Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Miras Objelerinin Voronoi Tabanlı Üretken Tasarım Yöntemleri Kullanılarak Dijital Bütünlemesi

Yıl 2022, , 39 - 52, 31.03.2022
https://doi.org/10.53710/jcode.1061733

Öz

Hasar görmüş kültürel miras objelerinin parçalanıp yok olmuş olan eksik kısımlarının özgün veya çağdaş malzemelerle bütünlenmesi eserlerin algılanmasını birebir etkileyen önemli bir restorasyon müdahale tekniğidir. Kültürel mirasın korunması alanında, özgün esere bütünleme yapılacağı zaman, yeni eklenecek malzemenin özgün olandan ayrılabilmesi için farklı yüzey dokusunda bir malzeme ile müdahalenin belirgin kılınması gözetilir. Bu çalışma kapsamında, hasar görmüş kültürel miras objelerinin günümüze ulaşamamış olan eksik kısımlarının bir üretken tasarım yöntemiyle dijital olarak bütünlenmesi amaçlanmıştır. Gelişen teknolojiler, kültürel mirasın dijital olarak belgelenmesini ve etkin bir şekilde sunulmasını desteklemektedir. Eser, özgün haline zarar verme riski olmadan dijital olarak bütünlenebilmekte ve sonraki aşamalarda ise artırılmış gerçeklik gibi araçlarla desteklendiğinde müzelerde ziyaretçiler tarafından farklı temsil yollarıyla deneyimlenebilmektedir. Böyle güncel uygulamalar, insanların tarihi eserlerle etkileşimini güçlendirerek kültürel mirasa olan ilginin artmasına katkı sunabilmektedir. Bu çalışmada, objelerin eksik kısımlarında temsili olarak bağlayıcı görev üstlenecek olan yeni oluşumda, doldurulacak olan boşluğun organik formuna uyum sağlayacağı gözetilerek üretken tasarım yöntemlerinden Voronoi diyagramlarının kullanıldığı Hücresel Özdevinim yaklaşımı esas alınmıştır. Farklı boyutlarda ve biçimlerde hücrelerin daha düzensiz komşuluk ilişkilerine dayanan bu sistemin seçiminde çalışmada amaçlanan üretime olanak tanıması göz önünde bulundurulmuştur. Objelerin eksik kısımları üç boyutlu olarak modellenmiş olup, boşluklar farklı hücre boyutlarına sahip Voronoi diyagramlarıyla dijital olarak tamamlanmıştır. Üretken tasarım temelli dijital yöntemlerle bütünlenmiş kültürel miras objelerinin farklı temsilleriyle yok olan kültürel değerlere dikkat çekmek ve mirasın korunması alanına katkı sağlayabilmek bu çalışmanın amaçlarındandır. Literatürde konuyla ilgili önde gelen çalışmalar değerlendirilince, bu çalışmanın sonuçlarının artırılmış ve sanal gerçeklik gibi farklı güncel teknolojilerle deneyimlenmesinin insanların kültürel mirasla etkileşimini arttıracağı düşünülmektedir.

Teşekkür

Bu çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimari Tasarımda Bilişim Doktora Programı, 2021 Bahar dönemi Mimari Tasarımda Evrimsel Yaklaşımlar dersi kapsamında tamamlanmıştır. Dersin yürütücüleri Prof. Dr. Gülen Çağdaş ile Dr. Öğr. Üyesi Ethem Gürer’e, dersin asistanı Araş. Gör. Özlem Çavuş’a ve sınıf arkadaşlarım Araş. Gör. Sena Kaynarkaya ile Araş. Gör. Nur Sipahioğlu’na çalışmayı geliştirme sürecimdeki değerli katkılarından dolayı çok teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Çakırca, D. (2015). Savaşın Savunmasız Düşmanı-Kültürel Miras. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD), 4(6), 16-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tusbd/issue/40551/486659.
  • Duran, E. K., & Kaya, N. K. (2020). Arkeolojik Alanlarda Uygulanan Bütünleme (Tamamlama) Müdahalelerinin Değerlendirilmesi: Metropolis Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (50), 255-274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/56641/679685.
  • Gomes, L., Bellon, O. R. P. B., Silva, L. (2014). 3D Reconstruction Methods for Digital Preservation of Cultural Heritage: A Survey. Pattern Recognition Letters 50, 3-14. Doi: 10.1016/j.patrec.2014.03.023.
  • Hermoza, R., & Sipiran, I. (2018). 3D Reconstruction of Incomplete Archaeological Objects Using a Generative Adversarial Network. Arxiv: 1711.06363.
  • Margetis, G., Apostolakis, K. C., Ntoa, S., Papagiannakis, G., & Stephanidis, C. (2020). X-Reality Museums: Unifying the Virtual and Real World Towards Realistic Virtual Museums. Applied Sciences, 11(1), 338.
  • Navid, A. H. F., & Aghababa, A. B. (2013). Cellular Learning Automata and Its Applications. In Salcido, A. (Ed.), Emerging Applications of Cellular Automata (85-111), INTECH.
  • Papaioannou, G., Schreck, T., Andreadis, A., Mavridis, P., Gregor, R., & Sipiran, I., Vardis, K. (2017). From Reassembly to Object Completion: A Complete Systems Pipeline. Journal on Computing and Cultural Heritage, 10(2), 1-22. DOI: 10.1145/3009905.
  • Agkathidis, A. (2015). Generative Design. Laurence King Publishing. ISBN: 978-1780676913.
  • Aydin, S., Schnabel, M. A. & Sayah, I. (2017). Association Rule Mining to Assess User-Generated Content in Digital Heritage: Participatory Content Making in ‘The Museum of Gamers’. In Çağdaş, G., Gül, L. F., Özkar, M. & Gürer, E. (Eds.), Computer-Aided Architectural Design, Future Trajectories, CAADFutures 2017, Communications in Computer and Information Science, Vol 724 (231-251), Springer, Singapore. Doi: 10.1007/978-981-10-5197-5_13.
  • Economou, M. (2015). Heritage in the Digital Age. In Logan, W., Nic Craith, M. & Kockel, U. (Eds.), A Companion to Heritage Studies (215-228), Series: Blackwell companions to anthrolopogy (28), Wiley-Blackwell. Doi: 10.1002/9781118486634.ch15.
  • Hermon, S. & Niccolucci, F. (2018). Digital Authenticity and the London Charter. In Franco, P. D. G. D., Galeazzi, F., Vassalo, V. & Miltiadous, N. (Eds), Authenticity and Cultural Heritage in the Age of 3D Digital Reproductions (37-47), McDonald Institute for Archaeological Research, Cambridge, UK. Doi: 10.17863/CAM.27036.
  • Vesna, S., Budak, I., Obradovic, R., Crkvenjakov, D. K., & Santosi, Z. (2017). Parametric Modeling Applied to the Virtual Reconstruction of the Damaged Sculpture of St John Nepomuk in Petrovaradin. Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe (eCAADe) 35 (389-398), Rome, Italy. http://papers.cumincad.org/data/works/att/ecaade2017_052.pdf
  • Url-01: https://www.edoardotresoldi.com/works/basilica-di-siponto/#&gid=1&pid=1 (22.03.2022)
  • Url-02: https://sketchfab.com/ (22.03.2022)
  • Url-03: 3b obje: Stylized Ancient Archway by Vladyslav Yakovenko. https://sketchfab.com/3d-models/stylized-ancient-archway-c0ce836f20054484850866c7385b750c (22.03.2022)
  • Url-04: Grasshopper kodu: Voronoi on Surface https://parametrichouse.com/voronoi-on-surface/ (22.03.2022)
  • Url-05: 3b obje: ‘Palmyra's Arch of Triumph, Trafalgar Sq, London. https://sketchfab.com/3d-models/palmyras-arch-of-triumph-trafalgar-sq-london- 573c9943d0bd467a98422829ccd8863b#download (22.03.2022)
  • Url-06: 3b obje: ‘Catawba Earthenware Pan’ Location: Old Town, Lancaster County, South Carolina - Period: Historic (1780-1800). https://sketchfab.com/3d-models/catawba-earthenware-pan-2499p14041-f9c267feeaf34309941db34ae90e054a (22.03.2022)
  • Url-07: Grasshopper kodu: Constraining a Voronoi Skeleton Inside a Brep. https://www.grasshopper3d.com/forum/topics/constraining-a-voronoi-skeleton-inside-a-brep (22.03.2022)

Digital Integration of Cultural Heritage Objects Using Voronoi-Based Generative Design Methods

Yıl 2022, , 39 - 52, 31.03.2022
https://doi.org/10.53710/jcode.1061733

Öz

Integrating the missing parts of damaged cultural heritage objects with original or contemporary materials is an important restoration technique that directly effects the perception of the artifacts. In the conservation of cultural heritage, when an integration is to be made to the original object, the new material to be added should have a different surface texture so that it can be distinguished from the original. Within the scope of this study, it is aimed to digitally integrate the missing parts of the damaged cultural heritage objects with a generative design method. Developing technologies support the digital documentation and effective presentation of cultural heritage. The artifact can be integrated digitally without the risk of damaging its original state, and in the following stages, it can be experienced by people in museums through different ways of representation when supported by tools such as augmented reality. Such current practices can contribute to the increase of interest in cultural heritage by strengthening people’s interaction with the historical artifacts. In this study, the Cellular Automata approach is taken as a basis, in which Voronoi diagrams are used as a generative design method, considering that the new formation, which will take in charge as a representative binder in the missing parts of the objects, will adapt to the organic form of the space to be filled. In the selection of this method, which is based on more irregular neighborhood relations of cells in different sizes and shapes, it is taken into account that it allows the type of production aimed in the study. The missing parts of the objects are modeled in three dimensions, and the gaps are digitally integrated with Voronoi diagrams with different cell sizes. It is among the aims of this study to draw attention to the disappearing cultural heritage values with different representations of cultural heritage objects integrated with generative design-based digital methods and to contribute to the field of cultural heritage conservation. When the related leading studies in the literature are evaluated, it is considered that experiencing the outcomes of this study through different current technologies such as augmented and virtual reality will increase the interaction of people with cultural heritage.

Kaynakça

  • Çakırca, D. (2015). Savaşın Savunmasız Düşmanı-Kültürel Miras. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (MÜSBİD), 4(6), 16-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tusbd/issue/40551/486659.
  • Duran, E. K., & Kaya, N. K. (2020). Arkeolojik Alanlarda Uygulanan Bütünleme (Tamamlama) Müdahalelerinin Değerlendirilmesi: Metropolis Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (50), 255-274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufesosbil/issue/56641/679685.
  • Gomes, L., Bellon, O. R. P. B., Silva, L. (2014). 3D Reconstruction Methods for Digital Preservation of Cultural Heritage: A Survey. Pattern Recognition Letters 50, 3-14. Doi: 10.1016/j.patrec.2014.03.023.
  • Hermoza, R., & Sipiran, I. (2018). 3D Reconstruction of Incomplete Archaeological Objects Using a Generative Adversarial Network. Arxiv: 1711.06363.
  • Margetis, G., Apostolakis, K. C., Ntoa, S., Papagiannakis, G., & Stephanidis, C. (2020). X-Reality Museums: Unifying the Virtual and Real World Towards Realistic Virtual Museums. Applied Sciences, 11(1), 338.
  • Navid, A. H. F., & Aghababa, A. B. (2013). Cellular Learning Automata and Its Applications. In Salcido, A. (Ed.), Emerging Applications of Cellular Automata (85-111), INTECH.
  • Papaioannou, G., Schreck, T., Andreadis, A., Mavridis, P., Gregor, R., & Sipiran, I., Vardis, K. (2017). From Reassembly to Object Completion: A Complete Systems Pipeline. Journal on Computing and Cultural Heritage, 10(2), 1-22. DOI: 10.1145/3009905.
  • Agkathidis, A. (2015). Generative Design. Laurence King Publishing. ISBN: 978-1780676913.
  • Aydin, S., Schnabel, M. A. & Sayah, I. (2017). Association Rule Mining to Assess User-Generated Content in Digital Heritage: Participatory Content Making in ‘The Museum of Gamers’. In Çağdaş, G., Gül, L. F., Özkar, M. & Gürer, E. (Eds.), Computer-Aided Architectural Design, Future Trajectories, CAADFutures 2017, Communications in Computer and Information Science, Vol 724 (231-251), Springer, Singapore. Doi: 10.1007/978-981-10-5197-5_13.
  • Economou, M. (2015). Heritage in the Digital Age. In Logan, W., Nic Craith, M. & Kockel, U. (Eds.), A Companion to Heritage Studies (215-228), Series: Blackwell companions to anthrolopogy (28), Wiley-Blackwell. Doi: 10.1002/9781118486634.ch15.
  • Hermon, S. & Niccolucci, F. (2018). Digital Authenticity and the London Charter. In Franco, P. D. G. D., Galeazzi, F., Vassalo, V. & Miltiadous, N. (Eds), Authenticity and Cultural Heritage in the Age of 3D Digital Reproductions (37-47), McDonald Institute for Archaeological Research, Cambridge, UK. Doi: 10.17863/CAM.27036.
  • Vesna, S., Budak, I., Obradovic, R., Crkvenjakov, D. K., & Santosi, Z. (2017). Parametric Modeling Applied to the Virtual Reconstruction of the Damaged Sculpture of St John Nepomuk in Petrovaradin. Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe (eCAADe) 35 (389-398), Rome, Italy. http://papers.cumincad.org/data/works/att/ecaade2017_052.pdf
  • Url-01: https://www.edoardotresoldi.com/works/basilica-di-siponto/#&gid=1&pid=1 (22.03.2022)
  • Url-02: https://sketchfab.com/ (22.03.2022)
  • Url-03: 3b obje: Stylized Ancient Archway by Vladyslav Yakovenko. https://sketchfab.com/3d-models/stylized-ancient-archway-c0ce836f20054484850866c7385b750c (22.03.2022)
  • Url-04: Grasshopper kodu: Voronoi on Surface https://parametrichouse.com/voronoi-on-surface/ (22.03.2022)
  • Url-05: 3b obje: ‘Palmyra's Arch of Triumph, Trafalgar Sq, London. https://sketchfab.com/3d-models/palmyras-arch-of-triumph-trafalgar-sq-london- 573c9943d0bd467a98422829ccd8863b#download (22.03.2022)
  • Url-06: 3b obje: ‘Catawba Earthenware Pan’ Location: Old Town, Lancaster County, South Carolina - Period: Historic (1780-1800). https://sketchfab.com/3d-models/catawba-earthenware-pan-2499p14041-f9c267feeaf34309941db34ae90e054a (22.03.2022)
  • Url-07: Grasshopper kodu: Constraining a Voronoi Skeleton Inside a Brep. https://www.grasshopper3d.com/forum/topics/constraining-a-voronoi-skeleton-inside-a-brep (22.03.2022)
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İpek Akbaylar Hayreter

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Akbaylar Hayreter, İ. (2022). Kültürel Miras Objelerinin Voronoi Tabanlı Üretken Tasarım Yöntemleri Kullanılarak Dijital Bütünlemesi. Journal of Computational Design, 3(1), 39-52. https://doi.org/10.53710/jcode.1061733

88x31.png

JCoDe makaleleri "Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License" altında yayınlanmaktadır.