Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Determination of The Level of Reflecting Media Message Reality for Student Views

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 3, 69 - 90, 01.09.2014

Öz

It is thoughtful not giving media education for fifth and sixth grade students until twelve in our country as considered the reality of not distinguishing the difference between the real world and the fictional media world. This situation reveals the necessity that this study should be done with secondary school students when connected with reality of whom taking the media literacy, which is selective, seventh and eighth grade students being followers tv series which contain "reality". This study aims to examine the views of secondary school students about reflection media messages derived from "reality" problematic at media. The study was done in 4 secondary school, in Canakkale, with the participation of totaly 20 secondary school students in 2013- 2014 educational term. Data collected with conversationand a qualititive search pattern in type of scanning. In this study, it is seen that participators use mostly tv as media mass and find newspaper reliabler media mass. In the study, there are great majority of participators who couldn't express that media world is fake and fictional. The great majority of participators opine that tv series as media message reflect reality.

Kaynakça

  • Ankaralıgil, S. Y. (2009). “İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinde Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Üzerine Bir Araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arık, B. ve Solmaz, B. (2007). Kitle İletişim Araçlarında Gerçeğe Bürünen Kurgu: Orhan Pamuk Edebiyat Ödülü Örneği, C. Bilgili, ve N. T. Akbulut (Ed.) Medya Eleştirileri 2007: Gerçeğin dışındakiler (ss. 233- 257). İstanbul: Beta.
  • Bütün, E. (2010). “Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğretmeni Öğrenci ve Veli Görüşleri (Samsun İli Örneği).”Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İlişki Tercihleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (19), 106- 125.
  • Çetin, N. ve Aksu, M. B. (2010). İlköğretim 4- 8. Sınıf (10- 14 yaş) Öğrencilerinin Televizyon İzleme Profili, Milli E ğ itim Dergisi, 187, 122- 137.
  • Doğan, A ve Göker, G. (2012). Tematik Televizyon ve Çocuk: İlköğretim Öğrencilerinin Televizyon İzleme Alışkanlıkları, Milli Eğitim Dergisi , 194, 5- 30.
  • Dorr, A. (1981). Television and Affective Development and Functoining; Maybe This Decade, Journal of Broadcasting, 25, 335- 345.
  • Erjem, Y. ve Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve Gençlik: Yerli Dizilerin Gençlerin Model Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 15- 30. Ertürk, Y. D. ve Gül, A. A. (2006). Çocu ğ unuzu Televizyona Teslim Etmeyin, Medya Okuryazarı Olun , Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Genç, S. Z. ve Güner, F. (2010). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Televizyon İzleme Profili (Çanakkale İli Örneği), Milli E ğ itim Dergisi, 188, 230- 250.
  • Genç, S. Z. ve Güner, F. (2011). Medya ve Çocuk (Çocuk Hakları Bağlamında Medyaya İlişkin Aile Görüşleri). I. Türkiye Çocuk Hakları Kongresi, Yeti ş kin Bildirileri Kitabı, Cilt 2 , içinde (ss. 423- 434). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Güner, F. (2011). "İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Hawkins, R. P. (1977). The Dimensional Structure of Children’s Perceptions of Television Reality, Communication Research , 7, 193- 226.
  • Hobbs, R. (1998). The Seven Great Debates In The Media Literacy Movement, Journal of Communication , 48 (1) , 16- 32.
  • İnceoğlu, Y. (2007). Medyayı Doğru Okumak, (der. Nurçay Türkoğlu; Melda Cinman Şimşek), Medya Okuryazarlı ğ ı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Jols, T. ve Tholman, E. (2008). 21. Yüzyıl Okuryazarlığı: Medya Okuryazarlığına Genel Bir Bakış ve Sınıf İçi Etkinlikler, (Çev. C. Elma ve A. Kesten). Ankara: Ekinoks Yayınevi. Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi , Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, O. Y. (2007). “Ortaöğretim 10. Sınıf Öğrencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Keleş, S. (2009 ). “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kurt, A. A. ve Kürüm, D. (2010). Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (2), 20- 34.
  • Livingstone, S. (2006). Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies, The Communication Review , 7 (1), 2004, 3- 14.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis, (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Natharius, D. (2004). The More We Know, the More We See: The Role of Visuality in Media Literacy, American Behavioral Scientist , 48 (2), 238- 247.
  • Pekman, C. (2007). Avrupa Birliği’nde Medya Okuryazarlığı, (der. Nurçay Türkoğlu; Melda Cinman Şimşek), Medya Okuryazarlı ğ ı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Postman, N. (1995). Çocuklu ğ un Yok Olu ş u , (Çev: K.İnal). İstanbul: İmge Yayınevi.
  • Potter, J. (1986). Perceived Reality In The Cultivation Hypothesis, Journal of Broadcasting, 30, 159- 174.
  • Potter, J. (2005). Media Literacy , CA: Sage Publications Ltd.
  • Sadriu, S. (2009). “Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Alan İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Ders Sonu Çıktılarına Yönelik Bir Pilot Araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Semiz, L. (2013). “Ortaokul Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Yeterlilikleri ve Medya Okuryazarlığı Dersini Yürüten Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Sevim, Y. ve Şen, B. G. (2009). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin ‘Sosyalleşme Aracı Olarak Televizyonun Çocuklarda Kimlik Oluşumu Süreci Üzerindeki Etkisi’ Konusuna İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi, 7-9 Ekim 2009 Medya ve Etik Sempozyumu Bildirileri Kitabı içinde (ss. 321- 333). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Şahin, Ç. ve Tüzel, S. (2011). Medya Dünyasının Gerçek Dünyayı Yansıtma Düzeyinin Öğretmen Adaylarının Görüşleri Doğrultusunda Belirlenmesi, Eğitim ve Bilim , 36 (159), 127- 140.
  • Şenyurt, C. (2008). “Türk Televizyon Dizilerinde Kadın İmajı.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkoğlu, N. (2007). Okuryazarlıktan Medya Okuryazarlığına: Şifrelerin Ortaklığını Aramak, (der. Nurçay Türkoğlu; Melda Cinman Şimşek), Medya Okuryazarlı ğ ı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Tyner, K. (1993). Media Literacy in a Digital Age. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, İ. ve Uran, H. (2007). Gıda Maddeleri Tüketiminde Medyanın Rolü: Tekirdağ İli Örneği, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi , 3, 9- 14.

Medya İletilerinin Gerçeği Yansıtma Düzeylerinin Öğrenci Görüşlerine Göre Tespiti

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 3, 69 - 90, 01.09.2014

Öz

Çocukların 12 yaşına kadar gerçek dünya ve medya dünyası arasında fark göremediği gerçeği göz önüne aldığında, ülkemizdeki 5. ve 6. sınıf öğrencilerine medya eğitiminin verilemiyor olması düşündürücüdür. Bu durum, ülkemizde seçimlik ders kapsamında medya okuryazarlığı eğitimi alan 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, “gerçeklik” sorununu taşıdığı bilinen televizyon dizilerinin sıkı takipçileri oldukları gerçeği ile birleşince böyle bir çalışmanın ortaokul öğrencileri ile yapılma gereksinimi ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma, medyadaki “gerçeklik” sorunundan hareketle öğrencilerin medya iletilerinin gerçeği yansıtma düzeylerine yönelik görüşlerini derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, 2013- 2014 öğretim yılında, Çanakkale’de 4 ortaokulda, toplam 20 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, tarama türünde nitel araştırma deseni kullanılmış, görüşmeler yoluyla veriler toplanmıştır. Çalışmada, katılımcıların en sık kullandıkları medya aracının televizyon, en güvenilir buldukları medya aracının gazete olduğu görülmektedir. Çalışmada medya dünyasının sahte, kurmaca bir dünya olduğunu ifade edemeyen katılımcılar çoğunluktadır. Katılımcıların büyük çoğunluğunun, medya iletisi olan televizyon dizilerinin, gerçeği yansıttığına yönelik görüş bildirdikleri görülmektedir.

Kaynakça

  • Ankaralıgil, S. Y. (2009). “İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinde Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Üzerine Bir Araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arık, B. ve Solmaz, B. (2007). Kitle İletişim Araçlarında Gerçeğe Bürünen Kurgu: Orhan Pamuk Edebiyat Ödülü Örneği, C. Bilgili, ve N. T. Akbulut (Ed.) Medya Eleştirileri 2007: Gerçeğin dışındakiler (ss. 233- 257). İstanbul: Beta.
  • Bütün, E. (2010). “Medya Okuryazarlığı Dersine İlişkin Öğretmeni Öğrenci ve Veli Görüşleri (Samsun İli Örneği).”Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Cesur, S. ve Paker, O. (2007). Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İlişki Tercihleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (19), 106- 125.
  • Çetin, N. ve Aksu, M. B. (2010). İlköğretim 4- 8. Sınıf (10- 14 yaş) Öğrencilerinin Televizyon İzleme Profili, Milli E ğ itim Dergisi, 187, 122- 137.
  • Doğan, A ve Göker, G. (2012). Tematik Televizyon ve Çocuk: İlköğretim Öğrencilerinin Televizyon İzleme Alışkanlıkları, Milli Eğitim Dergisi , 194, 5- 30.
  • Dorr, A. (1981). Television and Affective Development and Functoining; Maybe This Decade, Journal of Broadcasting, 25, 335- 345.
  • Erjem, Y. ve Çağlayandereli, M. (2006). Televizyon ve Gençlik: Yerli Dizilerin Gençlerin Model Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 15- 30. Ertürk, Y. D. ve Gül, A. A. (2006). Çocu ğ unuzu Televizyona Teslim Etmeyin, Medya Okuryazarı Olun , Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Genç, S. Z. ve Güner, F. (2010). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Televizyon İzleme Profili (Çanakkale İli Örneği), Milli E ğ itim Dergisi, 188, 230- 250.
  • Genç, S. Z. ve Güner, F. (2011). Medya ve Çocuk (Çocuk Hakları Bağlamında Medyaya İlişkin Aile Görüşleri). I. Türkiye Çocuk Hakları Kongresi, Yeti ş kin Bildirileri Kitabı, Cilt 2 , içinde (ss. 423- 434). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Güner, F. (2011). "İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi." Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Hawkins, R. P. (1977). The Dimensional Structure of Children’s Perceptions of Television Reality, Communication Research , 7, 193- 226.
  • Hobbs, R. (1998). The Seven Great Debates In The Media Literacy Movement, Journal of Communication , 48 (1) , 16- 32.
  • İnceoğlu, Y. (2007). Medyayı Doğru Okumak, (der. Nurçay Türkoğlu; Melda Cinman Şimşek), Medya Okuryazarlı ğ ı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Jols, T. ve Tholman, E. (2008). 21. Yüzyıl Okuryazarlığı: Medya Okuryazarlığına Genel Bir Bakış ve Sınıf İçi Etkinlikler, (Çev. C. Elma ve A. Kesten). Ankara: Ekinoks Yayınevi. Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi , Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, O. Y. (2007). “Ortaöğretim 10. Sınıf Öğrencilerinin Televizyon Dizilerindeki Mesajları Algılamalarında Medya Okuryazarlığının Etkisi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Keleş, S. (2009 ). “İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kurt, A. A. ve Kürüm, D. (2010). Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişki: Kavramsal Bir Bakış, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (2), 20- 34.
  • Livingstone, S. (2006). Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies, The Communication Review , 7 (1), 2004, 3- 14.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis, (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Natharius, D. (2004). The More We Know, the More We See: The Role of Visuality in Media Literacy, American Behavioral Scientist , 48 (2), 238- 247.
  • Pekman, C. (2007). Avrupa Birliği’nde Medya Okuryazarlığı, (der. Nurçay Türkoğlu; Melda Cinman Şimşek), Medya Okuryazarlı ğ ı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Postman, N. (1995). Çocuklu ğ un Yok Olu ş u , (Çev: K.İnal). İstanbul: İmge Yayınevi.
  • Potter, J. (1986). Perceived Reality In The Cultivation Hypothesis, Journal of Broadcasting, 30, 159- 174.
  • Potter, J. (2005). Media Literacy , CA: Sage Publications Ltd.
  • Sadriu, S. (2009). “Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Alan İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Ders Sonu Çıktılarına Yönelik Bir Pilot Araştırma.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Semiz, L. (2013). “Ortaokul Öğrencilerinin Medya Okuryazarlığı Yeterlilikleri ve Medya Okuryazarlığı Dersini Yürüten Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Sevim, Y. ve Şen, B. G. (2009). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin ‘Sosyalleşme Aracı Olarak Televizyonun Çocuklarda Kimlik Oluşumu Süreci Üzerindeki Etkisi’ Konusuna İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi, 7-9 Ekim 2009 Medya ve Etik Sempozyumu Bildirileri Kitabı içinde (ss. 321- 333). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Şahin, Ç. ve Tüzel, S. (2011). Medya Dünyasının Gerçek Dünyayı Yansıtma Düzeyinin Öğretmen Adaylarının Görüşleri Doğrultusunda Belirlenmesi, Eğitim ve Bilim , 36 (159), 127- 140.
  • Şenyurt, C. (2008). “Türk Televizyon Dizilerinde Kadın İmajı.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Türkoğlu, N. (2007). Okuryazarlıktan Medya Okuryazarlığına: Şifrelerin Ortaklığını Aramak, (der. Nurçay Türkoğlu; Melda Cinman Şimşek), Medya Okuryazarlı ğ ı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Tyner, K. (1993). Media Literacy in a Digital Age. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, İ. ve Uran, H. (2007). Gıda Maddeleri Tüketiminde Medyanın Rolü: Tekirdağ İli Örneği, Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi , 3, 9- 14.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fatih Güner Bu kişi benim

Naci Topaloğlu Bu kişi benim

Salih Zeki Genç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güner, F., Topaloğlu, N., & Genç, S. Z. (2014). Medya İletilerinin Gerçeği Yansıtma Düzeylerinin Öğrenci Görüşlerine Göre Tespiti. Journal of Computer and Education Research, 2(3), 69-90.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "