Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rehber Anlatımlarında Kutsal Sanat ve Mimaride Sembolik Dilin Önemi: Gelenekselci Ekol ve Titus Burckhardt Örneği

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 53 - 64, 15.07.2020

Öz

Türkiye farklı inanç ve medeniyetlere ev sahipliği yapan ve onların tüm zenginliklerini taşıyan ender ülkelerden biridir. Turist rehberleri bu zenginliği tanıtma rolünü üstlenmiş önemli paydaşlar arasındadır. Kutsal sanat ve mimari ise bu değerler arasında en önde gelenlerden olmakla birlikte, üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir özellik arz etmektedir. Gelenekselci Ekol'ün mensupları arasında yer alan Titus Burckhardt, kutsal sanatın sahip olduğu sembolik dili çözümleyebilen önemli bir uzman olarak tanınmaktadır ve yorumları bu çalışmanın ana eksenini teşkil etmektedir. Ülkemiz, üç semavi dinin buluşma noktası olması nedeniyle sahip olduğu önemli kutsal mekânlar ziyaret edilecek alanların başında gelmektedir. Bu gerçek, turist rehberlerinin kutsal mekânların ve onların sahip olduğu sembolik dilin tanıtımında önemli bir rol üstlenmelerini gerekli kılmaktadır. Titus Burckhardt'ın sembolik dil üzerine olan değerlendirmelerinin rehberlik faaliyetlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ardalan, N.& Bakhtiar, L. (1979). The Sense of Unity, The Sufi Tradition in Persian Architecture,The University of Chicago Press, Chicago.
  • Burckhardt, T. (1994). Aklın Aynası Geleneksel Bilim ve Kutsal Sanat Üzerine Denemeler, Çev. Volkan Ersoy, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Burckhardt, T. (1999a). Astroloji ve Simya, Çev. Mehmed Temelli, Verka Yayınları, İstanbul.
  • Burckhardt, T. (1999b). Moorish Culture in Spain , Çev. Alisa Jaffa and William Stoddart, Fons Vitae, Louisville, Kentucky.
  • Burckhardt, T. (2005). İslâm Sanatı, Dil ve Anlam, Çev. Turan Koç, Klasik Yayınları, İstanbul.
  • Burckhardt, T. (2017). Doğu'da ve Batı'da Kutsal Sanat, Sanatın İlkeleri ve Yöntemleri, Çev. Tahir Uluç, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Coomaraswamy, A. K. (1956) Christian and Oriental Philosophy of Art, Dover Publications, New York.
  • Coomaraswamy, A. K. (1986). Coomaraswamy 1: Selected Papers Taditional Art and Symbolism, Ed.Roger Lipsey, Princeton University Press, New Jersey.
  • Esed, M. (2002). Kur'an Mesajı Meal-Tefsir, Çev. Cahit Koytak, Ahmet Ertürk, İşaret Yayınları, İstanbul.
  • Etli, Ö. B. (2016). Göbekli Tepe ve Ön-Türkler Şamanların Gökyüzü Tapınağı, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Guénon, R. (2017). Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi, Çev. Fevzi Topaçoğlu, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Lings, M. (2001). Shakespeare'in Kutsal Sanatı, Çev. İhsan Durdu, Ayışığı Kitapları, İstanbul.
  • Nasr, S. H. (1979). ''Foreword'', The Sense of Unity, The Sufi Tradition in Persian Architecture,The University of Chicago Press, Chicago.
  • Nasr, S. H. (2013). Bilgi ve Kutsal, Çev. Yusuf Yazar, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Özcan, E. S. (2014). ''Poster'', Bilim ve Teknik Aylık Popüler Bilim Dergisi, Sayı:560, Ankara.
  • Schuon, F.(2007). Art from the Sacred to the Profane: East and West, World Wisdom, Indiana.
  • Stoddart, W. (2003). ''Introduction'', The Essential Titus Burckhardt Reflections on Sacred Art, Faiths, and Civilizations, World Wisdom, Bloomington, Indiana.
  • Wilkinson, K. (Ed.) (2014). Semboller ve İşaretler, Çev. Seda Toksoy, Alfa Yayınları, İstanbul.

The Importance of Symbolic Language in Sacred Art and Architecture in Tourist Guides' Narrations: Traditionalist School and Titus Burckhardt Case

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 53 - 64, 15.07.2020

Öz

Turkey is one of the rare countries which meets different beliefs and civilizations and carries their great richness. Tourist guides are important partners who undertake the presentation role of these values. Sacred art and architecture is a foremost value which requires sensitiveness and careful approach. Titus Burckhardt, who is one of the members of Traditionalist School, is known as an eminent expert on the symbolic language of sacred art and his commentaries will contstitue the main axis of this research. As Turkey is situated at the meeting point of three celestial religions, the important sacred sites become the major places to visit. As a result of this fact, tourist guides take the main role in presenting these sacred works and their symbolic language. It is possible to say that Burckhardt's interpretations on this symbolic language will be beneficial to guiding activities.

Kaynakça

  • Ardalan, N.& Bakhtiar, L. (1979). The Sense of Unity, The Sufi Tradition in Persian Architecture,The University of Chicago Press, Chicago.
  • Burckhardt, T. (1994). Aklın Aynası Geleneksel Bilim ve Kutsal Sanat Üzerine Denemeler, Çev. Volkan Ersoy, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Burckhardt, T. (1999a). Astroloji ve Simya, Çev. Mehmed Temelli, Verka Yayınları, İstanbul.
  • Burckhardt, T. (1999b). Moorish Culture in Spain , Çev. Alisa Jaffa and William Stoddart, Fons Vitae, Louisville, Kentucky.
  • Burckhardt, T. (2005). İslâm Sanatı, Dil ve Anlam, Çev. Turan Koç, Klasik Yayınları, İstanbul.
  • Burckhardt, T. (2017). Doğu'da ve Batı'da Kutsal Sanat, Sanatın İlkeleri ve Yöntemleri, Çev. Tahir Uluç, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Coomaraswamy, A. K. (1956) Christian and Oriental Philosophy of Art, Dover Publications, New York.
  • Coomaraswamy, A. K. (1986). Coomaraswamy 1: Selected Papers Taditional Art and Symbolism, Ed.Roger Lipsey, Princeton University Press, New Jersey.
  • Esed, M. (2002). Kur'an Mesajı Meal-Tefsir, Çev. Cahit Koytak, Ahmet Ertürk, İşaret Yayınları, İstanbul.
  • Etli, Ö. B. (2016). Göbekli Tepe ve Ön-Türkler Şamanların Gökyüzü Tapınağı, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Guénon, R. (2017). Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi, Çev. Fevzi Topaçoğlu, İnsan Yayınları, İstanbul.
  • Lings, M. (2001). Shakespeare'in Kutsal Sanatı, Çev. İhsan Durdu, Ayışığı Kitapları, İstanbul.
  • Nasr, S. H. (1979). ''Foreword'', The Sense of Unity, The Sufi Tradition in Persian Architecture,The University of Chicago Press, Chicago.
  • Nasr, S. H. (2013). Bilgi ve Kutsal, Çev. Yusuf Yazar, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Özcan, E. S. (2014). ''Poster'', Bilim ve Teknik Aylık Popüler Bilim Dergisi, Sayı:560, Ankara.
  • Schuon, F.(2007). Art from the Sacred to the Profane: East and West, World Wisdom, Indiana.
  • Stoddart, W. (2003). ''Introduction'', The Essential Titus Burckhardt Reflections on Sacred Art, Faiths, and Civilizations, World Wisdom, Bloomington, Indiana.
  • Wilkinson, K. (Ed.) (2014). Semboller ve İşaretler, Çev. Seda Toksoy, Alfa Yayınları, İstanbul.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süleyman Saz 0000-0002-8131-3492

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2020
Kabul Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Saz, S. (2020). Rehber Anlatımlarında Kutsal Sanat ve Mimaride Sembolik Dilin Önemi: Gelenekselci Ekol ve Titus Burckhardt Örneği. Journal of Applied Tourism Research, 1(1), 53-64.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720