Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education

Yıl 2018, Sayı: 13, 49 - 63, 25.01.2018

Öz

The objective of
the research is to analyze the attitudes of classroom teachers towards
inclusion education in the consideration of certain variables. 500 teachers
working in different primary schools in Gaziantep have joined in the study. A
scale of attitudes towards inclusion, consisting of 40 questions and 5
sub-dimensions that was formed by researchers as a data instrument was applied
in the present work. It's identified at the end-of research that the points
attained by the teachers in the research from some sub-dimensions of the scale
of attitutes towards inclusion reflect statistically meaningful difference
according to gender, age group, length of service, marital status. As a result,
it's to be remarked that teachers’ attitudes towards inclusion give out
diffence according to some variables and certain sub-dimensions oriented to
inclusion don't indicate difference depending on diverse variables. The outcome
of this study reveales that not only the teachers' length of service, but also
the duration that the teachers have dealt with inclusive education is related
to their attitude towards inclusive education. However, there are also other research
findings in the literature, which reveal that the teachers' length of service
does not affect their ideas towards inclusive education. Following suggestions may
be made in the light of these findings: Students involved in the inclusive
education may be assigned to the classes of married teachers. It may be useful
for classroom teachers, who are in the first five years of their professional
career especially, not to be directly responsible for students of inclusive education.

Kaynakça

  • De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2010). Attitudes of parents towards inclusive education: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 25 (2), 165-181.
  • Demir, M. K., & Açar, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 749-770.
  • Demir, M. K., & Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3), 719-732.
  • Dupoux, E., Wolman, C., & Estrada, E. (2005). Teachers’ attitudes toward integration of students with disabilities in Haiti and the United States. International Journal of Disability, Development and Education, 52(1), 43-58.
  • Forlin, C., Loreman, T., Sharma, U., & Earle, C. (2009). Demographicdifferences in changingpre-service teachers’ attitudes, sentiments and concerns about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 13 (2), 195-209.
  • Hastings, R. P., & Oakford, S. (2003). Studentteachers' attitudes towards the inclusion of children with special needs. Educational Psychology, 23 (1), 87-94.
  • İmrak, H. Ç. (2009). Okul öncesi dönemde kaynaştirma eğitimine ilişkin öğretmen ve ebeveyn tutumlari ile kaynaştirma eğitimi uygulanan siniflarda akran ilişkilerinin incelenmesi. (Unpublished MA thesis), Çukurova University, Institute of Social Sciences, Adana.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Engelli Çocuk ve Ergenlerin Hakları El Kitabı: Anne-Baba Ve Öğretmenler İçin. (1st Ed.). İstanbul: Çocuk Vakfı.
  • Özdemir, H., & Ahmetoğlu, E. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşları ve mesleki deneyimleri açısından kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerin incelenmesi. Journal of Educatıonal Studıesin the World, 2(1), 68-74.
  • Özgür, İ. (2008). Engelli Çocuklar ve Eğitimi: Özel Eğitim. (2st Ed.). Adana: Karahan.
  • Özgür, İ. (2011). İlköğretimde Kaynaştırma. Adana: Karahan.
  • Parasuram, K. (2006). Variables that affect teachers’ attitudes towards disability and inclusive education in Mumbai, India. Disability&Society, 21(3), 231-242.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., Sarı, H., Çetin, Ş., & Büyüktaşkapu, S. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları (Konya ili örneği). Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 393-406.
  • Şahbaz, Ü., & Kalay, G. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 116-135.
  • Türk, N. (2011). İlköğretim Okullarında Uygulanan Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Sosyolojik Bir Araştırma (Denizli İli Örneği). (Unpublished MA thesis), Süleyman Demirel University, Institute of Social Sciences, Isparta.
  • Ünal, F. (2010). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı Sınıflardaki, Öğretmen, Normal Gelişim Gösteren Öğrenci ve Engelli Öğrenci Verilerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları. (Unpublished MA thesis), Çukurova University, Institute of Social Sciences, Adana.
  • Yıldız, N.G., & Pınar, E.S. (2012). Kaynaştırma sınıflarındaki özel gereksinimli öğrencilere yöneltilen öğretmen davranışlarının incelenmesi. International Online Journal of EducationalSciences, 4(2), 475-478.
Yıl 2018, Sayı: 13, 49 - 63, 25.01.2018

Öz

Kaynakça

  • De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2010). Attitudes of parents towards inclusive education: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 25 (2), 165-181.
  • Demir, M. K., & Açar, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin düşünceleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 749-770.
  • Demir, M. K., & Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (3), 719-732.
  • Dupoux, E., Wolman, C., & Estrada, E. (2005). Teachers’ attitudes toward integration of students with disabilities in Haiti and the United States. International Journal of Disability, Development and Education, 52(1), 43-58.
  • Forlin, C., Loreman, T., Sharma, U., & Earle, C. (2009). Demographicdifferences in changingpre-service teachers’ attitudes, sentiments and concerns about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 13 (2), 195-209.
  • Hastings, R. P., & Oakford, S. (2003). Studentteachers' attitudes towards the inclusion of children with special needs. Educational Psychology, 23 (1), 87-94.
  • İmrak, H. Ç. (2009). Okul öncesi dönemde kaynaştirma eğitimine ilişkin öğretmen ve ebeveyn tutumlari ile kaynaştirma eğitimi uygulanan siniflarda akran ilişkilerinin incelenmesi. (Unpublished MA thesis), Çukurova University, Institute of Social Sciences, Adana.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Engelli Çocuk ve Ergenlerin Hakları El Kitabı: Anne-Baba Ve Öğretmenler İçin. (1st Ed.). İstanbul: Çocuk Vakfı.
  • Özdemir, H., & Ahmetoğlu, E. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşları ve mesleki deneyimleri açısından kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerin incelenmesi. Journal of Educatıonal Studıesin the World, 2(1), 68-74.
  • Özgür, İ. (2008). Engelli Çocuklar ve Eğitimi: Özel Eğitim. (2st Ed.). Adana: Karahan.
  • Özgür, İ. (2011). İlköğretimde Kaynaştırma. Adana: Karahan.
  • Parasuram, K. (2006). Variables that affect teachers’ attitudes towards disability and inclusive education in Mumbai, India. Disability&Society, 21(3), 231-242.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., Sarı, H., Çetin, Ş., & Büyüktaşkapu, S. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları (Konya ili örneği). Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 393-406.
  • Şahbaz, Ü., & Kalay, G. (2010). Okulöncesi eğitimi öğretmen adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 116-135.
  • Türk, N. (2011). İlköğretim Okullarında Uygulanan Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Sosyolojik Bir Araştırma (Denizli İli Örneği). (Unpublished MA thesis), Süleyman Demirel University, Institute of Social Sciences, Isparta.
  • Ünal, F. (2010). Kaynaştırma Uygulamasının Yapıldığı Sınıflardaki, Öğretmen, Normal Gelişim Gösteren Öğrenci ve Engelli Öğrenci Verilerinin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumları. (Unpublished MA thesis), Çukurova University, Institute of Social Sciences, Adana.
  • Yıldız, N.G., & Pınar, E.S. (2012). Kaynaştırma sınıflarındaki özel gereksinimli öğrencilere yöneltilen öğretmen davranışlarının incelenmesi. International Online Journal of EducationalSciences, 4(2), 475-478.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özcan Palavan

Volkan Çiçek Bu kişi benim

Bayram Ali Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Palavan, Ö., Çiçek, V., & Yıldırım, B. A. (2018). Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education. Journal of Education and Future(13), 49-63.
AMA Palavan Ö, Çiçek V, Yıldırım BA. Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education. JEF. Ocak 2018;(13):49-63.
Chicago Palavan, Özcan, Volkan Çiçek, ve Bayram Ali Yıldırım. “Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education”. Journal of Education and Future, sy. 13 (Ocak 2018): 49-63.
EndNote Palavan Ö, Çiçek V, Yıldırım BA (01 Ocak 2018) Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education. Journal of Education and Future 13 49–63.
IEEE Ö. Palavan, V. Çiçek, ve B. A. Yıldırım, “Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education”, JEF, sy. 13, ss. 49–63, Ocak 2018.
ISNAD Palavan, Özcan vd. “Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education”. Journal of Education and Future 13 (Ocak 2018), 49-63.
JAMA Palavan Ö, Çiçek V, Yıldırım BA. Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education. JEF. 2018;:49–63.
MLA Palavan, Özcan vd. “Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education”. Journal of Education and Future, sy. 13, 2018, ss. 49-63.
Vancouver Palavan Ö, Çiçek V, Yıldırım BA. Attitudes of Primary School Teachers towards Inclusive Education. JEF. 2018(13):49-63.