ın order for the child, who is exposed to many uncontrolled images today to be drawn to the area where there is quality learning, it is necessary to rearrange the visual confusion and point out the quality images. Children’s texts with many different types of visuals; tales, stories, fantastic texts that nurture the imagination, illustrated narratives with language games, poems and songs. In order to create a bridge between children and books and to give narrative skills, picture books are important tools that undertake the task of mental and visual communication in children’s literature. With these books, information can be transmitted to the child as a combination of verbal and visual codes. For this reason, in the picture books that undertake the task of building the children’s world, the image and text should interact and contain formats suitable for the function of the text. The book illustrations of the new era contain many digital indicators. These visuals that the child can make use of in pedagogical sense should correspond to the child’s cognitive development and be appropriate to the level of visual perception. The digital methods used in today’s picture books are becoming increasingly popular for the illustrator in terms of ease of use and comfort. With these methods, where traditional and contemporary techniques are hybridized, he draws and enjoys the opportunity to work in series.Collage illustration is preferred by many children’s book illustrators in terms of giving naive expression opportunities. Nowadays, collage illustration is created with “tradigital” techniques that blend traditional and digital techniques. The purpose of this study; To evaluate the effect of picture books, which is one of the growth materials of the child, on the world of children and under which conditions digital software came together with traditional illustration techniques from the past through collage illustration application
Günümüzde pek çok kontrolsüz görüntüye maruz kalan çocuğun, kaliteli öğrenmenin olduğu alana çekilebilmesi için, görsel karmaşanın yeniden düzenlenmesi ve nitelikli imajların işaret edilmesi gereklidir. Birçok farklı tür görsel içeren çocuk metinleri; masallar, hikâyeler, hayal gücünü besleyen fantastik metinler, dil oyunları içeren resimli anlatılar, şiirler ve şarkıları kapsamaktadır.Çocuklar ve kitaplar arasında bir köprü oluşturmak ve anlatı becerileri kazandırmak açısından resimli kitaplar, çocuk edebiyatında zihinsel ve görsel iletişim kaynağı olma görevini üstlenmiş önemli araçlardır. Bu kitaplar ile bilgi, sözel ve görsel kodların bir kombinasyonu olarak çocuğa iletilebilmektedir. Bu nedenle çocuk dünyasını inşa etme görevini üstlenen resimli kitaplarda görüntü ve metin karşılıklı olarak etkileşim içinde olmalı ve metnin işlevine uygun biçimler içermelidir.Yeni çağın kitap resimlemeleri birçok dijital gösterge barındırmaktadır. Pedagojik anlamda çocuğun faydalanabileceği bu görseller, çocuğun bilişsel gelişimine karşılık gelmeli ve görsel algı düzeyine uygun olmalıdır.Günümüz resimli kitaplarında kullanılan dijital yöntemler illüstratör için kullanım kolaylığı ve konforu açısından giderek daha popüler hale gelmektedir. Geleneksel ve çağdaş tekniklerin melezleştiği bu yöntemler ile çizer, keyifli ve seri çalışabilme fırsatı bulmaktadır.Kolaj illüstrasyon birçok çocuk kitabı illüstratörü tarafından -naif anlatım olanakları vermesi açısından- tercih edilmektedir. Günümüzde kolaj illüstrasyon, geleneksel ve dijital tekniklerin harmanlandığı “tradijital” teknikler ile oluşturulmaktadır.Bu çalışmanın amacı; çocuğun büyüme materyallerinden biri olan resimli kitapların, çocuk dünyasına olan etkisini ve dijital yazılımların, geçmişten gelen geleneksel resimleme teknikleri ile hangi koşullar altında bir araya geldiklerini kolaj illüstrasyon uygulamaları üzerinden değerlendirmektir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |