The rapid process of change, which is the result of social dynamism and environmental factors, leads societies to consider how to educate more qualified people. Without lifelong education, it is impossible to bring up efficient individuals who will contribute to the development of institutions. The purpose of the study is to examine the influence of lifelong education and staff improvement programs upon individual and institutional development. The research was carried out in Turkey between January – July, 2014. The researcher himself participated in all the educational activities in a private primary school and in a textile firm. The data of the study was collected by the researcher in the light of his observations and meetings. While collecting the data within the scope of this study, meetings were organized with the school administrators, the students and their parents in the primary school and with the craftsmen and engineers in the textile firm. In both of the institutions 41 people in the education program were regarded as the group of the study. By means of the education program based on the improvement of the school staff, the quality of the service at school increased. Team work among the staff strengthened the cooperation and enabled the teachers to become more effective. As a consequence, a considerable increase in the students’ quality was seen. The findings of the study reveal that the improvement of the staff results in the improvement of the school and of the students. Similarly, the education program carried out in the textile firm contributed considerably to the increase of the product quality and the customer satisfaction. The quality of the staff working in institutions should constantly be improved. It is apparent that the way to improve the quality of the staff lies in lifelong education. With the educational programs, the staff of organizations can work more efficiently and attains more success. Thus, they will be influential in the progress of institutions and individuals.
Keywords:individual improvement, institutional progress, staff improvement program, continuous education
individual improvement institutional progress staff improvement program continuous education
Sosyal dinamizmin bir sonucu olan hızlı değişim süreci ve çevresel faktörler insanların nasıl daha nitelikli yetiştirilebileceğini düşünmeye yönlendirmektedir. Yaşam boyu eğitim olmadan kurumların gelişimine katkı sağlayacak etkin bireylerin yetiştirilmesi mümkün değildir. Bu çalışmanın amacı, yaşam boyu eğitim ve personel geliştirme programlarının, bireysel ve kurumsal gelişim üzerine etkisini incelemektir. Araştırma Ocak –Temmuz 2014 tarihleri arasında Türkiye'de gerçekleştirilmiştir.Araştırmacı özel bir ilköğretim okulunda ve bir tekstil firmasında bütün eğitim faaliyetlerine katılmıştır. Çalışmadaki veriler, araştırmacının kendi gözlemleri ve yaptığı toplantıların ışığında araştırmacı tarafından toplanmıştır. Araştırmanın amacı kapsamında veri toplanırken ilköğretim okulundaki okul yöneticileri, öğrenciler ve veliler ile diğer yandan da tekstil firmasındaki mühendisler ve ustalar ile toplantılar gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda, kurumların her ikisindeki eğitim programına toplam 41 kişi katılmıştır. Okul personelinin gelişitrilmesine dayalı eğitim programı sayesinde okuldaki hizmet kalitesinin arttığı, personel arasındaki ekip çalışmasının işbirliğini güçlendirdiği ve öğretmenlerin daha etkin hale geldiği gözlenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin kalitesinde önemli bir artış görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, personelin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi hem okulun hem de öğrencilerin gelişmesini sağlamıştır. Benzer şekilde tekstil firmasında yürütülen eğitim programı da ürün kalitesinin ve müşteri memnuniyetinin önemli ölçüde artmasına katkı sağlamıştır. Kurumlarda çalışan personelin sürekli geliştirilmesi gerekmektedir. Kurumlardaki personel kalitesini artırmanın yolunun yaşam boyu eğitimden geçtiği bilinen bir gerçektir. Kurumlarda çalışan personelin, eğitim programları aracılığıyla daha verimli çalışmaları sağlanabilir ve daha fazla başarı elde edilebilir. Kurumlarda çalışan personelin niteliğinin artmasıyla, bireylerin ve kurumların ilerlemesinde etkili olmaları sağlanabilir
bireysel gelişim kurumsal ilerleme personel geliştirme programı sürekli eğitim
Birincil Dil | En |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 7 |