Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Gelecek İle İlgili Kaygılarının Mezuniyet Beklentileri Üzerindeki Etkisinde Gelecek Vizyonlarının Aracı Rolü

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 276 - 305, 30.09.2024
https://doi.org/10.59534/jcss.1542122

Öz

Bu araştırma son yıllarda tüm dünyada etkisini gösteren Covid 19 pandemisinin ülke ekonomileri üzerinde yaratmış olduğu olumsuz etkilerden birisi olan küçülen ekonomiler, düşen büyüme hızları ve azalan istihdam imkanları nedeniyle, üniversite öğrencilerinin gelecek kaygılarının, mezuniyet sonrası beklentilerinin ve geleceğe ilişkin vizyonlarının mevcut durumunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında hazırlanan 58 soruluk anket formuna 49 farklı üniversiteden 448 önlisans, lisans ve yüksek lisans öğrencisinin vermiş olduğu cevaplar SPSS ve AMOS istatistiksel analiz programları vasıtasıyla faktör analizine ve yapısal eşitlik modeli analizine tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre; üniversite öğrencilerinin geleceklerine dair taşıdıkları endişelerin mezuniyet beklentileri üzerinde olumsuz etkisi olduğu, bu endişelerin aynı zamanda gelecek vizyonlarını olumsuz etkilediği, gelecek vizyonlarının ise hem mezuniyet beklentilerini olumlu etkilerken, hem de gelecek kaygılarının mezuniyet beklentileri üzerindeki olumsuz etkisini azaltan aracı role sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

İSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ Etik Kurul 09.08.2024 tarih ve 2024/16 No’lu Kurul Kararı

Destekleyen Kurum

Arel Üniversitesi

Kaynakça

  • Akça, M. Ş., Korkmaz, O., & Alkal, A. (2018, Aralık 6). Geçerlilik,Güvenilirlik Çalışması. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 12.
  • Akça, M. Ş., Korkmaz, O., & Alkal, A. (2018). Turkish Form of the Visions About Future Scale: Validity and Reliability Studies. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 1.
  • Akyol, C., Oğan, E., & Oğan, Y. (2018, Mart). Turizm Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri veSosyo-Ekonomik Profilleri Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 651.
  • Ancharya, A., Vankar, G., & De Sousa, A. (2016, Feb 18). An exploratory study of fears among adolescent students from an urban cohort in India. Int J Adolesc Med Health, 30(1), 1.
  • Baron, R., & Kenny , D. (1986, Dec). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1176.
  • Bilge, A., & Pektaş, İ. (2004). Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Özellikleri, Durumluk-Sürekli Kaygi Düzeyleri ve Başa Çıkma Becerilerinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemsirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20(1), 53.
  • Bilgin , A., Suçin, H., & Polat, S. (2013). Türkiye'de Nasıl Bir Üniversite Eğitimi Uygulanmalı? Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1), 10.
  • Çalışkan, P. D., & Karademir, D. (2023, Aralık). İyimserlik ve Kötümserlik Ölçeği Yetişkin Formunun Geliştirilmesi (İKÖ - Y): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1262.
  • Chang, J.-J., Ji, Y., Li, Y.-H., Pan, H.-P., & Su, P.-Y. (2021, May 31). Prevalence of anxiety symptom and depressive symptom among college students during COVID-19 pandemic: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 245.
  • Come to Gelişim. (2023, Mart 20). Gelecek Kaygısı Öğrencileri Nasıl Etkiliyor?: https://cometogelisim.com/gelecek-kaygisi-ogrencileri-nasil-etkiliyor/.
  • Doğan , N., & Bıkmaz, Ö. (2015). Expectation of students from their thesis supervisor. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3736.
  • Flores, L. Y. (2008). Mexican American high school students’ postsecondary educational goals: Applying social cognitive career theory. Journal of Career Assessment, 16(4), 494.
  • Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables And Measurement. Journal of Marketing Research, 18(1), 43.
  • Geylani, M., & Yıldız, C. Ç. (2022, Ocak 31). İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 293.
  • Ginevra, M. C., Sgaramella, T. M., Ferrai, L., Nota, L., Santilli, S., & Soresi, S. (2017). Visions about future: a new scale assessing optimism,pessimism, and hope in adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 17(2), 197.
  • Güdücü, S. A., & Özerk, H. (2022). Türkiye’ de Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarıyla İlintili Olarak 1996- 2020 Yılları Arasında Yapılan Araştırmaların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6), 748.
  • Gürbüz, S. (2021). AMOS İle Yapısal Eşitlik Modellemesi (Cilt 2). Ankara: Seçkin Yayıncılık, s38.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate Data Analysis (Cilt 7). Harlow: Pearson Education, pg619.
  • Kara, D., Akın, G., & Alp, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı İle Sınav Kaygısı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2, 163.
  • Karadeniz, Y., & Özkan, Ç. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 115.
  • Kaya, S., & Avcı, R. (2016). Effects of Cognitive-Behavioral-Theory-Based Skill-Training on University Students’ Future Anxiety and Trait Anxiety*. Eurasian Journal of Educational Research(66), 283.
  • Korkmaz, O. (2023, Jan 31). “Visions About Future: Hope, Optimism, and Pessimism” as Predictor of University Students’ Proactive Career Behavior. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 1915.
  • Kula , K., & Saraç, T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı / The Future Anxiety of the University Students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 228.
  • Lent, R., Brown, S. D., S., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 115.
  • Mahasneh, A., Bataineh, O., & Al-Zoubi, Z. (2016, May 24). The Relationship Between Academic Procrastination and Parenting Styles Among Jordanian Undergraduate University Students. The Open Psychology Journal, 9(1), 31.
  • Murat, S., & Şahin, L. (2011). Gençlerin İstihdamı/İşsizliği Bakımından Türk Eğitim Sisteminin Değerlendirilmesi. Çalışma ve Toplum, 122.
  • Orçan, F., & Çelik, R. (2021, Ağustos). Adaptation Of College Outcome Expactation Questionnaire To Turkish. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(3), 1197.
  • Rodríguez-Hidalgo, A. J., Pantaleón, Y., Dios, I., & Falla, D. (2020, November 5). Fear of COVID-19, Stress, and Anxiety in University Undergraduate Students: A Predictive Model for Depression. Frontiers In Psychology , 11, 6.
  • Şavkay, D. (2024, Mart 13). SPSS’te Ters Kodlama. SPSS Yardımı İstatistik Merkezi: https://www.spss-yardimi.com/ters-kodlama/ .
  • Tan, G., Soh, X., Hartanto, A., Goh, A., & Majeed, N. (2023, 12). Prevalence of anxiety in college and university students: An umbrella review. Journal of Affective Disorders Reports, 14, 13.
  • Tellioğlu, S. D. (2021, Nisan 2021). İş Güvencesizliğinin Gelecek Kaygısı Özerindeki Etkisi: Turizm Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44.
  • TÜİK. (2023, Haziran 21). Yükseköğretim İstihdam Göstergeleri, 2022. Türkiye İstatistik Kurumu: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yuksekogretim-Istihdam-Gostergeleri-2022-49600.
  • Türk, A., Öztürk, M., & Gökkaya, B. V. (2022). Depresyon, Anksiyete, Stres ve Gelecek Kaygısı Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, 4(3), 263.
  • Türköz, O., Bektaş, M., & Çiçek, H. (2021, Ağustos 23). Lisansüstü Eğitim Alan Bireylerde Gelecek Kaygısı. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 4(2), 133.
  • Yaşlıoğlu, M. (2017, Kasım 22). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 75.
  • Yılmaz, K., & Horzum, B. (2005, Ocak). Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 6(10), 109.
  • Yüncü, G. (2023, Şubat 6). Gelecek Kaygısı Nedir? Nasıl Yenilir? Hiwell: https://www.hiwellapp.com/blog/gelecek-kaygisi.

The Mediating Role Of Future Visions In The Impact Of University Students' Concerns About The Future On Their Graduation Expectations

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 276 - 305, 30.09.2024
https://doi.org/10.59534/jcss.1542122

Öz

This research targets to reveal the current situation of university students' future concerns, post-graduation expectations, and visions for the future due to the unfovarable effects of the Covid-19 pandemic, which has shown its impact worldwide in recent years, including shrinking economies, decreasing growth rates, and declining employment opportunities.
Within the scope of the research, the answers given by 448 associate, undergraduate and graduate students from 49 different universities to the 58-question questionnaire form were subjected to factor analysis and “SEM (structural equation model)” analysis through SPSS and AMOS statistical analysis programs. According to the research findings, the concerns university students have about their future negatively affect their graduation expectations. These anxieties also negatively impact their future visions. However, it was found that future visions positively influence graduation expectations and act as a mediator that reduces the negative impact of future anxieties on graduation expectations.

Kaynakça

  • Akça, M. Ş., Korkmaz, O., & Alkal, A. (2018, Aralık 6). Geçerlilik,Güvenilirlik Çalışması. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 12.
  • Akça, M. Ş., Korkmaz, O., & Alkal, A. (2018). Turkish Form of the Visions About Future Scale: Validity and Reliability Studies. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 1.
  • Akyol, C., Oğan, E., & Oğan, Y. (2018, Mart). Turizm Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri veSosyo-Ekonomik Profilleri Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 651.
  • Ancharya, A., Vankar, G., & De Sousa, A. (2016, Feb 18). An exploratory study of fears among adolescent students from an urban cohort in India. Int J Adolesc Med Health, 30(1), 1.
  • Baron, R., & Kenny , D. (1986, Dec). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1176.
  • Bilge, A., & Pektaş, İ. (2004). Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Özellikleri, Durumluk-Sürekli Kaygi Düzeyleri ve Başa Çıkma Becerilerinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemsirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20(1), 53.
  • Bilgin , A., Suçin, H., & Polat, S. (2013). Türkiye'de Nasıl Bir Üniversite Eğitimi Uygulanmalı? Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 17(1), 10.
  • Çalışkan, P. D., & Karademir, D. (2023, Aralık). İyimserlik ve Kötümserlik Ölçeği Yetişkin Formunun Geliştirilmesi (İKÖ - Y): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1262.
  • Chang, J.-J., Ji, Y., Li, Y.-H., Pan, H.-P., & Su, P.-Y. (2021, May 31). Prevalence of anxiety symptom and depressive symptom among college students during COVID-19 pandemic: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 245.
  • Come to Gelişim. (2023, Mart 20). Gelecek Kaygısı Öğrencileri Nasıl Etkiliyor?: https://cometogelisim.com/gelecek-kaygisi-ogrencileri-nasil-etkiliyor/.
  • Doğan , N., & Bıkmaz, Ö. (2015). Expectation of students from their thesis supervisor. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 3736.
  • Flores, L. Y. (2008). Mexican American high school students’ postsecondary educational goals: Applying social cognitive career theory. Journal of Career Assessment, 16(4), 494.
  • Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables And Measurement. Journal of Marketing Research, 18(1), 43.
  • Geylani, M., & Yıldız, C. Ç. (2022, Ocak 31). İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 293.
  • Ginevra, M. C., Sgaramella, T. M., Ferrai, L., Nota, L., Santilli, S., & Soresi, S. (2017). Visions about future: a new scale assessing optimism,pessimism, and hope in adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 17(2), 197.
  • Güdücü, S. A., & Özerk, H. (2022). Türkiye’ de Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarıyla İlintili Olarak 1996- 2020 Yılları Arasında Yapılan Araştırmaların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(6), 748.
  • Gürbüz, S. (2021). AMOS İle Yapısal Eşitlik Modellemesi (Cilt 2). Ankara: Seçkin Yayıncılık, s38.
  • Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate Data Analysis (Cilt 7). Harlow: Pearson Education, pg619.
  • Kara, D., Akın, G., & Alp, A. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı İle Sınav Kaygısı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. SDÜ Sağlık Yönetimi Dergisi, 2, 163.
  • Karadeniz, Y., & Özkan, Ç. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 115.
  • Kaya, S., & Avcı, R. (2016). Effects of Cognitive-Behavioral-Theory-Based Skill-Training on University Students’ Future Anxiety and Trait Anxiety*. Eurasian Journal of Educational Research(66), 283.
  • Korkmaz, O. (2023, Jan 31). “Visions About Future: Hope, Optimism, and Pessimism” as Predictor of University Students’ Proactive Career Behavior. International Academic Social Resources Journal, 8(45), 1915.
  • Kula , K., & Saraç, T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı / The Future Anxiety of the University Students. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 228.
  • Lent, R., Brown, S. D., S., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 115.
  • Mahasneh, A., Bataineh, O., & Al-Zoubi, Z. (2016, May 24). The Relationship Between Academic Procrastination and Parenting Styles Among Jordanian Undergraduate University Students. The Open Psychology Journal, 9(1), 31.
  • Murat, S., & Şahin, L. (2011). Gençlerin İstihdamı/İşsizliği Bakımından Türk Eğitim Sisteminin Değerlendirilmesi. Çalışma ve Toplum, 122.
  • Orçan, F., & Çelik, R. (2021, Ağustos). Adaptation Of College Outcome Expactation Questionnaire To Turkish. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(3), 1197.
  • Rodríguez-Hidalgo, A. J., Pantaleón, Y., Dios, I., & Falla, D. (2020, November 5). Fear of COVID-19, Stress, and Anxiety in University Undergraduate Students: A Predictive Model for Depression. Frontiers In Psychology , 11, 6.
  • Şavkay, D. (2024, Mart 13). SPSS’te Ters Kodlama. SPSS Yardımı İstatistik Merkezi: https://www.spss-yardimi.com/ters-kodlama/ .
  • Tan, G., Soh, X., Hartanto, A., Goh, A., & Majeed, N. (2023, 12). Prevalence of anxiety in college and university students: An umbrella review. Journal of Affective Disorders Reports, 14, 13.
  • Tellioğlu, S. D. (2021, Nisan 2021). İş Güvencesizliğinin Gelecek Kaygısı Özerindeki Etkisi: Turizm Sektörü Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44.
  • TÜİK. (2023, Haziran 21). Yükseköğretim İstihdam Göstergeleri, 2022. Türkiye İstatistik Kurumu: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yuksekogretim-Istihdam-Gostergeleri-2022-49600.
  • Türk, A., Öztürk, M., & Gökkaya, B. V. (2022). Depresyon, Anksiyete, Stres ve Gelecek Kaygısı Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. Cyprus Turkish Journal of Psychiatry & Psychology, 4(3), 263.
  • Türköz, O., Bektaş, M., & Çiçek, H. (2021, Ağustos 23). Lisansüstü Eğitim Alan Bireylerde Gelecek Kaygısı. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 4(2), 133.
  • Yaşlıoğlu, M. (2017, Kasım 22). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 75.
  • Yılmaz, K., & Horzum, B. (2005, Ocak). Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 6(10), 109.
  • Yüncü, G. (2023, Şubat 6). Gelecek Kaygısı Nedir? Nasıl Yenilir? Hiwell: https://www.hiwellapp.com/blog/gelecek-kaygisi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semra Erener Özalçın 0000-0003-2777-9045

Nurdan Çolakoğlu 0000-0003-4454-9639

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2024
Kabul Tarihi 23 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erener Özalçın, S., & Çolakoğlu, N. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Gelecek İle İlgili Kaygılarının Mezuniyet Beklentileri Üzerindeki Etkisinde Gelecek Vizyonlarının Aracı Rolü. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 276-305. https://doi.org/10.59534/jcss.1542122