. E., FRİEGE, C., GENSLER, S., LOBSCHAT, L., RANGASWAMY, A., & SKİERA, B. (2010). The impact of new media on customer relationships. Journal of Service Research. 13 (3), 311-330. http://dx.doi.org/10.1177/1094670510375460
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • LAZAR, J. (2009). İletişim bilimi. (C. Anık, Çev.) içinde (s.80-81). Ankara: Vadi.
  • MERCİN, L. (2019). Sanat nedir? A. O. Alakuş & L. Mercin (Eds), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi içinde (s. 1-12). Ankara: Pegem.
  • MISIRLI, İ. (2016). Genel ve teknik iletişim. İstanbul: Detay.
  • ODABAŞI, A. H. (2006). Grafikte temel tasarım. İstanbul: Yorum Sanat.
  • TEPECİK, A., & TOKTAŞ, P. (2014). Güzel sanatlar fakültelerinde temel sanat eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • TEPECİK, A., & ÇELİK, N. (2015). Görsel iletişim tasarımı eğitiminde sosyal tasarımın gerekliliğine dair araştırma ve bir ders önerisi, Başkent University of Journal Education, 2 (1), 77-88. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/26 sayfasından erişilmiştir.
  • TÜRKER, H. İ., & ÖZDEMİR, F. (2014). Resim-iş eğitimi programları grafik ana sanat ders içerikleri ve işleniş biçimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1). 360-379.
  • UÇAR, F. T. (2017). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılâp.
  • YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • WEILL, A. (2008). Grafik tasarım. (O. Türkay, Çev.) içinde (s. 118-119). İstanbul: Yapı Kredi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ramazan Karagöl 0000-0002-2991-7061

Şeniz Aksoy 0000-0001-5101-2691

Yayımlanma Tarihi 16 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Karagöl, R., & Aksoy, Ş. (2020). GRAFİK TASARIM EĞİTİMİNİN ÇAĞIN GEREKLERİNE UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN ÖĞRETİM ELEMANLARININ GÖRÜŞLERİ. Journal of Arts, 3(2), 67-84. https://doi.org/10.31566/arts.3.006