Son yıllarda havacılık
sanayi ve havayolu ulaşımı her geçen gün hızla büyüme göstermekte ve
ilerlemektedir. Bu durum hem hava araçlarındaki enerji tüketiminin hem de
çevresel etkilerinin artışına yol açmaktadır. Dolayısıyla, başta uçaklar olmak
üzere pek çok hava aracında kullanılan turbojet motorlarının performansları
irdelenmesi gereken bu konudur. Geliştirilmekte olan bir turbojet motorun
performans değerlendirmesi neticesinde gerçek çalışma koşulları ile tasarım
aşamasında öngörülen performans kıyaslanabilmektedir. Diğer yandan işletilmekte
olan bir turbojet motor için kullanılan performans değerlendirme parametreleri
söz konusu motorun bakım ve revizyon gereksinimini ortaya koyabilmektedir. Bu
çalışmada sunulan performans değerlendirme parametreleri ayrıca bir turbojet
motor için belirlenmiştir. İncelenen turbojet motor için özgül yakıt tüketimi
3,916.10-5 kg.N-1.s-1 olarak bulunmuştur.
Diğer yandan motora ait diğer performans parametreleri olan itki verimi, ısıl
verimi toplam verimi ve ekserji verimi sırasıyla %57, %45, %25 ve %8 olarak
belirlenmiştir.
In the last decade Aviation industry and air transportation has been
growing rapidly and advances day by day. It yields increase of both energy
consumption and environmental impact of the aerial vehicles. So that, the
performance of the turbojet engines being used to power many aerial vehicles,
particularly aircrafts, is an essential issue to be treated. As a result of
performance assessment of a newly developed turbojet engine actual operating
and on-design performance can be compared.
On the other hand evaluating a turbojet engine in service may reveal the
maintenance and revision requirement of the engine. In the current study,
introduced performance evaluation parameters are also determined for a turbojet
engine. Thrust specific fuel consumption of the engine under question is found
to be 3,916.10-5 kg.N-1.s-1 whereas propulsion
efficiency, thermal efficiency, overall efficiency and exergy efficiency are
calculated to be 57%, 45%, 25% and 8% respectively
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence