Qualitative research approach was utilized in the present study that aimed to determine the views of pre-service classroom teachers on the future of classroom teaching. Maximum variation sampling, one of purposive sampling methods, was used to determine the participants of the study. The participants included 24 pre-service classroom teachers attending Anadolu University, Faculty of Education, Primary School Classroom Teaching Department during 2012 – 2013 academic year, who were diversified based on seniority, gender, and general points average during sampling. Research data was collected with “semi-structured interview” technique. Data were analyzed with descriptive analysis technique. Findings were grouped and interpreted under six themes: the factors that affect the future of classroom teaching, future characteristics of primary school students, future characteristics of classroom teachers, expectations, anxieties and suggestions of candidates about the future of the occupation. Findings of the current study demonstrated that pre-service classroom teachers identified the following as most significant factors affecting the future of the profession: changes experienced in the education system, appointment in the occupational positions, future changes in population, perception of the society on classroom teaching, efforts that would be spend by classroom teachers to adapt to future changes in technology and education, and the quality of pre-service education. Furthermore, the participants considered that future teachers and students would have a better command of technologies and the skills required by the era. Pre-service teachers were primarily concerned about the future of their profession, which they claim to be uncertain. The recommendations of the candidates reflected that they preferred new criteria in accepting new students for the program, and they considered that the quality of the education should be improved.
Keywords: classroom teaching, future considerations, pre-service teacher
Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliği mesleğinin geleceğine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesinden yararlanılmıştır. 2012-2013 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarından belirlenen ve sınıf düzeyi, cinsiyet, not ortalaması gibi özellikler bakımından çeşitlenmeye çalışılan 24 öğretmen adayı araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Araştırma verileri “yarı-yapılandırılmış görüşme” tekniğiyle toplanmıştır. Verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; sınıf öğretmenliğinin geleceğini etkileyen etmenler, ilkokul öğrencilerinin gelecekteki özellikleri, sınıf öğretmenlerinin gelecekteki nitelikleri, adayların mesleğin geleceğine yönelik beklentileri, kaygıları ve önerileri olmak üzere altı temada toplanmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmeni adayları; eğitim sisteminde yaşanan değişikliklerin, mesleğe atanma ile ilgili durumların, gelecekte nüfusla ilgili yaşanacak değişikliklerin, toplumun sınıf öğretmenliğine bakış açısının, sınıf öğretmeninin gelecekte teknoloji ve eğitim alanında yaşanacak değişikliklere uyum sağlama çabasının ve hizmet öncesi eğitimin niteliğinin belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcılar, öğretmen ve öğrencilerin gelecekte teknolojiye daha hakim ve çağı gerektirdiği becerilerle donanmış olacaklarını düşünmektedirler. Öğretmen adaylarının kaygı duydukları en temel konunun ise mesleklerinin geleceğini belirsiz olarak görmeleri olarak bulunmuştur. Adayların mesleğin geleceği ile ilgili önerileri incelendiğinde ise; programa öğrenci alımında yeni kriterlerin olması ve eğitim sırasında niteliğin artırılması yönünde öneriler getirdikleri görülmektedir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 9 |