Toplumların temel görevlerinden biri, herkes için sağlıklı ve yaşanabilir bir çevre oluşturmaktır. Çocukların nitelikli bir yapılı çevrede yaşama hakkı ve bu çevrelere erişimi toplumların birinci önceliği olmalıdır. Çocukların bakım, beslenme, eğitim, oyun ve sağlık hizmetlerine, nitelikli kentsel ve yapılı çevreye ve de doğal ortama erişimi, onların tüm gelişim (fiziksel/motor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal) alanları için son derece önemlidir. Çocukların gelişim dönemlerindeki kazanımları, içinde bulundukları çevre ile iletişimlerine bağlıdır. Bu doğrultuda sürdürülebilir ve yaşanabilir çevreler üzerine düşünmek ve çalışmalar yapmak çocuklar adına yapılması gereken, ertelenmeyecek bir konudur.
Yaşanılan çevre ister kentsel olsun ister kırsal olsun çocukların sosyalleştiği, yaşamı gözlemlediği ve öğrendiği ortamlardır. Tek başına okula ya da bir arkadaş evine gitmek, arkadaşlarla oynamak, sokakta bisiklete binmek, alışveriş yapmak gibi günlük faaliyetler, hayat boyunca edinilen becerilerin gelişmesine yardımcı olmaktadır. Bu noktada kentsel ve yapılı çevre, çocuğun gelişimi için büyük bir öneme sahiptir. Bu doğrultuda, kentsel ve yapılı çevreyi çocuklar için daha yaşanabilir hale getirmeye yönelik araştırma, çalışma, proje ve uygulamalarda son yıllarda artış gözlenmektedir. Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama alanında çocukların daha önemsendiği, üzerinde düşünüldüğü ve konuşulduğunu görmekteyiz. Bu çevrelerin düzenlenmesinde çocukların gözden kaçırılmaması gereken paydaşlar olduğu duyarlılığına tüm kesimlerin sahip olması, konunun çözümü için en önemli adımlardan biridir. Bu sayı ile birlikte yayın hayatına başlayan “Kentsel ve Yapılı Çevrede Çocuk Araştırmaları Dergisi (J-CUBE)” çocuk odaklı kentsel ve yapılı çevre araştırmaları için öncü bir adımdır.
Toplumların temel görevlerinden biri, herkes için sağlıklı ve yaşanabilir bir çevre oluşturmaktır. Çocukların nitelikli bir yapılı çevrede yaşama hakkı ve bu çevrelere erişimi toplumların birinci önceliği olmalıdır. Çocukların bakım, beslenme, eğitim, oyun ve sağlık hizmetlerine, nitelikli kentsel ve yapılı çevreye ve de doğal ortama erişimi, onların tüm gelişim (fiziksel/motor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal) alanları için son derece önemlidir. Çocukların gelişim dönemlerindeki kazanımları, içinde bulundukları çevre ile iletişimlerine bağlıdır. Bu doğrultuda sürdürülebilir ve yaşanabilir çevreler üzerine düşünmek ve çalışmalar yapmak çocuklar adına yapılması gereken, ertelenmeyecek bir konudur.
Yaşanılan çevre ister kentsel olsun ister kırsal olsun çocukların sosyalleştiği, yaşamı gözlemlediği ve öğrendiği ortamlardır. Tek başına okula ya da bir arkadaş evine gitmek, arkadaşlarla oynamak, sokakta bisiklete binmek, alışveriş yapmak gibi günlük faaliyetler, hayat boyunca edinilen becerilerin gelişmesine yardımcı olmaktadır. Bu noktada kentsel ve yapılı çevre, çocuğun gelişimi için büyük bir öneme sahiptir. Bu doğrultuda, kentsel ve yapılı çevreyi çocuklar için daha yaşanabilir hale getirmeye yönelik araştırma, çalışma, proje ve uygulamalarda son yıllarda artış gözlenmektedir. Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama alanında çocukların daha önemsendiği, üzerinde düşünüldüğü ve konuşulduğunu görmekteyiz. Bu çevrelerin düzenlenmesinde çocukların gözden kaçırılmaması gereken paydaşlar olduğu duyarlılığına tüm kesimlerin sahip olması, konunun çözümü için en önemli adımlardan biridir. Bu sayı ile birlikte yayın hayatına başlayan “Kentsel ve Yapılı Çevrede Çocuk Araştırmaları Dergisi (J-CUBE)” çocuk odaklı kentsel ve yapılı çevre araştırmaları için öncü bir adımdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kentsel Tasarım, Mimari Tasarım |
Bölüm | Başyazı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1 |