Medya okuryazarlığı, farklı medya türlerini tanımlama ve gönderdikleri mesajları anlama yeteneğidir. Çocuklar, çoğu ebeveynin gençliğine ait geleneksel medyanın çok ötesinde, çok çeşitli kaynaklardan büyük miktarda bilgi alırlar. Metin mesajları, viral videolar, sosyal medya, video oyunları, reklamlar ve daha fazlası medyanın içeriğini oluşturan temel bileşenlerdir. Ancak tüm bu bileşenlerin ortak bir paydası bulunmaktadır: Tek bir kişi belirli bir nedenle bu içeriği oluşturdu. Bu kişinin bu içeriği oluşturma nedenini anlamak medya okuryazarlığının temelidir. Dijital çağ, herkesin medya içeriği oluşturmasını kolaylaştırdı. Bir şeyi kimin oluşturduğunu, neden yaptığını ve güvenilir olup olmadığını her zaman bilemeyiz. Bu, medya okuryazarlığını öğrenmeyi ve öğretmeyi daha da zor hale getirmektedir. Bununla birlikte, medya okuryazarlığı dijital çağda edinilmesi gereken önemli bir beceridir.
Artırılmış gerçekliğin (AG) eğitimde kullanımı önemli bir araştırma konusudur. AG, gerçek zamanlı etkileşimi kolaylaştırmak için sanal nesnelerin gerçek ortamlara eklenmesini sağlar. Eyejack isimli artırılmış gerçeklik uygulaması öğrencilerin kendi çizimlerini kullanarak AG deneyimleri oluşturmasına olanak tanır.
Bu çalışmada medyada komik, eğlenceli, şaşırtıcı ve dikkat çekici ama üzerinde oynama yapılıp viral olmuş sekiz paylaşım belirleyip bu paylaşımların doğru haber olup olmadığını hedef kitlemize sorduk. Aynı paylaşımların üzerinde oynama yapılmamış gerçek görüntülerini açıklamaları ile video haline getirerek ve eyejack uygulamasını kullanarak bu sahte paylaşımların içerisine yerleştirdik. Hedef kitlemize yanıldıkları paylaşımları sorduk. Araştırmamızın sonunda ayrıca hedef kitlemize bu araştırmadan sonra sosyal medyada karşılaştıkları paylaşımların doğruluğunu, kaynağını sorgulayıp sorgulamayacaklarına dair sorular ekledik. Bu çalışmamızda ortaokul öğrencilerinde medya okuryazarlığına dair bir farkındalık oluşmuş olup katılımcı öğrencilerimizde medya içeriklerine karşı daha eleştirel bakış açısı , bilgiyi etkili bir şekilde bulma, tanımlama, değerlendirme ve kullanma becerileri üzerinde olumlu yönde bir algı oluştuğu saptanmıştır.
TUBİTAK
1689B012220098
Araştırmamıza katkı sağlayan Adana ilinde ortaokula devam eden tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.
Media literacy is the ability to identify different types of media and understand the messages they send. Children receive a large amount of information from a wide variety of sources, far beyond the traditional media of most parents' youth. Text messages, viral videos, social media, video games, advertisements, and more are key components of media content. However, all these components have one common denominator: A single person created this content for a specific reason. Understanding why this person created this content is the foundation of media literacy. The digital age has made it easy for anyone to create media content. We don't always know who created something, why they did it, and whether it's reliable. This makes learning and teaching media literacy even more difficult. However, media literacy is an important skill to be acquired in the digital age.
The use of augmented reality (AR) in education is an important research topic. AG enables virtual objects to be embedded in real environments to facilitate real-time interaction. The augmented reality application Eyejack allows students to create AR experiences using their own drawings.
In this study, we identified eight posts in the media that were funny, entertaining, surprising and remarkable, but were manipulated and went viral, and asked our target audience whether these posts were true news. We turned the real images of the same shares into videos with their explanations and placed them in these fake posts by using the eyejack application. We asked our target audience about the posts they were wrong about. At the end of our research, we also added questions to our target audience about whether they would question the accuracy and source of the posts they encountered on social media after this research. In this study, an awareness of media literacy has been created in secondary school students, and it has been determined that our participant students have a more critical perspective towards media content, and a positive perception on the skills of finding, defining, evaluating and using information effectively.
1689B012220098
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Popüler Bilim |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1689B012220098 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Sürekli Mesleki Eğitim ve Öğretim Dergisi
Dergimizde yayımlanan tüm içerik ve makaleler "Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı" ile lisanslanmıştır.