The primary objective of this research is to ascertain the impact of future manager students' emotional intelligence levels on their subjective well-being. The study was carried out on a sample of students who were pursuing their studies at Khazar University, namely within the Faculty of Economics and Management. The study used a survey as the primary approach for data collecting. The convenience sampling technique, which is often used in the literature, was chosen as the sample method. The survey was developed and completed using an online platform. A cohort of 250 students was surveyed, and comment was obtained from 160 of them. The collected data underwent several analytical procedures, including frequency analysis, reliability analysis, regression analysis, and correlation analysis, using the SPPS (Statistical Analysis Programme). In line with the study goal, a total of five hypotheses were formulated to facilitate the analysis process. Consistent with the findings, a significant correlation was seen between emotional intelligence and its many sub-dimensions, namely Self-Awareness, Social Awareness, Self-Control, and Relationship Management. Furthermore, the regression analysis yielded findings indicating a positive relationship between emotional intelligence and its sub-dimensions.
Emotional intelligence subjective well-being quantitative research.
Bu çalışmanın başlıca amacı yönetici adayı öğrencilerin duygusal zekâ düzeylerinin onların öznel iyi oluşları üzerinde olan etkisini tespit etmektir. Araştırma hazar üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesinde eğitim alan öğrenciler üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Örnekleme yöntemi olarak ise literatürde yaygın olarak kullanılan kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Anket online ortamda oluşturulmuş ve doldurulmuştur. Toplamda 250 öğrenciye erişilmiş ve 160 öğrenciden geri dönüş alınmıştır. Elde edilen veriler SPPS (İstatistiksel Analiz Programı) kullanılarak frekans, güvenilirlik, regresyon ve korelasyon gibi birçok analizlere tabi tutulmuştur. Analiz aşamasını gerçekleştirmek için araştırma amacına uygun olarak toplamda 5 hipotez oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda duygusal zekâ ve alt boyutları (Öz Farkındalık, Sosyal Farkındalık; Öz Denetim, İlişki yönetimi) arasında pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca yapılmış regresyon analizi sonucunda duygusal zekâ ve alt boyutlarının (Öz Farkındalık, Sosyal Farkındalık; Öz Denetim, İlişki yönetimi) Öznel İyi Oluşu pozitif yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yönetim ve Organizasyon Eğitimi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |