Metinlerarasılık kavramı, iki metin arasındaki ilişkinin temelindeki yapı ve içerik benzerliklerinden yola çıkar. Postmodern dönemin önemli adımlarından olan metinlerarasılık, 1960’larda Julia Kristeva tarafından ortaya atılsa da esas temelini ‘söyleşim’ fikrini ortaya atan rus biçimci ve düşünür Mihail Bahtin’den alır.
Metinlerin anlamının başka metinlerin ışığı altında değerlendirildiği, bir yazarın başka bir yazardan aldığı metni değiştirip dönüştürmesi ve bir metnin ‘bağımsız’ bir metin ol(a)mayacağının ortaya konduğu bu durum görsel ve işitsel sanatlarda da kendine ‘göstergelerarasılık’ adı altında yeni bir yer edinir. Birbirinden farklı olan sanat dalları arasındaki diyaloğu ortaya çıkaran göstergelerarasılık, resim-müzik, sinema-heykel, mimari-moda gibi farklı birçok alanda iki yapıtın (metnin) birbirlerine olan etkisini ortaya çıkarmak için çözümlemeler önerir. Bir metnin alıntılanması, bir metne öykünülmesi (pastiş) ya da bir metnin yansılanması (parodi) gibi birçok biçimi içeren göstergelerarasılık, resim ve sinema ilişkisi çerçevesinde de değerlendirilebilir.
Bu çalışmada modern dönem Amerikalı realist ressam Edward Hopper ve eserlerini postmodern dönemde ortaya koyan, aynı zamanda Otto Dix gibi birçok ressamdan esinlendiğini belirten İsveçli yönetmen Roy Andersson arasındaki benzerlikler, göstergelerarasılık ve metinlerarasılık bağlamında parodi kavramı üzerinden tartışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |