Ekonomik yönden maksimum verimliliği elde edebilmeyi ve bu seviyede işletme süreçlerini devam ettirebilmeyi amaçlayan organizasyonların yerine getirmesi muhtemel en önemli görev kaynaklarını aktif ve verimli bir şekilde kullanmaktır. Havayolu şirketleri açısından finansal kaynakların aktif ve verimli bir şekilde kullanılması noktasında uçak tipi seçiminin doğru bir planlama ile gerçekleştirilmesi kritik bir öneme sahiptir. Çünkü uçak seçimi işletmeye hem büyük yatırım maliyeti gerektirmekte hem de geri dönüşü mümkün olmayan bir karar olarak işletmenin karşısına çıkabilecektir. Bu nedenle uçak seçim sürecinde muhtemel alternatiflerin maliyet, kalite ve miktar bakımından somut ve net bir biçimde araştırılarak ihtiyaçların karşılanması ve ekonomik uygunluk bakımından somut veriler haline dönüştürülerek planlamada kullanılması havayolu işletmeleri açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu çalışmada havayolu işletmelerinin yatırım planları içerisinde en önemli ve pahalı kaynaklardan birisi olan uçak seçimi üzerine çalışılmıştır. Bu kapsamda düşük maliyetli bir Türk Havayolu firması adına en uygun dar gövdeli standart kabin konfigürasyonuna sahip yolcu uçak tipinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 4 adet yolcu uçağı alternatifi teknik özellikler, maliyet ve zaman olmak üzere 3 ana boyut altında 13 alt kriter üzerinden değerlendirilmiştir. Araştırma probleminin çözümünde bütünleşik sezgisel bulanık SWARA (Aşamalı Ağırlık Değerlendirme Oran Analizi) ve TOPSIS (İdeal Çözüme Benzerlik Yoluyla Tercih Sıralaması) yöntemleri kullanılmıştır. Bu çerçevede kriter ağırlıkları sezgisel bulanık SWARA yöntemi ile belirlenmiş olup, alternatiflerin ilgili kriterler açısından uygunluğu sezgisel bulanık TOPSIS yöntemi ile incelenmiştir. Sonuç olarak B737 Max10 tipi uçak firma adına en avantajlı model olarak belirlenmiştir.
- Uçak seçimi - Düşük maliyetli havayolu - Sezgisel bulanık SWARA - Sezgisel Bulanık TOPSIS
“ Düşük Maliyetli Bir Türk Havayolu İşletmesi İçin Uçak Tipi Seçimi: Sezgisel Bulanık SWARA-TOPSIS Yaklaşımı” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Bu araştırmada hazır veri seti kullanıldığı için etik kurul kararı zorunluluğu taşımamaktadır.
Makaleyi önemli ölçüde geliştiren yorumları için sayın Editöre ve iki anonim hakeme teşekkür ederim.
The most important task that organizations that aim to achieve maximum economic efficiency and maintain business processes at this level is to use their resources actively and efficiently. For airline companies, it is critical that aircraft type selection is carried out with correct planning in order to use financial resources actively and efficiently. Because aircraft selection requires large investment costs for the business and may be an irreversible decision. For this reason, it is of great importance for airline companies that during the aircraft selection process, possible alternatives are researched concretely and clearly in terms of cost, quality and quantity and converted into concrete data in terms of meeting the needs and economic suitability and used in planning. In this study, aircraft selection, which is one of the most important and expensive resources in the investment plans of airline companies, was studied. In this context, it was aimed to determine the most suitable narrow-body passenger aircraft type with standard cabin configuration for a low-cost Turkish Airline company. For this purpose, 4 passenger aircraft alternatives were evaluated on 13 sub-criteria under 3 main dimensions: technical features, cost and time. Integrated intuitionistic fuzzy SWARA (Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis) and TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) methods was used to solve the research problem. In this framework, criterion weights were determined by the intuitionistic fuzzy SWARA method and the suitability of the alternatives in terms of the relevant criteria was examined by the intuitionistic fuzzy TOPSIS method. As a result, the B737 Max 10 type aircraft was determined as the most advantageous model for the company.
Airplane selection Intuitionistic Fuzzy SWARA Intuitionistic Fuzzy TOPSIS
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hava-Uzay Ulaşımı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |
ERÜ Havacılık ve Uzay Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Dergisi 2021 | jasam@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-AynıLisanslaPaylaş (CC BY-NC-SA) 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.