In this study, it was
aimed to examine the environmental attitudes of gifted and talented students
and the relationship between their metacognitive and
gender, grade level, Science and Art Education Centers (BILSEM) training program type and BILSEM attendance
year variables. Cross-sectional screening was used in
the study. In order to obtain data, Environmental Attitude
Scale and Metacognitive Authority Inventory were used. Data were analyzed using
the independent samples t-test, one-way analysis of variance and Pearson's
correlation coefficient analysis with the help of the SPSS-22.0 packet program.
The results of the study revealed that
the attitudes of the gifted and talented male students were statistically
higher than the female students' environmental attitudes and the male students'
consciousness levels were higher than the female students'. In the study it was
determined that the levels of metacognitive and attitudes of gifted and talented students did not differ
statistically according to the grade level, BILSEM training program type and
BILSEM attendance year variables. Moreover, no statistically significant
association was found between the metacognitive of gifted and talented students and the levels of environmental
attitudes.
Intelligence ability environmental attitude and metacognitive correlation
Bu çalışmada üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin çevresel tutum düzeyleri ile bilişüstü
yetilerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, BİLSEM eğitim program türü ve BİLSEM’e
devam yılı değişkenleri açısından incelenmesi ve
aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada tarama yöntemlerinden kesitsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde
İstanbul ilinin iki ilçesinde bulunan 151 BİLSEM öğrencisinden oluşmaktadır.
Veri elde etmek amacıyla çalışmada Çevresel Tutum Ölçeği ve Bilişüstü Yetiler
Envanteri kullanılmıştır. Veriler SPSS-22.0 paket programı yardımı ile bağımsız
örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon katsayısı
analizleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarında üstün
zekâlı ve yetenekli erkek öğrencilerin çevresel tutumlarının kız öğrencilerin
çevresel tutumlarından ve erkek öğrencilerin bilişüstü yetileri düzeylerinin
ise kız öğrencilerin bilişüstü yetilerinden istatistiksel olarak anlamlı
şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada üstün zekâlı ve yetenekli
öğrencilerin bilişüstü yeti düzeylerinin ve çevresel tutumlarının sınıf düzeyi,
BİLSEM eğitim program türü ve BİLSEM’e devam yılı değişkenlerine göre
istatiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca üstün
zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilişüstü yetileri ile çevresel tutum düzeyleri ile arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Üstün zekâlı ve
yetenekli öğrencilerin bilişüstü yetileri ve çevresel tutumlarının
belirlenmesine yönelik yeni çalışmalara ihtiyaç duyulduğu önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 11 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "