Background:
Gene therapy is applied to regulate the functions of mutated or disease-causing genes in human cells and targets nucleotides. Recent years have seen an increasing number of publications reporting successful results from gene therapies, suggesting an increasing scientific curiosity among clinicians.
Methods:
Gene Therapy Symposiums were hosted by the [blinded for review]. The participants answered pre-post-tests, and satisfaction scales.
Results:
A total of 192 participants underwent training, none of whom had previously undergone gene therapy training. Of the sample, 71.9% were female and the median age of the participants was 32 years. Of the total, 84.9% were studying medicine and 15.1% were studying in non-medical fields. Among those studying medicine, 17.2% were students, 18.4% were main specialty research assistants, 38.0% were subspecialty research assistants, 17.2% were specialists and 9.2% were assistant professors/professors. An analysis of the completed pretests revealed that 32.3% had answered the questions correctly, while 58.6% answered the questions correctly after undergoing training. The overall satisfaction score was 91.8 out of 100.
Conclusions:
The results of the pretest revealed the knowledge and awareness of gene therapy among the participants to be low, indicating a need for education programs addressing the subject. Gene therapy has moved beyond the theoretical realm in recent years and is today seeing practical applications. There is an urgent need to train the clinicians and other operatives required for the provision of gene therapies and to develop strategies for tertiary care centers in this field over the next 10 years.
education future gene therapy inherited metabolic disorders spinal muscular atrophy
Giriş:
Gen terapisi, insan hücrelerinde mutasyona uğramış veya hastalığa neden olan genlerin fonksiyonlarını düzenlemek için uygulanan ve nükleotidleri hedef alan bir tedavi yöntemidir. Son yıllarda gen terapisi alanında başarılı sonuçlar bildiren yayınların sayısı artmış, bu da klinisyenler arasında bilimsel merakın artışına sebep olmuştur.
Metod:
Gen Terapisi Sempozyumları [blinded for review] ev sahipliğinde düzenlendi. Katılımcılar ön-son testleri ve memnuniyet ölçeklerini yanıtladılar.
Bulgular:
Hiçbiri daha önce gen terapisi eğitimi almamış olan toplam 192 katılımcıya eğitim verildi. Katılımcıların %71,9'u kadındı ve katılımcıların ortanca yaşı 32 yıldı. Toplamın %84,9'u tıp, %15,1'i ise tıp dışı alanlardandı. Tıp alanından katılımcıların %17,2'si öğrenci, %18,4'ü ana uzmanlık araştırma görevlisi, %38,0'ı yan dal araştırma görevlisi, %17,2'si uzman ve %9,2'si doçent/profesördü. Katılımcıların ön test analizinde soruların %32,3’ünü doğru yanıtladığı, eğitim sonrasında ise bu oranın %58,6’ya yükseldiği saptandı. Genel memnuniyet puanı 100 üzerinden 91,8’di.
Sonuçlar:
Ön test sonuçları, katılımcılar arasında gen terapisine ilişkin bilgi ve farkındalık düzeyinin düşük olduğunu ortaya koymuştur ve bu da konuya yönelik eğitim programlarına ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir. Gen terapisi son yıllarda teorik alanın ötesine geçmiştir ve bugün pratik uygulamalar görülmektedir. Önümüzdeki 10 yıl içinde gen tedavilerinin sağlanması için gerekli olan klinisyenlerin ve diğer uygulayıcıların eğitilmesine ve üçüncü basamak sağlık merkezleri için bu alanda stratejiler geliştirilmesine acil ihtiyaç vardır.
eğitim gelecek gen tedavisi kalıtsal metabolik hastalık spinal muskuler atrofi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tıbbi Genetik (Kanser Genetiği hariç) |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |