Toplumsal gelişimdeki rolü nedeniyle eğitim süreçlerinde desteklenmesi beklenen değerlerden biri yaratıcılıktır. Yaratıcılığın en yüksek olduğu erken çocukluk döneminde geliştirilebilmesi önem taşımakta, okulöncesi eğitimde çocukların yaratıcı etkinliklerde bulunması amaçlanmaktadır. Eğitim programlarının başarısı fiziksel çevre niteliğiyle de ilişkilidir. Bu bağlamda çalışmada okulöncesi eğitimde çocukların yaratıcılığını geliştiren etkinliklerin desteklenmesinde mekânsal olanakların da bu amaçla uyumlu olması gerektiği savunulmakta ve okulöncesi eğitim mekânlarının tasarımına yönelik öneriler sunulması hedeflenmektedir. Mekânsal öneriler literatür araştırmasına dayalı olarak okulöncesi eğitim yaklaşımları, okulöncesi eğitim ortamlarının tasarımına yönelik çalışmalar ve mekânsal örnekler değerlendirilerek tanımlanmaktadır. Çocukların yaratıcı etkinliklerinin desteklenmesinde hareket, özgürlük ve çeşitlilik kavramlarının önemi görülmektedir. Bu kapsamda okulöncesi eğitim ortamlarında, dış mekânın potansiyelinden doğal bahçelere ve yaratıcı etkinlikler için tasarlanmış kullanım alanları yer verilerek yararlanılabilir. Grup odalarında etkinlikler için gereken olanaklara sahip özel bölümler düzenlenerek, etkinlikler için özel stüdyolar sağlanarak, eğitim ortamında sirkülasyon alanları da dahil tüm mekânlarda çocukların yaratıcı etkinliklerde bulunabilmesi teşvik edilebilir. Makalenin, çocuklarda yaratıcılığı geliştiren etkinliklerin desteklenmesinde mekânsal olanakların rolünü vurgulayarak, okulöncesi eğitim ortamlarının geliştirilmesine yönelik araştırma ve uygulamalara katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
Erken çocukluk okulöncesi eğitim yaratıcılık okulöncesi eğitim ortamlarının tasarımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimari Tasarım |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |