BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 5, 166 - 182, 25.06.2015

Öz

Sanat eğitimi öğrencilerin eğitimlerinde kendi benliklerini bulmada çok büyük etken olarak düşünülmektedir. Öğrencilerin genç yaşta yeteneklerinin belirlenmesi ve bu yetenekleri doğru yönlendirmek çocuğun meslek yaşantısında başarının temel anahtarıdır. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Görsel Sanatlar Eğitimine yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Araştırma verilerinin toplanmasında Orhun (2003) tarafından hazırlanan “Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yöntemine göre Resim – İş” dersine yönelik tutum ölçeğinden yararlanılmıştır. Veriler SPSS 18 paket programında değerlendirilmiştir. Çalışma katılımcıları Diyarbakır il merkezindeki iki ilçeye bağlı sekiz ortaokulda öğrenim gören 350 öğrencidir. Çalışmada elde edilen verilerinin çözümlenmesinden bilgisayardan yararlanma ve aile içinde görsel sanatla ilgilenen birey olma durumlarına göre Görsel Sanatlar Dersi yönelik tutumlarında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin yaşları, ebeveynlerinden anne ve babanın eğitim düzeyleri ile Görsel Sanatlar Dersi için internetten yararlanma durumları arasında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli öğrenme, Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim okulları Resim-İş dersi öğretim programındaki grafik asarım konularının çok alanlı sanat eğitimi yöntemi ve bu yönteme uygun düzenlenmiş bir ortamda uygulanması, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Alıcıgüzel, İ. (1973). Ilk ve orta dereceli okullarda öğretim, modern öğretimin ilke metot ve teknikleri, Özaydın Matbaası, İstanbul.
  • Arts, (2011) What school leaders can do to increase arts education, arts education partnership, http://www.aep-arts.org/wp-content/uploads/2012/08/What-School- Leaders-Can- Do-To-Increase-the-Arts.pdf,(24.04.2014)
  • Aşılıoğlu, E.(2012). İlköğretim ikinci kademe görsel sanatlar dersi programının sanat eğitimi ilkelerinin incelenmesi , Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 231-240.
  • Avrupa Komisyonu ,2009 ,Avrupa'da okullarda sanat ve kültür eğitimi, eurydice Türkiye birimi (EACEA P9 Eurydice), "Eurydice, Avrupa Eğitim Bilgi Ağı' http://www.eurydice.org, http://sgb.meb.gov.tr
  • Batur, M.(2010). İlköğretim 1. kademe görsel sanatlar dersi öğretim programı’nın kazanımlar öğesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Canakay, E. U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28.
  • Çelik, S, (2008), Türkiyenin toplumsal ve ekonomik dönüşümünde sanat piyasasının oluşumu plastik sanatların rolü ve osman hamdi bey örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı, İktisat Tarihi Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Dikici, A., & Taşpınar, M. (2002). Resim öğretmenlerinin yaratıcı niteliklerini belirleyen tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim ve Bilim Dergisi, 124.
  • Dobbs, S.M. Learning in and through art: a guide to discipline‐based art education (3.bs.), The J. Paul Getty Museum, Los Angeles 2003.
  • Eurydice, 2009 Eurydice. (2009) Avrupa'da okullarda sanat ve kültür eğitimi, http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_reports/117TR.pdf, (10.05.2015)
  • Erinç, S. M. (1995). Eğitsel bir etken olarak güzel sanatlar eğitiminin geleceği. Sanat Eğitiminin Geleceği-Seminer. İ. SAN (Red.), Ankara: Mert Matbaası.
  • Ertürk, M.(2013). llköğretim II. Kademe görsel sanatlar eğitimi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Anadolu Journal of Educational Sciences International, January,3(1)
  • Erzen, J. N. (1990). Çağdaş Avrupa’da sanat eğitimi. Ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği VIII. Öğretim Toplantısı. Ank: TED,yay.
  • Göktaş, Y. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin resim-iş eğitimi dersi sonrası resme ilişkin tutumlarının incelenmesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi,23, 82-96.
  • Gül, N. (2006) Öğrenci resimlerinin değerlendirilmesinde öğrencilerin algılarının resim dersine yönelik tutumlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kasım-2006.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi; kavramlar, ilkeler, teknikler. 16.baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kırışoğlu, Olcay Tekin & Stokrocki, M. (1997). Ortaöğretim sanat öğretimi, YÖK/Dünya BankasıMEB Geliştirme Projesi, Ankara.
  • Kurtuluş, Y. (1998). Sanat eğitiminde işbirlikli öğrenme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim (Güzel Sanatlar Eğitimi) Anabilim Dalı, Ankara.
  • Liaghatdar, M. J., Soltani, A. Abedi, A. (2011). A validity study of attitudes toward science scale among iranian secondary school students. International Education Studies,4 (4), 36-46.
  • Mead.L.(2008). Arts and humanities research and innovation, arts and humanities research council, Published: November 2008, http://www.ahrc.ac.uk/News-and- Events/Publications/Documents/Arts-and-Humanities-Research-and-Innovation- %28Nesta%29.pdf, 01.05.2015
  • MEB, Güzel sanatlar ve spor lisesi çağdaş dünya sanatı dersi öğretim programı, 2009. http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/cagdas_dunya_sanati.pdf, tarih: 24.05.2014
  • MEB, 2014 ilköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/ilk_orta_gorselsanatlar.pdf, 14.05.2015
  • Michael, J. (1983).Art and adolesence: teaching art at the secondary level, New York: Teachers College Press.
  • Morgan, T. Clifford (1991): Psikolojiye Giriş, çev. Hüsnü Arıcı ve diğ., Sekizinci Basım, Ankara: H.Ü. Psikoloji Bölümü Yayımları , Yayın No:1Morris, J.W., & Stuckhardt
  • Morris, J. W., & Stuckhardt, M. H. (1977). Art attitude: Conceptualization and implication. Studies in Art Education, 21-28.
  • Okan, S. (2014). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin keman dersine yönelik tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3 ,3
  • Orhun, F. B. (2005). Resim-iş dersine ilişkin tutumlarin ölçülmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 19-29.
  • Özsoy, V. (2001a). Güzel sanatlar eğitiminde bilimsel araştırmalar. Eğitim ve Bilim, 26 (121), 51-57.
  • Özkal, N. (2000). “İşbirlikli öğrenmenin sosyal bilgilere ilişkin benlik kavramı, tutumlar ve akademik başarı üzerindeki etkileri.” Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özkartal, M.(2007) İlköğretim görsel sanatlar dersinde türk efsane ve destanlarına yönelik öğrenci başarı ve tutumlarının cinsiyete göre değişkenliği, Ulakbilge, 1, 1
  • San, İ. (1979). Sanatsal yaratma ve çocukta yaratıcılık, Ankara: T. İş. Bankası Kültür Yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ank.: Nobel Yay.
  • Türkcan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi -Birey ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Yalman, M., & Tunga, M. A. (2014). Examining the attitudes of students from state and foundation universities in turkey towards the computer and WWW (World Wide Web). Education And Science, 39(173), 221-233.
  • Zor, A. (2006). Görsel sanatlar dersinde bilgisayar kullanımının gerekliliği, A.Ü, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 111-119.

EXAMINING SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS VISUAL ARTS COURSE

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 5, 166 - 182, 25.06.2015

Öz

Art education is thought to be quite an important factor in helping students find their own selves. Guiding students to help them determine their skills at an early age and to take education in the fields appropriate to their skills is the key to children’s success in their professional lives. The purpose of this study was to determine secondary school students’ attitudes towards Visual Arts Education. In order to collect the research data, “Attitude Scale towards the Course of Art and Drawing on the Basis of Multi-Field Art Education Method” developed by Orhun (2003) was used. The data were analyzed with the package software of SPSS 18. The participants in the study were 350 students from eight secondary schools located in two districts of the city of Diyarbakır. The results revealed that there were significant differences in the students’ attitudes towards the Visual Arts Course with respect to their gender, computer use and having family members interested in visual arts. On the other hand, no significant difference was found in relation to the students’ ages, their parents’ educational backgrounds or use of the Internet for the Visual Arts Course. 

Key words: Multi-Field Art Education Method, Attitude, Visual Arts, Secondary School Students

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli öğrenme, Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Alakuş, A. O. (2002). İlköğretim okulları Resim-İş dersi öğretim programındaki grafik asarım konularının çok alanlı sanat eğitimi yöntemi ve bu yönteme uygun düzenlenmiş bir ortamda uygulanması, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Alıcıgüzel, İ. (1973). Ilk ve orta dereceli okullarda öğretim, modern öğretimin ilke metot ve teknikleri, Özaydın Matbaası, İstanbul.
  • Arts, (2011) What school leaders can do to increase arts education, arts education partnership, http://www.aep-arts.org/wp-content/uploads/2012/08/What-School- Leaders-Can- Do-To-Increase-the-Arts.pdf,(24.04.2014)
  • Aşılıoğlu, E.(2012). İlköğretim ikinci kademe görsel sanatlar dersi programının sanat eğitimi ilkelerinin incelenmesi , Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 231-240.
  • Avrupa Komisyonu ,2009 ,Avrupa'da okullarda sanat ve kültür eğitimi, eurydice Türkiye birimi (EACEA P9 Eurydice), "Eurydice, Avrupa Eğitim Bilgi Ağı' http://www.eurydice.org, http://sgb.meb.gov.tr
  • Batur, M.(2010). İlköğretim 1. kademe görsel sanatlar dersi öğretim programı’nın kazanımlar öğesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Canakay, E. U. (2006). Müzik teorisi dersine ilişkin tutum ölçeği geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28.
  • Çelik, S, (2008), Türkiyenin toplumsal ve ekonomik dönüşümünde sanat piyasasının oluşumu plastik sanatların rolü ve osman hamdi bey örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı, İktisat Tarihi Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Dikici, A., & Taşpınar, M. (2002). Resim öğretmenlerinin yaratıcı niteliklerini belirleyen tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Türk Eğitim ve Bilim Dergisi, 124.
  • Dobbs, S.M. Learning in and through art: a guide to discipline‐based art education (3.bs.), The J. Paul Getty Museum, Los Angeles 2003.
  • Eurydice, 2009 Eurydice. (2009) Avrupa'da okullarda sanat ve kültür eğitimi, http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_reports/117TR.pdf, (10.05.2015)
  • Erinç, S. M. (1995). Eğitsel bir etken olarak güzel sanatlar eğitiminin geleceği. Sanat Eğitiminin Geleceği-Seminer. İ. SAN (Red.), Ankara: Mert Matbaası.
  • Ertürk, M.(2013). llköğretim II. Kademe görsel sanatlar eğitimi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Anadolu Journal of Educational Sciences International, January,3(1)
  • Erzen, J. N. (1990). Çağdaş Avrupa’da sanat eğitimi. Ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği VIII. Öğretim Toplantısı. Ank: TED,yay.
  • Göktaş, Y. (2009). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin resim-iş eğitimi dersi sonrası resme ilişkin tutumlarının incelenmesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi,23, 82-96.
  • Gül, N. (2006) Öğrenci resimlerinin değerlendirilmesinde öğrencilerin algılarının resim dersine yönelik tutumlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kasım-2006.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi; kavramlar, ilkeler, teknikler. 16.baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kırışoğlu, Olcay Tekin & Stokrocki, M. (1997). Ortaöğretim sanat öğretimi, YÖK/Dünya BankasıMEB Geliştirme Projesi, Ankara.
  • Kurtuluş, Y. (1998). Sanat eğitiminde işbirlikli öğrenme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim (Güzel Sanatlar Eğitimi) Anabilim Dalı, Ankara.
  • Liaghatdar, M. J., Soltani, A. Abedi, A. (2011). A validity study of attitudes toward science scale among iranian secondary school students. International Education Studies,4 (4), 36-46.
  • Mead.L.(2008). Arts and humanities research and innovation, arts and humanities research council, Published: November 2008, http://www.ahrc.ac.uk/News-and- Events/Publications/Documents/Arts-and-Humanities-Research-and-Innovation- %28Nesta%29.pdf, 01.05.2015
  • MEB, Güzel sanatlar ve spor lisesi çağdaş dünya sanatı dersi öğretim programı, 2009. http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/cagdas_dunya_sanati.pdf, tarih: 24.05.2014
  • MEB, 2014 ilköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı, http://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/programlar/ilkogretim/ilk_orta_gorselsanatlar.pdf, 14.05.2015
  • Michael, J. (1983).Art and adolesence: teaching art at the secondary level, New York: Teachers College Press.
  • Morgan, T. Clifford (1991): Psikolojiye Giriş, çev. Hüsnü Arıcı ve diğ., Sekizinci Basım, Ankara: H.Ü. Psikoloji Bölümü Yayımları , Yayın No:1Morris, J.W., & Stuckhardt
  • Morris, J. W., & Stuckhardt, M. H. (1977). Art attitude: Conceptualization and implication. Studies in Art Education, 21-28.
  • Okan, S. (2014). Güzel Sanatlar Lisesi öğrencilerinin keman dersine yönelik tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3 ,3
  • Orhun, F. B. (2005). Resim-iş dersine ilişkin tutumlarin ölçülmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 19-29.
  • Özsoy, V. (2001a). Güzel sanatlar eğitiminde bilimsel araştırmalar. Eğitim ve Bilim, 26 (121), 51-57.
  • Özkal, N. (2000). “İşbirlikli öğrenmenin sosyal bilgilere ilişkin benlik kavramı, tutumlar ve akademik başarı üzerindeki etkileri.” Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özkartal, M.(2007) İlköğretim görsel sanatlar dersinde türk efsane ve destanlarına yönelik öğrenci başarı ve tutumlarının cinsiyete göre değişkenliği, Ulakbilge, 1, 1
  • San, İ. (1979). Sanatsal yaratma ve çocukta yaratıcılık, Ankara: T. İş. Bankası Kültür Yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ank.: Nobel Yay.
  • Türkcan, B. (2008). İlköğretim görsel sanatlar dersi bağlamında görsel kültür çalışmaları: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi -Birey ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Yalman, M., & Tunga, M. A. (2014). Examining the attitudes of students from state and foundation universities in turkey towards the computer and WWW (World Wide Web). Education And Science, 39(173), 221-233.
  • Zor, A. (2006). Görsel sanatlar dersinde bilgisayar kullanımının gerekliliği, A.Ü, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 111-119.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Armağan Güneş

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Güneş, A. (2015). EXAMINING SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS VISUAL ARTS COURSE. Journal of Computer and Education Research, 3(5), 166-182. https://doi.org/10.18009/jcer.57832

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "