Objective: This study aimed to investigate the awareness, attitudes, and perceptions of medical students regarding domestic violence, with a focus on examining the associations between sociodemographic factors and attitudes towards domestic violence.
Methods: This descriptive study was conducted as an e-survey between 01 January 2023- 01 May 2023 on students’ social media group. The population consists of 4th, 5th, and 6th-year medical students undergoing clinical practice education at a University Faculty of Medicine. Statistical analyses, including descriptive statistics and inferential tests, were conducted to explore the relationships between sociodemographic variables and domestic violence-related features with participants' scores on the The Domestic Violence Awareness Scale (DVAS) and The Attitude towards Domestic Violence Scale (DVAtS).
Results: A total of 225 medical students participated in the study, 54.7% of them female and the mean age was 23.04±1.54 (20;31). Of the students, 17.3% of them stated that they exposed, 34.7% of them witnessed to domestic violence. Total score of domestic violence awareness scale was 57.6±3.83 (25; 60). Women demonstrated higher awareness scores compared to men, and individuals not exposed to domestic violence exhibited lower tolerance for normalized forms of violence. Higher maternal education levels were associated with more favorable attitudes towards casualization of violence. Participants belonging to nuclear families showed higher awareness levels compared to non-nuclear family participants.
Conclusion: The study underscores the importance of addressing domestic violence awareness and education among medical students, particularly regarding the nuanced associations between sociodemographic factors and attitudes towards domestic violence. Targeted educational initiatives and intervention strategies are needed to enhance awareness, sensitivity, and professional attitudes towards addressing domestic violence in clinical practice, ultimately contributing to the promotion of health and well-being among affected individuals and communities.
Medical Faculty Students Domestic Violence Awareness Professional Attitudes
This study protocol was examined by Hacettepe University Ethics Committee and was approved on July 05, 2022 with the report numbered GO22/73917.
-
-
Amaç: Bu çalışma, sosyodemografik faktörler ile aile içi şiddete yönelik tutumlar arasındaki ilişkilerin incelenmesine odaklanarak tıp öğrencilerinin aile içi şiddete ilişkin farkındalık, tutum ve algılarını araştırmayı amaçlamıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma, 01 Ocak 2023- 01 Mayıs 2023 tarihleri arasında öğrencilerin sosyal medya grubuna e-anket olarak uygulandı. Evreni bir Üniversite Tıp Fakültesi'nde klinik uygulama eğitimi alan 4., 5. ve 6. sınıf tıp öğrencilerinden oluşmaktadır. Sosyodemografik değişkenler ile aile içi şiddete ilişkin özellikler arasındaki ilişkileri, katılımcıların Aile İçi Şiddet Farkındalık Ölçeği (DVAS) ve Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği (DVAtS) puanlarıyla araştırmak için tanımlayıcı istatistikler ve çıkarımsal testleri içeren istatistiksel analizler yapıldı.
Bulgular: Çalışmaya %54,7'si kadın olmak üzere toplam 225 tıp öğrencisi katıldı ve yaş ortalaması 23,04±1,54 (20;31) idi. Öğrencilerin %17,3'ü aile içi şiddete maruz kaldığını, %34,7'si ise aile içi şiddete tanık olduğunu belirtti. Aile içi şiddet farkındalık ölçeğinin toplam puanı 57,6±3,83 (25; 60) idi. Kadınlar erkeklere göre daha yüksek farkındalık puanlarına sahipken, aile içi şiddete maruz kalmayan bireylerin normalleştirilmiş şiddet biçimlerine karşı daha düşük tolerans sergiledikleri görüldü. Daha yüksek anne eğitim düzeyi, şiddetin gündelikleştirilmesine yönelik daha olumlu tutumlarla ilişkilendirildi. Çekirdek aileye mensup katılımcılar, çekirdek aileye sahip olmayan katılımcılara göre daha yüksek farkındalık düzeyi gösterdi.
Sonuç: Çalışma, özellikle sosyodemografik faktörler ile aile içi şiddete yönelik tutumlar arasındaki incelikli ilişkiler açısından, tıp öğrencileri arasında aile içi şiddet farkındalığı ve eğitiminin ele alınmasının önemini vurgulamaktadır. Klinik uygulamada aile içi şiddetin ele alınmasına yönelik farkındalığı, duyarlılığı ve profesyonel tutumları artırmak ve sonuçta etkilenen bireyler ve topluluklar arasında sağlık ve refahın geliştirilmesine katkıda bulunmak için hedefe yönelik eğitim girişimlerine ve müdahale stratejilerine ihtiyaç vardır.
Tıp Fakültesi Öğrencileri Aile İçi Şiddet Farkındalık Mesleki Tutumlar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri |
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |