Türkiye ekonomisi yaptığı havayolu yatırımlarının etkisini görmeye başlamış ve 2021 verilerine göre havalimanı trafiğinde dünya genelinde 6., Avrupa’da ise 2. sırada yer almıştır. Bu derece dünyada ve Avrupa’da önemli ağırlığı olan Tük havacılık sektörünün hem kargo hem de yolcu bakımından ekonomik büyümeye yaptığı katkının sonuçlarını görmek elzemdir. Bu amaçla 1970-2023 yıllık verileri kullanılarak hava yolcu, hava yük ve dışa açıklık değişkenlerinin ekonomik büyümeye katkısı FMOLS, DOLS, kantil regsyon ve DARDL yöntemleri ile incelenmiş ve hem hava yük hem de de hava yolcu değişkenlerinin ekonomik büyümeye pozitif etkisi görülmüştür.
The Turkish economy has begun to see the impact of its airline investments and according to 2021 data, it ranked 6th in the world and 2nd in Europe in airport traffic. It is essential to see the results of the contribution of the Turkish aviation sector, which has significant weight in the world and Europe, to economic growth in terms of both cargo and passengers. For this purpose, using the annual data from 1970-2023, the contribution of air passenger, air freight and openness variables to economic growth was examined with FMOLS, DOLS, quantile regression and DARDL methods, and it was observed that both air freight and air passenger variables had a positive effect on economic growth.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ekonomik Modeller ve Öngörü, Zaman Serileri Analizi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 17 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |
ERÜ Havacılık ve Uzay Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Dergisi 2021 | jasam@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-AynıLisanslaPaylaş (CC BY-NC-SA) 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 