Objectives: The aim of the study is to investigate the contraceptive method preference of patients applied to gynecology outpatient clinic and its relationship with their education level. Materials and methods: Totally 61 women preferring any contraceptive method were included in this study. The ages, number of pregnancy, living children, marriage period, number of spontaneous abortion and legal evacuation, contraceptive method preference, source of getting information about contraceptive method and education status of the patients were recorded. Results: In present study, 61 patients aged 31 years (range: 18-53) were included. The number of women who prefer the traditional contraceptive methods was 21 (%34,4) and those choose modern methods 40 (%65,6). The most preferred contraceptive method was withdrawal (27.9%). The frequency respectively as follow; 26.2% condom, 14.7% intrauterine device (IUD), 13.1% tubal ligation (T/L), 9.8% oral contraceptive (OC), 6.5% calendar method, 1.6% monthly injections. The education status was as; uneducated 13.6%, primary school 50.8%, secondary school 6.6%, high school 24.6%, and university graduates 4.9%. Of all, 48.4% of primary school graduates used withdrawal method and 75% calendar method were uneducated. Modern methods were more frequently used in educated patients. Education level of the women preferring OC was 50% primary school, 33% high school; in IUD preferred women were 44% high school, and of condom used patients were 56.3% high school graduates. In comparison, tubal ligation method preferred especially in primary school graduates and uneducated (62.5% primary school). Conclusions: Women and their partners should be educated regardless of education levels about family planning and contraceptive methods and they should be supported about appropriate contraception methods for each couple.
Amaç: Çalışmamızda kadın doğum polikliniğine başvuran hastaların tercih ettikleri kontraseptif yöntemler ve bu kontraseptif tercihlerinin eğitim düzeyleriyle olan ilişkisinin araştırılması amaçlandı. Gereç ve yöntem: Çalışmamıza Kadın Hastalıkları ve Doğum Polikliniğine başvuran, herhangi bir kontraseptif yöntem kullanan 61 kadın dahil edildi. Hastaların yaş, gebelik sayıları, yaşayan çocuk sayıları, evlilik süreleri, spontan abortus sayıları, yasal tahliye sayıları, kullandıkları kontraseptif yöntemler, yöntem konusunda bilgi aldıkları kaynak, eğitim durumları kaydedildi. Kullanılan kontraseptif yöntemler geleneksel ve modern yöntemler olmak üzere iki grupta incelendi. Bulgular: Çalışmamızda 61 hastanın yaş ortalaması 31 yıl (en düşük - en yüksek:18-53) idi. Geleneksel kontraseptif yöntemleri tercih eden kadınların sayısı 21 (%34,4) modern yöntemleri tercih eden kadınların sayısı 40 (%65,6) idi. Kullanılan yöntemlerin sıklığı; geri çekme %27,9 ile en sık kullanılan yöntemdi, takip eden sıklık sırasına göre, prezervatif %26.2, rahim içi araç (RİA) %14.7, tüp ligasyon (T/L) %13.1, oral kontraseptif (OKS) %9.8, takvim yöntemi %6.5, aylık iğne kullanımı %1.6 olarak saptandı. Eğitim düzeyleri; okumamış olanlar 8 (%13,2) , ilköğrenim mezunu 35 (%57,3) , lise ve üzeri olanlar 18 (%29,5) olarak tespit edildi. Geleneksel yöntemleri tercih eden kadınların %37,5\'i okumamış idi. Modern yöntemler eğitim düzeyi nispeten daha yüksek olan kesimde daha sıktı. Eğitim düzeyi lise ve üzeri olan kadınların %94,4\'ü modern yöntemleri tercih etmekte idi. Geleneksel yöntem kullanan kadınların %42\'sinde bilgi edinme kaynağı eş veya arkadaş çevresi iken, doktor tavsiyesiyle korunan kadınların %100\'ü modern yöntemleri tercih etmekte idi. Sonuç: Kadınlar eğitim düzeylerine bakılmaksızın aile planlaması ve kontraseptif yöntemler konusunda mutlaka eşleriyle birlikte eğitilmeli ve kendilerine uygun kontrasepsiyon yöntemleri konusunda desteklenmelidirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Yazısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 4 |