Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians

Yıl 2024, , 75 - 90, 06.03.2024
https://doi.org/10.30786/jef.1269510

Öz

This study attempted to identify the requirements and indicators of quality instrument education to provide quality instrument training in music lessons offered within the scope of general education. In this study, in which the phenomenological approach, one of the qualitative research methods, was adopted, the study group was composed of music teachers working in general music education and academicians who took an active role in teaching practice courses at universities. There were seven music teachers and six university lecturers in the study group formed in line with this scope. Interviews were conducted with the participants who made up the study group for the quality instrument training in the classroom environment. In the light of the findings obtained in the present study, it was concluded that music teachers and academicians believe that for quality instrument education to take place in the classroom environment, an appropriate environment, sufficient lesson hours, and essential instruments should be provided, the correct methodology should be applied. The played works should be individually or as a group performed at such activities, like as concerts and auditions. In line with all these results, the things that should happen to be able to say that instrument education is qualified in the classroom environment are listed.

Kaynakça

  • Acar Önal, A., & Aydoğan, S. (2013). Bir sınıf çalgısı olarak blokflütün ilköğretim müzik dersi öğretim programını gerçekleştirebilmedeki yeterliliği [The adequacy of the block flute in implementing primary school music classes curriculum]. Süleyman Demirel Üniversitesi Sanat Dergisi [Suleyman Demirel University Journal of Art], 5(10), 57-76.
  • Albayrak, C., & Bulut, D. (2021). Güzel sanatlar lisesi viyolonsel öğrencilerinden bireysel çalgı çalışma alışkanlık düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of individual musical instrument study habit levels of fine arts high school cello students]. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi [International Journal of Euroasian Reseach], 9(26), 159-179.
  • Atak Yayla, A., & Dalmışlı, F. (2014). Müzik eğitiminde öğretim materyallerinin kullanımı [Use of instructional materials in music]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi [Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institue], 6(10), 199-214. doi:10.20875/makusobed.1103114
  • Atalan, A. (1998). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü hazırlık sınıfı flüt eğitiminin hedefler, hedef davranışlar, içerik yönünden incelenmesi hazırlık sınıfı flüt dersi için bir öğretim programı taslağının hazırlanması [The investigation of anatolion fine arts lyces preperation clases from the point view of aims, good behaviours and content of the flute courses and the preperation of a curriculum autline for preperation flute clases]. (Unpublished Doctoral Dissertation), Gazi University, Institute of Natural and Applied Science, Ankara, Türkiye.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi [Determination of validity, reliability and sample size in qualitative studies]. Dokuz Eylul Universitesi Hemşirelik Fakultesi Elektronik Dergisi DEUHFED, 9(1), 23–28.
  • Cerit, Y. (2010). The effects of servant leadership on teachers’ organizational commitment in primary schools in Turkey. International Journal of Leadership in Education, 13(3), 301-317.
  • Çimen, G. (2008). Konserde çalmaya hazırlık süreci [Preparation process to play in a concert]. Kastamonu Eğitim Dergisi [Kastamonu Education Journal], 16(1), 297-302.
  • Gayretli, Ş., Yılmaz, H., & Zahal, O. (2021). Müzik eğitiminde ukulele. [Ukulele in music education]. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi [Atatürk University Journal of Kazım Karabekir Education Facutlty], (42), 496-510. doi: 10.33418/ataunikkefd.816648
  • Giebelhausen, R. (2016). So, you’re thinking about starting a ukulele program? General Music Today, 29(3), 38-41.
  • Gökalp, M., & Şahin, E. (2013). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğretim elemanları ve öğrencilerinin okul çalgıları dersinin içeriğine yönelik görüşleri [Views of the instructors and students of music teaching department on the content of school instruments lesson]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty], 32(2), 101-133.
  • Kabataş, M. (2017). Müzik dersine karşı tutumların hayatla ilişkilendirebilmedeki rolü [The role related to life relationship against music course]. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi [Ulakbilge Journal of Social Sciences], 5(12), 837-864.
  • Kademli, B., & Çevik Kılıç, D. B. (2019). Ortaokul müzik öğretmenlerinin müzik dersine yönelik görüşleri (Niğde ili örneği) [The opinions of students in secondary school about music lesson (Niğde province sample)] 2nd International Congress on New Horizons in Education and Social Sciences (pp. 278-286). Istanbul, Türkiye.
  • Karataş, Y., & Kılıç, İ. (2017). Ortaöğretim düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul çalgıları ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi [The investigation of the school instruments used in music courses at secondary schools and the problems faced whıle teaching those instruments]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi [Adıyaman University Journal of Social Sciences], 26, 565-601.
  • Küçüköncü, Y. (2006). Türk eğitim sistemindeki yeniden yapılanma sürecinde müzik öğretmeni modelleri [Music teacher models in the restructuring process in the Turkish education system]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi “Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu” [Pamukkale University Faculty of Education “National Music Education Symposium” (pp.25). Pamukkale University], Denizli, Türkiye.
  • Lessard, S. P. (2011). Application of natural fiber composites to musical instrument top plates. Journal of Composite Materials, 46(2), 145-154.
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (Eds.). (2019). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3.bs.) [Qualitative research a guide to design and implementation (3th ed.)]. (Selahattin Turan, trans.). Ankara: Nobel Publishing.
  • Mehr, N. (1965). Group piano teaching. Chicago: Summy-Birchard Company.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. London: Sage.
  • Moray, E. (2003). (2003). Üniversite müzik öğrencilerinin çalgı çalışma tutum ve alışkanlıklarının incelenmesi [Investigation of instrument study attitudes and habits of university music students]. (Unpublished Doctoral Dissertation), Marmara University, Istanbul, Türkiye.
  • Özkasnaklı, U., & Dalkıran, E. (2017). Genel müzik eğitiminde çalgı çalmaya yönelik öğrenci görüşleri (Denizli ili örneği) [Students Opinions About Playing A Musical Instrument in General Music Education (Denizli privince simple)]. Sanat Eğitimi Dergisi [Journal of Art Education], 5(1), 1-17.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitimi alan lisans öğrencilerinin kullandıkları çalışma taktikleri [Undergraduate music students’ practice strategies in instrument education]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 26(2), 439-454.
  • Özmenteş, S., & TAŞKIN, G. S. (2011). Çalgı öğretmenlerinin çalgı eğitimi yaklaşımlarının karşılaştırılması: Antalya ilinde nitel bir çalışma [The comparison of instrument teachers’ teaching aproaches: A qualitative study in Antalya]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 24(2), 451-465.
  • Ranelli, S., & Smith, A. (2011). Playing-related musculoskeletal problems in child instrumentalists: The influence of gender, age and instrument exposure. International Journal of Music Education, 29(1), 28-44.
  • Rogers, P. (1974). English theatre music in the eighteenth century. Oxford: Oxford University Press. Shockley, R. P. (1982, October). Advanced group instruction: Some implications for teacher training. In College Music Symposium, 22(2), 103-109.
  • Şahin, A., & Toraman M. (2014). İlköğretim müzik dersine yönelik veli ve öğrenci görüşleri [Parents’ and students’ views about the music lesson at primary schools]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Bolu Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education], 14(1), 329-345.
  • Şentürk, G. C., Kapçak, Ş., & Işıksungur, B. K. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı çalışma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of individual instrument practice habits of prospective music teachers in terms of various variables]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [YYU Journal of Education Faculty], 15(1), 1232-1255.
  • Tanınmış, G. (2014). Çocuklar için doğru çalgı seçiminde ben-tovim/boyd sistemi [Ben-tovim/boyd instrument matching system for right instrument selection for children]. Güzel Sanatlar Dergisi [Fine Arts], 9(4), 175-180.
  • Taşkıran, N. D., & Şenol Sakin, A. (2022). Sosyal bilimler liselerindeki öğrencilerin müzik dersine yönelik görüşleri: Bursa ili örneği [Opinions of students in social sciences high schools aboout music lessons: The example of the province of Bursa]. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi [Western Anatolia Journal of Educational Sciences], 13(1), 663-687.
  • Thibeault, M. D. (2015). Music education for all through participatory ensembles. Music Educators Journal, 102(2), 54-61.
  • Tutu, S. B. (2001). Türk Müziğinde viyolonsel eğitimi. (Unpublished Master Thesis) Ege University, Intitution of Social Science, İzmir.
  • Üstün, H., & Albuz, A. (2020). Genel müzik eğitiminde Türk Müziği unsurlarının öğretilmesine yönelik çalgı boyutuna ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ views on instrument dimension for teaching music elements in general music education]. Turkish Studies, 15(3), 2191 – 2209.
  • Webber, E. E. (1958). Minimum piano requirements for music education majors: A comparative study and evaluation of piano competencies. (Unpublished Doctoral Dissertation), The Florida State University, Florida.
Yıl 2024, , 75 - 90, 06.03.2024
https://doi.org/10.30786/jef.1269510

Öz

Kaynakça

  • Acar Önal, A., & Aydoğan, S. (2013). Bir sınıf çalgısı olarak blokflütün ilköğretim müzik dersi öğretim programını gerçekleştirebilmedeki yeterliliği [The adequacy of the block flute in implementing primary school music classes curriculum]. Süleyman Demirel Üniversitesi Sanat Dergisi [Suleyman Demirel University Journal of Art], 5(10), 57-76.
  • Albayrak, C., & Bulut, D. (2021). Güzel sanatlar lisesi viyolonsel öğrencilerinden bireysel çalgı çalışma alışkanlık düzeylerinin karşılaştırılması [Comparison of individual musical instrument study habit levels of fine arts high school cello students]. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi [International Journal of Euroasian Reseach], 9(26), 159-179.
  • Atak Yayla, A., & Dalmışlı, F. (2014). Müzik eğitiminde öğretim materyallerinin kullanımı [Use of instructional materials in music]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi [Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institue], 6(10), 199-214. doi:10.20875/makusobed.1103114
  • Atalan, A. (1998). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü hazırlık sınıfı flüt eğitiminin hedefler, hedef davranışlar, içerik yönünden incelenmesi hazırlık sınıfı flüt dersi için bir öğretim programı taslağının hazırlanması [The investigation of anatolion fine arts lyces preperation clases from the point view of aims, good behaviours and content of the flute courses and the preperation of a curriculum autline for preperation flute clases]. (Unpublished Doctoral Dissertation), Gazi University, Institute of Natural and Applied Science, Ankara, Türkiye.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi [Determination of validity, reliability and sample size in qualitative studies]. Dokuz Eylul Universitesi Hemşirelik Fakultesi Elektronik Dergisi DEUHFED, 9(1), 23–28.
  • Cerit, Y. (2010). The effects of servant leadership on teachers’ organizational commitment in primary schools in Turkey. International Journal of Leadership in Education, 13(3), 301-317.
  • Çimen, G. (2008). Konserde çalmaya hazırlık süreci [Preparation process to play in a concert]. Kastamonu Eğitim Dergisi [Kastamonu Education Journal], 16(1), 297-302.
  • Gayretli, Ş., Yılmaz, H., & Zahal, O. (2021). Müzik eğitiminde ukulele. [Ukulele in music education]. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi [Atatürk University Journal of Kazım Karabekir Education Facutlty], (42), 496-510. doi: 10.33418/ataunikkefd.816648
  • Giebelhausen, R. (2016). So, you’re thinking about starting a ukulele program? General Music Today, 29(3), 38-41.
  • Gökalp, M., & Şahin, E. (2013). Müzik öğretmenliği anabilim dalı öğretim elemanları ve öğrencilerinin okul çalgıları dersinin içeriğine yönelik görüşleri [Views of the instructors and students of music teaching department on the content of school instruments lesson]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty], 32(2), 101-133.
  • Kabataş, M. (2017). Müzik dersine karşı tutumların hayatla ilişkilendirebilmedeki rolü [The role related to life relationship against music course]. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi [Ulakbilge Journal of Social Sciences], 5(12), 837-864.
  • Kademli, B., & Çevik Kılıç, D. B. (2019). Ortaokul müzik öğretmenlerinin müzik dersine yönelik görüşleri (Niğde ili örneği) [The opinions of students in secondary school about music lesson (Niğde province sample)] 2nd International Congress on New Horizons in Education and Social Sciences (pp. 278-286). Istanbul, Türkiye.
  • Karataş, Y., & Kılıç, İ. (2017). Ortaöğretim düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul çalgıları ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan sorunların incelenmesi [The investigation of the school instruments used in music courses at secondary schools and the problems faced whıle teaching those instruments]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi [Adıyaman University Journal of Social Sciences], 26, 565-601.
  • Küçüköncü, Y. (2006). Türk eğitim sistemindeki yeniden yapılanma sürecinde müzik öğretmeni modelleri [Music teacher models in the restructuring process in the Turkish education system]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi “Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu” [Pamukkale University Faculty of Education “National Music Education Symposium” (pp.25). Pamukkale University], Denizli, Türkiye.
  • Lessard, S. P. (2011). Application of natural fiber composites to musical instrument top plates. Journal of Composite Materials, 46(2), 145-154.
  • Merriam, S. B., & Grenier, R. S. (Eds.). (2019). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (3.bs.) [Qualitative research a guide to design and implementation (3th ed.)]. (Selahattin Turan, trans.). Ankara: Nobel Publishing.
  • Mehr, N. (1965). Group piano teaching. Chicago: Summy-Birchard Company.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. London: Sage.
  • Moray, E. (2003). (2003). Üniversite müzik öğrencilerinin çalgı çalışma tutum ve alışkanlıklarının incelenmesi [Investigation of instrument study attitudes and habits of university music students]. (Unpublished Doctoral Dissertation), Marmara University, Istanbul, Türkiye.
  • Özkasnaklı, U., & Dalkıran, E. (2017). Genel müzik eğitiminde çalgı çalmaya yönelik öğrenci görüşleri (Denizli ili örneği) [Students Opinions About Playing A Musical Instrument in General Music Education (Denizli privince simple)]. Sanat Eğitimi Dergisi [Journal of Art Education], 5(1), 1-17.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitimi alan lisans öğrencilerinin kullandıkları çalışma taktikleri [Undergraduate music students’ practice strategies in instrument education]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 26(2), 439-454.
  • Özmenteş, S., & TAŞKIN, G. S. (2011). Çalgı öğretmenlerinin çalgı eğitimi yaklaşımlarının karşılaştırılması: Antalya ilinde nitel bir çalışma [The comparison of instrument teachers’ teaching aproaches: A qualitative study in Antalya]. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Journal of Uludag University Faculty of Education], 24(2), 451-465.
  • Ranelli, S., & Smith, A. (2011). Playing-related musculoskeletal problems in child instrumentalists: The influence of gender, age and instrument exposure. International Journal of Music Education, 29(1), 28-44.
  • Rogers, P. (1974). English theatre music in the eighteenth century. Oxford: Oxford University Press. Shockley, R. P. (1982, October). Advanced group instruction: Some implications for teacher training. In College Music Symposium, 22(2), 103-109.
  • Şahin, A., & Toraman M. (2014). İlköğretim müzik dersine yönelik veli ve öğrenci görüşleri [Parents’ and students’ views about the music lesson at primary schools]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Bolu Abant Izzet Baysal University Journal of Faculty of Education], 14(1), 329-345.
  • Şentürk, G. C., Kapçak, Ş., & Işıksungur, B. K. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı çalışma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of individual instrument practice habits of prospective music teachers in terms of various variables]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [YYU Journal of Education Faculty], 15(1), 1232-1255.
  • Tanınmış, G. (2014). Çocuklar için doğru çalgı seçiminde ben-tovim/boyd sistemi [Ben-tovim/boyd instrument matching system for right instrument selection for children]. Güzel Sanatlar Dergisi [Fine Arts], 9(4), 175-180.
  • Taşkıran, N. D., & Şenol Sakin, A. (2022). Sosyal bilimler liselerindeki öğrencilerin müzik dersine yönelik görüşleri: Bursa ili örneği [Opinions of students in social sciences high schools aboout music lessons: The example of the province of Bursa]. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi [Western Anatolia Journal of Educational Sciences], 13(1), 663-687.
  • Thibeault, M. D. (2015). Music education for all through participatory ensembles. Music Educators Journal, 102(2), 54-61.
  • Tutu, S. B. (2001). Türk Müziğinde viyolonsel eğitimi. (Unpublished Master Thesis) Ege University, Intitution of Social Science, İzmir.
  • Üstün, H., & Albuz, A. (2020). Genel müzik eğitiminde Türk Müziği unsurlarının öğretilmesine yönelik çalgı boyutuna ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers’ views on instrument dimension for teaching music elements in general music education]. Turkish Studies, 15(3), 2191 – 2209.
  • Webber, E. E. (1958). Minimum piano requirements for music education majors: A comparative study and evaluation of piano competencies. (Unpublished Doctoral Dissertation), The Florida State University, Florida.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Temel Eğitim (Diğer), Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sonat Başpınar 0000-0002-7348-9957

Ajda Şenol Sakin 0000-0003-1870-2329

Yayımlanma Tarihi 6 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Başpınar, S., & Şenol Sakin, A. (2024). Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians. Journal of Education and Future(25), 75-90. https://doi.org/10.30786/jef.1269510
AMA Başpınar S, Şenol Sakin A. Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians. JEF. Mart 2024;(25):75-90. doi:10.30786/jef.1269510
Chicago Başpınar, Sonat, ve Ajda Şenol Sakin. “Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians”. Journal of Education and Future, sy. 25 (Mart 2024): 75-90. https://doi.org/10.30786/jef.1269510.
EndNote Başpınar S, Şenol Sakin A (01 Mart 2024) Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians. Journal of Education and Future 25 75–90.
IEEE S. Başpınar ve A. Şenol Sakin, “Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians”, JEF, sy. 25, ss. 75–90, Mart 2024, doi: 10.30786/jef.1269510.
ISNAD Başpınar, Sonat - Şenol Sakin, Ajda. “Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians”. Journal of Education and Future 25 (Mart 2024), 75-90. https://doi.org/10.30786/jef.1269510.
JAMA Başpınar S, Şenol Sakin A. Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians. JEF. 2024;:75–90.
MLA Başpınar, Sonat ve Ajda Şenol Sakin. “Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians”. Journal of Education and Future, sy. 25, 2024, ss. 75-90, doi:10.30786/jef.1269510.
Vancouver Başpınar S, Şenol Sakin A. Quality Instrumental Education in Classroom Environment: Perspectives of Teachers and Academicians. JEF. 2024(25):75-90.