Geçmişten günümüze okuryazarlık kavramı önemli dönüşümlere sahne olmuştur. Geleneksel okuryazarlıktan medya okuryazarlığına ve günümüzde de dijital medya okuryazarlığına evrilen bu süreçte okuryazarlık anlayışı büyük ölçüde değişmiştir. Dijital medya ortamları, bireyleri yalnızca içeriğin tüketicisi değil aynı zamanda hem içerik üreticisi hem de paylaşımcısı konumuna getirmiştir. Ancak bireylerin çeşitli dijital platformlara aktif katılımı, bilginin daha demokratik bir biçimde paylaşılmasını sağlarken bazı sorunlara da beraberinde getirmiştir. Dijital ortamlardan sosyal medya platformları ve çevrim içi ortamlarda dezenformasyon ve manipülasyon gibi risklerin artmasına yol açmıştır. Bireylerin dijital medyada yer alan içeriklerine karşı doğruluk süzgecinden geçirerek sorgulayıcı ve farkındalık geliştirmeleri önem kazanmıştır. Bu kapsamda çalışmanın amacı okuryazarlık olgusunun teknolojiyle birlikte geçirdiği dönüşüme odaklanmaktadır. Özellikle bilgisayar ve internet temelli teknolojilerinin iletişim süreçleri üzerindeki çok boyutlu yansımaları ele alınarak, dijitalleşmenin okuryazarlık anlayışını nasıl dönüştürdüğü vurgulanmaktadır. Bu çalışma, teorik çerçevede tarihsel ve kavramsal olarak ele alınmış; dijitalleşme süreciyle birlikte okuryazarlığın geçirdiği evreleri ortaya koyabilmek amacıyla veri toplama aracı olarak literatür taramasından yararlanılmıştır. Çalışmanın bulguları, geleneksel anlamda okuryazarlık, belirli bir alfabe sistemiyle oluşturulan metinleri okuma ve yazma becerisine dayandığını, ancak 20. yüzyılda medya araçlarının gelişimiyle birlikte okuryazarlık daha geniş bir kavram haline gelerek medya okuryazarlığına dönüştüğünü göstermektedir.
: Medya çalışmaları okuryazarlık medya okuryazarlığı dijital medya okuryazarlığı dijitalleşme.
The concept of literacy has undergone significant transformations from the past to the present. This process has evolved from traditional literacy to media literacy and, more recently, to digital media literacy, fundamentally changing our understanding of literacy. Digital media environments have positioned individuals not only as consumers of content but also as producers and sharers of it. While active participation in various digital platforms allows for a more democratic dissemination of information, it also brings about certain challenges. The rise of disinformation and manipulation on social media platforms and other online environments has become a growing concern. Therefore, it has become increasingly important for individuals to critically evaluate and develop awareness of the content they encounter in digital media. In this context, the aim of this study is to focus on the transformation of the literacy phenomenon alongside technological advancements. By examining the multifaceted impact of computer and internet-based technologies on communication processes, the study emphasizes how digitalization has reshaped the concept of literacy. The study is conducted within a theoretical framework, addressing the topic both historically and conceptually, and uses literature review as a data collection method to reveal the stages of literacy transformation through the digitalization process. The findings of the study indicate that traditional literacy was based on the ability to read and write texts formed through a specific alphabet system. However, with the development of media tools in the 20th century, literacy has evolved into a broader concept, transforming into media literacy.
Media studies literacy media literacy digital media literacy digitalization.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.