İntroduction: University life is a part of youth and leads to various changes in students’ routines and habits in life. Spirituality is an important coping mechanism used to overcome difficulties that students encounter and are unable to control. Spiritual orientation directs individuals on various health-related concepts such as love, meaning, peace, hope, well-being, and integrity.
Method: This study has a descriptive and correlational design. The population comprised 2,160 students who continued their education at a vocational school of higher education during the first and second semesters, and the study was finalized with 250 students. Data were collected using the Spiritual Orientation Scale, the Health Perception Scale, and a structured personal information form designed by the researcher based on the relevant literature. The data were analyzed using the SPSS 21.0 package program.
Results: The spirituality orientation score of the students was 92.62±23.31 and their spiritual orientations were high. The students scored 14.59±2.84 on the control center subscale, 11.36±2.16 on the accuracy subscale, 6.97±2.16 on the importance of health subscale, 6.85±2.35 on the self-awareness subscale, and 39.78±5.46 on the total health perception scale. As spiritual orientation rose, the scores obtained on the control center (p=0.033), accuracy (p=0.033), and self-awareness (p=0.015) subscales also increased; however, the importance of the health subscale score decreased (p=0.000).
Conclusion: The study found a significant correlation between the spiritual orientation and health perception subscale scores of the students. However, no correlation was found between the health perception total score and spiritual orientation. Considering the fact that spiritual orientation has a positive effect on the control center, accuracy, and self-awareness subscales spiritual resources can be used to improve students’ health perceptions.
Giriş: Gençlik döneminin bir parçası olan üniversite yaşamı öğrenciler için kendi rutinleri ve yaşam alışkanlıklarında ki birçok değişikliği beraberinde getirmektedir. Maneviyat öğrencilerin karşılaştıkları ve kontrol altına alamadıkları bu zorlukların aşılmasında önemli bir başa çıkma mekanizmasıdır. Manevi yönelim bireyi sevgi, anlam, huzur, umut, esenlik ve bütünlük gibi sağlıkla ilişkili birçok kavramada yönlendirmektedir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı-ilişki arayıcı bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini bir meslek yüksekokulunda I. ve II. Öğretimde öğrenimlerine devam eden 2160 öğrenci oluşturmuştur ve araştırma 250 öğrenci ile tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından literatür doğrultusunda geliştirilen ‘Yapılandırılmış Kişisel Bilgi Formu’, ‘Manevi Yönelim Ölçeği’ ve ‘Sağlık Algısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 21.0 Paket programı kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin manevi yönelim puanlarının 92,62±23,31 olduğu görüldü ve manevi yönelimlerinin yüksek olduğu görüldü. Kontrol merkezi alt boyutundan 14,59±2,84; Kesinlik alt boyutundan 11,36±2,16; sağlığın önemi alt boyutundan 6,97±2,66; öz farkındalık alt boyutundan 6,85±2,35 ve sağlık algısı ölçeği toplamından 39,78±5,46 puan aldıkları görüldü. Manevi yönelim yükseldikçe kontrol merkezi (p:0,033); kesinlik (p:0,003); öz farkındalık (p:0,015) alt boyutlarının puanlarının yükseldiği; sağlığın önemi alt boyutunun puanının ise düştüğü görüldü(p:0,000).
Sonuç: Öğrencilerin manevi yönelimleri ve sağlık algısı ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki mevcutken sağlık algısı toplam puanının manevi yönelimle ilişkili olmadığı görüldü. Manevi yönelimin kontrol merkezi, kesinlik ve öz farkındalık alt boyutlarını olumlu etkilediği düşünüldüğünde öğrencilerin sağlık algılarının yükseltilmesinde manevi kaynakları kullanılabilir.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar |
|
Tarihler |
Kabul Tarihi
: 27 Mayıs 2020
|
AMA | Köktürk Dalcalı B . ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MANEVİ YÖNELİMLERİ VE SAĞLIK ALGILARI. J Contemp Med. 2020; 10(4): 591-595. |