Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinde Covıd-19 Pandemi Sürecine Bağlı Uzaktan Eğitimin Öğrenci Duygu Ve Davranışları Üzerindeki Etkileri

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 34 - 44, 30.01.2021

Öz

Yeni tip koronavirüs (COVID-19) fizyolojik problemlerle birlikte psikolojik ve davranışsal sorunlara da neden olmaktadır. Bu çalışmada, Sağlık Meslek Lisesi öğrencilerinde uzaktan eğitimin, pandemi sürecine bağlı gelişen öğrenci duygu ve davranışları üzerindeki etkilerini belirlemek ve gerekli destek programının geliştirilmesini sağlamak amaçlanmıştır. Çalışmamız, Mersin Davultepe Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz dönemi uygulanmıştır. Çalışma verileri, “sağlık meslek lisesi öğrencilerinde pandemi sürecine bağlı uzaktan eğitimin öğrenci duygu ve davranışları üzerindeki etkilerininin incelenmesi” için hazırlanan anket ile elde edilmiştir. Çalışmaya, 167 öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilere 5’li Likert ölçeği kullanılarak toplam 20 soruluk bir anket formu uygulanmıştır, istatistiki değerlendirmesi için Betimsel analizler kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre; öğrencilerin çok büyük bir yüzdesinin (% 81,1) koronavirüs (COVID-19’un, ailesine, sevdiklerine bulaşmasından, ölmekten ve yakınlarının ölmesinden korku ve kaygı duyduğu görülmüştür. Çalışmaya katılanların % 63,1’i; belirsiz olan bu sürecin, hayatını gözden geçirmek, sağlığının önemini fark etmek için önemli olduğunu belirtmişlerdir. Çok büyük bölümü; dışarı çıkmak, gezmek, dışarıda yapılacak sporları yapmak istediklerini söylemişlerdir (%78.8). Ayrıca; yarıdan çoğu kariyer planlamaya ve yol gösterici bir eğitim koçuna ihtiyacı olduğunu bildirmiştir ( % 61,7). Yine yarıdan fazlası ise; güvenli internet kullanımı yönünde bilgi sahibi olmaya (% 64,7) ve profesyonel psikolojik bir destek almaya ihtiyacı olmadığını (% 62,9) belirtmişlerdir. Küresel salgının çok açıdan alışkanlıkları, davranışları ve iletişimleri etkilediği görülmektedir. COVID-19 pandemi sürecinde, öğrencilerin virüsün bulaşması ve ölüm gibi nedenlerle oluşan korku ve tedirginliklerinin ve sosyal izolasyon sıkıntılarının, kariyer ve gelecek kaygısının önüne geçtiği gözlemlenmiştir. Ancak, çoğunluğun psikolojik desteğe ihtiyaç duymaması, bu sürecin olumsuzluklarını aşıp, eğitimde başarılı olabilecekleri sonucuna varmamızı sağlamıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

21.09.2020-01

Teşekkür

Çalışmamızın verilerinin oluşturulmasında ve değerlendirilmesinde çabalarını esirgemeyen Mersin Davultepe Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü Abdülkadir Doğan’a ve Dr. Öğr. Üyesi Leyla Bahar’a teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Alkan, M., Genç, Ö., Tekeder, H. (2003). İletişim Teknolojileri ile Bütünleşik Bir Uzaktan Öğretim Ortamının Geleneksel Sınıf Öğretimine Göre Üstünlükleri ve Sınırlamaları. Elektrik-Elektronik-Bilgisayar Mühendislikleri Eğitimi 1. Ulusal Sempozyumu, Mayıs, Ankara. Anderson T. Chapter 2: towards a theory of online learning. In: Anderson T., editor. The Theory and Practice of Online Learning. Athabasca University Press; Athabasca: 2008. pp. 33–60.
  • Anderson, J. (2020). With 290 million kids out of school, coronavirus is putting online learning to the test. https://qz.com/1812638/millions-of-kids-testing-e-learning-after-coronavirus-school-closures/.
  • Antalyalı, Ö. L. (2004). Uzaktan eğitim algısı ve yöneylem araştırması dersinin uzaktan eğitim ile verilebilirliği (Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Arbaugh, J. B. (2000). Virtual classroom characteristics and student satisfaction in internetbased MBA courses. Journal of Management Education, 24(1). Bergdahl, N., & Nouri, J. (2020). Covid-19 and Crisis-Promted Distance Education in Sweden.Technology, Knowledge and Learning, 1–17. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10758-020-09470-6
  • Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., … Paskevicius, M. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-–126.
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 112934.
  • Delaney, G., Jacob, S., Iedema, R., Winters, M., & Barton, M. (2004). Comparison of faceto-face and videoconferenced multidisciplinary clinical meetings. Australasian Radiology, 48(4), 487–492.
  • Demiray, E.(2013).Uzaktan eğitim ve kadın eğitiminde uzaktan eğitimin önemi.Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,2(2), 155-168.
  • El Maarouf, M. D., Belghazi, T., & El Maarouf, F. (2020). COVID–19: A Critical Ontology of the present. Educational Philosophy and Theory, 1-19.
  • Fox, R. (2003). SARS epidemic: Teachers ’ experiences using ICTs. Education, (July), 319–327. In Beyond the Comfort Zone: Proceedings 21st ASCILITE Conference.
  • Gelişli, Y.(2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: tarihçe ve gelişim. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 313-321.
  • Jowsey, T., Foster, G., Cooper-Ioelu, P., & Jacobs, S. (2020). Blended learning via distance in pre-registration nursing education: A scoping review. Nurse education in practice, 44, 102775. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102775 Kandemir, O & Kaya, F.(2010). Gelir dağılımının yüksek öğrenimde fırsat eşitliğine etkisi: Türkiye’de özel üniversite gerçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 557-566.
  • Khoshemehr, A. H. (2013). Bilgi ve belge yönetiminde uzaktan eğitim: İran ve Türkiye milli kütüphanelerinin rolü üzerine bir araştırma ve kavramsal model önerisi (Doktora tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Koçoğlu, E., Ulu Kalın, Ö., Tekdal, D. & Yiğen, V.(2020). “Covid-19 Pandemi Sürecinde Türkiye’deki Eğitime Bakış”International SocialSciences StudiesJournal, (e-ISSN:2587-1587) Vol:6, Issue: 65; pp:2956-2966
  • Koppelman, H., & Vranken, H. (2008). Experiences with a synchronous virtual classroom in distance education. ITICSE’08 Madrid, 194-198. Marsh, B., Mitchell, N., & Adamczyk, P. (2010). Interactive video technology: Enhancing professional learning in initial teacher education. Computer & Education, 54(3), 742- 748.
  • Moore, M. G., Kearsly, G. (1996). Distance Education A systems View. Belmont, C. A. Wadsworth Publishing Company. Saba, F. (2001). Professor says distance education will flop unless universities revamp themselves. Chronicle of Higher Education, 47(42), A33.
  • Sedat Işıklı. (2020).Covıd-19 Salgını’nın Psikolojik Sonuçları Ve Etkili Başa Çıkma Yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü. Ankara, 1-36.
  • Serçemeli, Murat, Kurnaz, Ersin. Covıd-19 (2020). Pandemi Döneminde Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma/A Research On Students' Perspectıves To Dıstance Educatıon And Dıstance Accountıng Educatıon In The Covıd-19 Pandemıa Perıod. Shultz, J. M., Neria, Y., Allen, A., & Espinel, Z. (2013). Psychological impacts of natural disasters. Encyclopedia of Natural Hazards. Ed.: Bobrowski, P. New York: Springer.
  • Sims R. Revisiting “Beyond instructional design” J. Learn. Des. 2015;8(3):29–41. Staker H., Horn M.B. Innosight Institute; 2012. Classifying K-12 Blended Learning.http://www.ed.gov/fulltext/ED535180.pdf Retrieved from ERIC on. Süral, İ.(2015). Açık ve uzaktan öğrenme de teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,4(1), 81-95.
  • Özbay Ö. (2015). The Current Status of Distance Education In The World And Turkey)" INES Journal, 2, 5: 376-394.
  • Torkut, O. ve Karacadağ, M. C. (2002, Mayıs). Sakarya Üniversitesi uzaktan öğretim önlisans projesi ve SAÜİDÖ. Bilgi Teknolojileri Kongresi’ nde sunulan bildiri, Denizli. Umurhan, H. (2014). Öğretim elemanlarını uzaktan eğitime teşvik eden unsurlar: Gazi Üniversitesi örneği (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • Zhang, W., Wang, Y., & Yang, L. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the COVID-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), 1–6
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kezban Uçkaç 0000-0001-8668-5327

Proje Numarası 21.09.2020-01
Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uçkaç, K. (2021). Sağlık Meslek Lisesi Öğrencilerinde Covıd-19 Pandemi Sürecine Bağlı Uzaktan Eğitimin Öğrenci Duygu Ve Davranışları Üzerindeki Etkileri. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 3(1), 34-44.

Flag Counter