İletişim teknolojileri ve özellikle internet, insan hayatının vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. İnternetin gelişmesi ile birlikte, toplumun her kesiminden insanın hayatında önemli değişiklikler meydana gelmiştir. Bu değişimler arasında en önemlilerinden biri de sosyal medya araçlarıdır. Sosyal medya araçları, günümüzde her yaştan, cinsiyetten, eğitim ve gelir seviyesinden insanın hayatında yer almaktadır. Sosyal medyanın, insanların hayatlarına getirdiği yeniliklerden biri de, sanal ortamda gerçekleşen iletişim ve ilişkilerdir. Sosyal medya araçları, kullanıcıların ilgi alanlarına göre özelleştirilebilmesi ve sosyalleşme fırsatı sunması nedeniyle popülerliğini korumaktadır. Sosyal medya, insanların sosyalleşmesine sağlamakta ve karşılıklı bir iletişim ortamına imkân vermektedir. Ancak, sosyal medya araçlarının yalnızlık gibi sorunları da tetiklediği bilinmektedir. Toplumda giderek artan yalnızlık durumunun sosyal medya araçlarından beslendiğini söylemek mümkündür. Yalnızlık sosyal medya kullanımının hem sebebi hem de sonucu olmaktadır.
Yalnızlık yaşayan bireylerin çözüm arayışlarında da sıklıkla sosyal medya araçlarına başvurdukları görülmektedir. Bu nedenle, sosyal medya kullanımı ve yalnızlık ilişkisi daha detaylı bir şekilde araştırılmalıdır. Özellikle gençlerin sosyal medya araçlarını diğer yaş gruplarına oranla daha yoğun kullandığı düşünüldüğünde, bu konuda yapılacak araştırmaların gençler üzerine odaklanması gerektiği açıktır.
Araştırmada, özellikle genç insanların tercih ettiği sosyal medya araçlarının kullanımı ve yalnızlık durumunu ölçebilmek adına rastlantısal örneklem tekniği kullanılarak seçilen Selçuk Üniversitesi’nde eğitim gören 461 öğrenci üzerinde anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, U.C.L.A Yalnızlık ölçeği kullanılmıştır. Katılımcılara ölçekte yer alan sorulara ek olarak ankette, sosyal medya araçlarını kullanım alışkanlıklarını, yaş ve cinsiyet gibi demografik sorular sorulmuştur Saha çalışmasının yanıtları, faktör analizi Ki-kare testi, tek yönlü varyans gibi istatistiki testler kullanılarak yorumlanmış ve faktörler açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, araştırmaya katılanların sosyal medya kullanım süreleri en az 45 dakika en fazla 600 dakika olduğu, kadınların erkeklere oranla sosyal medyada daha fazla zaman geçirdiği ve katılımcıların %78.5 oranında orta derecede yalnız oldukları görülmektedir. Orta derece yalnızlık çeken katılımcılar arasında kadınların erkeklere oranla daha yalnız oldukları bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |