Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Impact of Instructional Comics on the Attitudes Towards Citizenship and Democracy Education

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 6, 152 - 167, 05.12.2015
https://doi.org/10.18009/jcer.26543

Öz

It is known that teachers have carried various visual instructional materials into teaching process. It is thought that the visual instructional materials’ impressive characteristics which play key role in occurring permanent learning, amusing time in in the classroom, must be employed in classrooms. Because instructional comics have two essential features. First one is that picture and writing are presented together so that students can learn more effectively. The second one is that they constitute amusing classroom atmosphere by using humour. In this context, Impact of the instructional comics on attitudes towards the Citizenship and Democracy Education was investigated. Therefore, the study was designed in quasi experimental research with control group. The sample of the study consisted of 152 students studying 8th grade in Artvin in 2013-2014 instructional year. Attitude Scale Towards Every Human is Precious Theme developed by the researchers. The data was analysed through one-way ANOVA. It was concluded that instructional comics have positive impacts on attitudes towards the Citizenship and Democracy Education course. 

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Akkaya, A. (2013). A different activity in grammar learning in turkish course: Educational comic strips. International Journal of Academic Research part B, 5(5), 118-123.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bayram, K., Özdemir, E. & Koçak, N. (2011). Kimya eğitiminde animasyon kullanımı ve önemi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 371-390.
  • Berkowitz, J. & Packer, T. (2001). Heroes in the classroom: Comic books in art education. The Journal of Art Education, 54(6),12-18.
  • Cary, S. (2004). Going graphic: Comics at work in the multilingual classroom. Portsmouth NH: Heinemann.
  • Cengizhan, S. (2011). Modüler öğretim tasarımıyla entegre edilmiş kavram karikatürleri hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(160), 93-104.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. (5th Edition). London: Sage Publications.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Çiçek, T. (2012). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına, tutumuna ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6th edition). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Freeman, D. & Freeman, Y. (2000). Teaching reading in multilingual classrooms. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Frey, N., & Fisher, D. (2004). Using graphic novels, anime, and the Internet in an urban high school. English Journal, 93(3), 19-25.
  • Gömleksiz, M.N. & Kılınç, H.H. (2013). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi kazanımları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(12), 555-568.
  • Göncü, H. (2006). Lise 2. sınıf kimyasal reaksiyonlar konusunda hazırlanan bilgisayar destekli ders sunumlarının öğrenci başarısına, kavram öğretimine ve öğrencilerin kimyaya karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Haugaard, K. (1973). Comic books: Conduits to culture? Reading Teacher, 27, 54-55.
  • Hutchinson, K. (1949). An experiment in the use of comics as instructional material. Journal of Educational Sociology, 23, 236-245.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerlinger, F.N. (1973). Foundations of behavioral research. (2nd Edition.). London: Holt, Rinehart and Winston.
  • Kılıç Özün, S. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde kavram karikatürü yaklaşımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Kılınç, A. (2008). Öğretimde mizahi kavramaya dayalı bir materyal geliştirme çalışması: Bilim karikatürleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kireççi, Ü. (2008). Çizgi roman senaryosu. (1. Basım). İstanbul: CreaYayıncılık.
  • Krashen, S. (2006). Free reading. School Library Journal, 9, 43-46.
  • Liu, J. (2004). Effects of comic strips on L2 learners’ reading comprehension. TESOL Quarterly, 38(2), 225-243.
  • Marianthi, V., Boloudakis, M. & Retalis, S. (2007) From Digitised Comics To Digital Hypermedia Comics: Their Use In Education. International Council of Educational Media Annual Conference 2007, 21-22 September 2007, Nicosia, Cyprus.
  • McCloud, S. (1994). Understanding comics the ınvisible art. New York: Kitchen Sink Press.
  • MEB. (2010). İlköğretim vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi öğretim programı. Ankara: TTKB Yayınları.
  • Meriç, A. (2013). The Effect of Comıc Strıps on Efl Readıng Comprehensıon. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), 54-64.
  • Olson, J.C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. Northridge: California State University Press.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici çizgi romanların altıncı sınıf öğrencilerinin ısı transferi kavramındaki başarısı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Palaz, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf Türkiye cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde karikatür kullanmanın öğrenci başarısına ve derse karşı tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Platin, A. (1985). Tek resimden dizi resme geçiş. Gösteri, 61.
  • Scott, D. & Morrison, M. (2006). Key ideas in ecucational research. London: Continuum International Publishing Group.
  • Sones, W. (1944). The comics and instructional method. Journal of Educational Sociology, 18, 232-240.
  • Song, Y., Heo, M., Krumenaker, L. & Tippins, D. (2008). Cartoons-an alternative learning assessment. Science Scope, 32(1), 16-21.
  • Sümbüloğlu, K. (1988). Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri ve istatistik. Ankara: Matiş Yayınları.
  • Symeon, R. (2008). State of the art comics in education. Using Web Comics in Education. Project Deliverable Report. Retrieved from http://www.educomics.org/material/deliverables/Deliverable1_StateoftheArt.pdf
  • Topkaya, Y. (2014). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmelere etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Trent, C. & Kinlaw, R. (1979). Comic books: An effective teaching tool. Journal of Extension, 17, 18-23.
  • Tuncer, N. (1993). Çizgi roman ve çocuk. (1.Basım). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Üner, İ. (2009). İlköğretim okullarında karikatürle öğrenmenin öğrencilerin başarı ve tutum düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Williams, N. (1995). The comic book as course book: Why and how. Paper presented at Annual Meeting of the Teachers of English to Speakers of Other Languages, CA.
  • Wright, G. & Sherman, R. (1999). Let’s create a comic strip. Reading Improvement, 36(2), 66-72.

VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÜZERİNDE EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMANLARIN ETKİSİ

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 6, 152 - 167, 05.12.2015
https://doi.org/10.18009/jcer.26543

Öz

Günümüzde öğretmenlerin çok farklı türden görsel öğretim materyallerini ders süreci içerisine taşıdıkları bilinmektedir. Derslerin eğlenceli geçmesine ve daha kalıcı öğrenmelerin meydana gelmesinde önemli bir yere sahip olduğu düşünülen görsel öğretim materyallerinden özellikle eğitici çizgi romanların etkileyici gücünden ders süreci içerisinde daha fazla faydalanılması gerektiği düşünülmektedir. Çünkü eğitici çizgi romanların çok önemli iki temel özelliği bulunmaktadır. Bunlardan birincisi resim ve yazı ilişkisinin bir arada verilmesiyle daha etkili öğrenmeleri gerçekleştirmesi ve ikinci olarak ise mizah unsurunu kullanarak eğlenceli bir sınıf atmosferini oluşturmasıdır. Bu bağlamda yapılan bu çalışmada Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersine yönelik tutum üzerinde eğitici çizgi romanların ne gibi bir etkiye sahip olduğu araştırılmıştır. Bundan dolayı yapılan çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Artvin ili merkez ilçelerinde bulunan ve üç farklı ortaokulda öğrenimlerini sürdüren toplam 152 8. sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Her İnsan Değerlidir Temasına Yönelik Tutum Ölçeği”nden faydalanılmış ve elde edilen veriler tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda eğitici çizgi romanların Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi dersine yönelik tutum üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.   

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Akkaya, A. (2013). A different activity in grammar learning in turkish course: Educational comic strips. International Journal of Academic Research part B, 5(5), 118-123.
  • Alsaç, Ü. (1994). Türkiye’de karikatür, çizgi roman ve çizgi film. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bayram, K., Özdemir, E. & Koçak, N. (2011). Kimya eğitiminde animasyon kullanımı ve önemi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 371-390.
  • Berkowitz, J. & Packer, T. (2001). Heroes in the classroom: Comic books in art education. The Journal of Art Education, 54(6),12-18.
  • Cary, S. (2004). Going graphic: Comics at work in the multilingual classroom. Portsmouth NH: Heinemann.
  • Cengizhan, S. (2011). Modüler öğretim tasarımıyla entegre edilmiş kavram karikatürleri hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 36(160), 93-104.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education. (5th Edition). London: Sage Publications.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Çiçek, T. (2012). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına, tutumuna ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. (6th edition). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Freeman, D. & Freeman, Y. (2000). Teaching reading in multilingual classrooms. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Frey, N., & Fisher, D. (2004). Using graphic novels, anime, and the Internet in an urban high school. English Journal, 93(3), 19-25.
  • Gömleksiz, M.N. & Kılınç, H.H. (2013). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi kazanımları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(12), 555-568.
  • Göncü, H. (2006). Lise 2. sınıf kimyasal reaksiyonlar konusunda hazırlanan bilgisayar destekli ders sunumlarının öğrenci başarısına, kavram öğretimine ve öğrencilerin kimyaya karşı tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Haugaard, K. (1973). Comic books: Conduits to culture? Reading Teacher, 27, 54-55.
  • Hutchinson, K. (1949). An experiment in the use of comics as instructional material. Journal of Educational Sociology, 23, 236-245.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerlinger, F.N. (1973). Foundations of behavioral research. (2nd Edition.). London: Holt, Rinehart and Winston.
  • Kılıç Özün, S. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde kavram karikatürü yaklaşımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Kılınç, A. (2008). Öğretimde mizahi kavramaya dayalı bir materyal geliştirme çalışması: Bilim karikatürleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kireççi, Ü. (2008). Çizgi roman senaryosu. (1. Basım). İstanbul: CreaYayıncılık.
  • Krashen, S. (2006). Free reading. School Library Journal, 9, 43-46.
  • Liu, J. (2004). Effects of comic strips on L2 learners’ reading comprehension. TESOL Quarterly, 38(2), 225-243.
  • Marianthi, V., Boloudakis, M. & Retalis, S. (2007) From Digitised Comics To Digital Hypermedia Comics: Their Use In Education. International Council of Educational Media Annual Conference 2007, 21-22 September 2007, Nicosia, Cyprus.
  • McCloud, S. (1994). Understanding comics the ınvisible art. New York: Kitchen Sink Press.
  • MEB. (2010). İlköğretim vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi öğretim programı. Ankara: TTKB Yayınları.
  • Meriç, A. (2013). The Effect of Comıc Strıps on Efl Readıng Comprehensıon. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), 54-64.
  • Olson, J.C. (2008). The comic strip as a medium for promoting science literacy. Northridge: California State University Press.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici çizgi romanların altıncı sınıf öğrencilerinin ısı transferi kavramındaki başarısı üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Palaz, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf Türkiye cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde karikatür kullanmanın öğrenci başarısına ve derse karşı tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Platin, A. (1985). Tek resimden dizi resme geçiş. Gösteri, 61.
  • Scott, D. & Morrison, M. (2006). Key ideas in ecucational research. London: Continuum International Publishing Group.
  • Sones, W. (1944). The comics and instructional method. Journal of Educational Sociology, 18, 232-240.
  • Song, Y., Heo, M., Krumenaker, L. & Tippins, D. (2008). Cartoons-an alternative learning assessment. Science Scope, 32(1), 16-21.
  • Sümbüloğlu, K. (1988). Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri ve istatistik. Ankara: Matiş Yayınları.
  • Symeon, R. (2008). State of the art comics in education. Using Web Comics in Education. Project Deliverable Report. Retrieved from http://www.educomics.org/material/deliverables/Deliverable1_StateoftheArt.pdf
  • Topkaya, Y. (2014). Vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersinde eğitici çizgi roman kullanımının bilişsel ve duyuşsal öğrenmelere etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Trent, C. & Kinlaw, R. (1979). Comic books: An effective teaching tool. Journal of Extension, 17, 18-23.
  • Tuncer, N. (1993). Çizgi roman ve çocuk. (1.Basım). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Üner, İ. (2009). İlköğretim okullarında karikatürle öğrenmenin öğrencilerin başarı ve tutum düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Williams, N. (1995). The comic book as course book: Why and how. Paper presented at Annual Meeting of the Teachers of English to Speakers of Other Languages, CA.
  • Wright, G. & Sherman, R. (1999). Let’s create a comic strip. Reading Improvement, 36(2), 66-72.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yavuz Topkaya

Ufuk Şimşek

Yayımlanma Tarihi 5 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Topkaya, Y., & Şimşek, U. (2015). VATANDAŞLIK VE DEMOKRASİ EĞİTİMİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÜZERİNDE EĞİTİCİ ÇİZGİ ROMANLARIN ETKİSİ. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 152-167. https://doi.org/10.18009/jcer.26543

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "