Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Adaptation of Using ICT in Biology Teaching Attitudes Scale to Turkish: A Validity and Reliability Study

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 21 - 37, 01.06.2013

Öz

The purpose of this study is to determine the validity and reliability of original version of the using ICT in biology teaching attitudes scale developed by Kubiatko & Haláková (2009) in Turkey conditions. Experts and researcher made translation of the scale into Turkish. Revised version of the scale was administered to 220 high school students to determine its validity and reliability. The instrument consists of three dimensions those advantages of ICT, disadvantages of ICT, using ICT in biology lesson. The instrument consists of 26 items. Reliability analysis of the scale revealed Cronbach-Alpha coefficients of 0,85 for the generation of the instrument, 0,83 for the dimension of advantages of ICT, 0,80 for the dimension of disadvantages of ICT and 0,74 for the dimension ICT using in biology lesson. These results showed that the using ICT in biology teaching attitudes scale can be used in Turkey.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Çakır, M. A. (2004). Mesleki Karar Envanterinin Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 37(2), 1-14.
  • Çömlekçioğlu, U. ve Bayraktaroğlu, E. (2001). Biyoloji ve Bilişim Teknolojileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi , 4 (1).
  • Demircioğlu, H. ve Geban, Ö. (1996) Fen Bilgisi Öğretiminde BDÖ ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183-185.
  • DPT (2000). Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, 2001-2005, Ankara, 83Çevrimiçi http://ekutup.dpt.gov.tr/plan/viii/plan8 . adresinden 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekici, G. (2012). Akademik Öz-yeterlik Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 43, 174-185.
  • Kılıç, D. ve Sağlam, N. (2004). Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 27: 155-164.
  • Kubiatko, M. & Haláková, Z. (2009). Slovak High School Students’ Attitudes to ICT Using in Biology Lesson. Computers in Human Behavior , 25, 743–748.
  • Loveless, A. M. (2003). The Interaction between Primary Teachers’ Perceptions of ICT and Their Pedagogy. Education and Information Technologies , 8(4), 313-326.
  • Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye Giriş (Çev.,H.Arıcı ve ark.). Meteksan, Ankara.
  • Odabaşı, H. F., Akbulut, Y., Çuhadar, C., Dursun, Ö. Ö., Kabakçı, I., Kılıçer, K., Kurt, A. A., Şendağ, S., & Tanyeri, T. (2006). Turkey Basic Education Project: Baseline Study on ICT Integration. Ankara: MEB Proje Koordinasyon Merkezi http://fodabasi.home.anadolu.edu.tr/doc/ey6.swf adresinden 13.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I (Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Smith, B., Caputi, P. & Rawstorne, P. (2000). Differentiating Computer Experience and Attitudes toward Computers: An Empirical Investigation. Computers in Human Behavior , 16(1), 59–81.
  • Şahin, N. (1994). Psikoloji Araştırmalarında Ölçek Kullanımı, Türk Psikoloji Dergisi , 9 (33), 19–26.
  • Taşçı, G., Yaman, M. ve Soran, H. (2010). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Yeni Teknolojilere Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 38: 267-278.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi (Baskı). Ankara: Nobel Tubin, D. Mioduser, D., Nachmias, R. & Baruch, A. F. (2003). Domains and Levels of Pedagogical Innovation in Schools Using ICT: Ten Innovative Schools in Israel. Education and Information Technologies , 8(2), 127-145.
  • UNESCO. (2006). Using ICT to Develop Literacy. UNESCO, Bangkok:18-21
  • Watson, D. M. (2001). Pedagogy Before Technology: Re-Thinking The Relationship between ICT and Teaching. Education and Information Technologies , 6(4),251-266.

Biyoloji Öğretiminde BİT Kullanımı Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 2, 21 - 37, 01.06.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, orijinali Kubiatko & Haláková (2009) tarafından geliştirilen Biyoloji Öğretiminde BİT Kullanımı Tutum Ölçeğinin Türkiye koşullarında geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Ölçeğin Türkçeye çevirisi dil uzmanlarınca ve araştırmacı tarafından yapılmıştır. Daha sonra Türkçeye uygunluk, içerik ve ölçme değerlendirme açılarından da uzmanlar tarafından değerlendirilmiştir. Alınan görüşler doğrultusunda düzenlemelerin yapıldığı ölçek, geçerlik ve güvenirliğinin saptanması amacıyla 220 lise öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin bulgular faktör analizi yöntemi ile sağlanmıştır. Ölçek üç boyuttan oluşmaktadır. Birinci boyut; BİT’in avantajları, ikinci boyut; BİT’in Dezavantajları ve üçüncü boyut; BİT’in Biyoloji derslerinde kullanılması şeklindedir. Ölçek 26 madde içermektedir. Ölçeğin geneli için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,85 bulunurken, BİT’in avantajları boyutu için 0,83, BİT’in Dezavantajları boyutu için 0,80 ve BİT’in Biyoloji derslerinde kullanılması boyutu için ise 0,74 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar ölçeğin Türkiye’de de kullanılabileceğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Çakır, M. A. (2004). Mesleki Karar Envanterinin Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 37(2), 1-14.
  • Çömlekçioğlu, U. ve Bayraktaroğlu, E. (2001). Biyoloji ve Bilişim Teknolojileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi , 4 (1).
  • Demircioğlu, H. ve Geban, Ö. (1996) Fen Bilgisi Öğretiminde BDÖ ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Ders Başarısı Bakımından Karşılaştırılması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183-185.
  • DPT (2000). Uzun Vadeli Strateji ve Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, 2001-2005, Ankara, 83Çevrimiçi http://ekutup.dpt.gov.tr/plan/viii/plan8 . adresinden 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekici, G. (2012). Akademik Öz-yeterlik Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 43, 174-185.
  • Kılıç, D. ve Sağlam, N. (2004). Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Öğrenme Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 27: 155-164.
  • Kubiatko, M. & Haláková, Z. (2009). Slovak High School Students’ Attitudes to ICT Using in Biology Lesson. Computers in Human Behavior , 25, 743–748.
  • Loveless, A. M. (2003). The Interaction between Primary Teachers’ Perceptions of ICT and Their Pedagogy. Education and Information Technologies , 8(4), 313-326.
  • Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye Giriş (Çev.,H.Arıcı ve ark.). Meteksan, Ankara.
  • Odabaşı, H. F., Akbulut, Y., Çuhadar, C., Dursun, Ö. Ö., Kabakçı, I., Kılıçer, K., Kurt, A. A., Şendağ, S., & Tanyeri, T. (2006). Turkey Basic Education Project: Baseline Study on ICT Integration. Ankara: MEB Proje Koordinasyon Merkezi http://fodabasi.home.anadolu.edu.tr/doc/ey6.swf adresinden 13.12.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I (Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Smith, B., Caputi, P. & Rawstorne, P. (2000). Differentiating Computer Experience and Attitudes toward Computers: An Empirical Investigation. Computers in Human Behavior , 16(1), 59–81.
  • Şahin, N. (1994). Psikoloji Araştırmalarında Ölçek Kullanımı, Türk Psikoloji Dergisi , 9 (33), 19–26.
  • Taşçı, G., Yaman, M. ve Soran, H. (2010). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Yeni Teknolojilere Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 38: 267-278.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi (Baskı). Ankara: Nobel Tubin, D. Mioduser, D., Nachmias, R. & Baruch, A. F. (2003). Domains and Levels of Pedagogical Innovation in Schools Using ICT: Ten Innovative Schools in Israel. Education and Information Technologies , 8(2), 127-145.
  • UNESCO. (2006). Using ICT to Develop Literacy. UNESCO, Bangkok:18-21
  • Watson, D. M. (2001). Pedagogy Before Technology: Re-Thinking The Relationship between ICT and Teaching. Education and Information Technologies , 6(4),251-266.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İ. Ümit Yapıcı Bu kişi benim

Murat Hevedanlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yapıcı, İ. Ü., & Hevedanlı, M. (2013). Biyoloji Öğretiminde BİT Kullanımı Tutum Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 21-37.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "