Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Covid-19 Salgın Süreci ve Etkilerine İlişkin Görüşleri
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 101 - 113, 30.06.2021
Nihal Gökçe
,
Büşra Munise Erdoğan
,
Aişe Kızıl Yatmaz
,
Nuray Avaroğlu
,
Yasin Çok
Öz
Bu çalışma, tüm dünyayı etkisi altına alan ve insanların rutin yaşamlarını etkileyen Covid- 19 salgınının, okul öncesi dönem çocuklarının üzerindeki etkilerine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu MEB’e bağlı devlet okullarının anaokulu ve anasınıflarında eğitim gören 3-6 yaş aralığındaki 43 çocuktan oluşmaktadır. Çalışma nitel olarak tasarlanmış ve görüşme tekniği kullanılarak yanıt alınmış, yanıtlar da betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır. Sonuç olarak, çocukların; uygun rehberlik yapıldığı takdirde, kuralları kavradığı ve rahatsızlık hissetseler dahi, kendilerini ve ailelerini korumak için, duruma uyum sağlamaya çalıştıkları tespit edilmiştir. Diğer yandan, salgın sürecinde çocukların birincil ihtiyaçları arasında yer alan akran ve sosyal çevre etkileşimlerinin azaldığı ve dijital etkileşim oyunlarına yöneldiği gözlenmiş olup, çocukların bu süreci en az zararla atlatmaları için gerekli çalışmaların yapılması faydalı olacaktır.
Kaynakça
- Akoğlu, G. ve Karaaslan, B.T. (2020). COVID 19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2): 99-103.
- Alisinanoğlu, F, Türksoy, E, Karabulut, R. (2020). Pandemi Sürecinde Çocukluk Dönemi Korkuları. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6 (14), 447-568. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhe/issue/57645/782570
- Arıkan, R. (2018). Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1: 97-159
- Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 231-274. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bitlissos/issue/38061/399955
- Covid-19. (2020). Novel coronavirus.
Erişim Adresi https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/images/COVID-19-infographic.png.png
- Di Giuseppe, M., Miniati, M., Miccoli, M., Ciacchini, R., Orrù, G., Lo Sterzo, R., Di Silvestre, A., Conversano, C. (2020). Defensive responses to stressful life events associated with cancer diagnosis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(1). doi: 10.6092/2282-1619/ mjcp-2384
- Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press.
- Imran, N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19-S4). https://doi.org/10.12669/ pjms.36. COVID19-S4.2759
- Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. The Journal of Pediatrics. doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013
- Kortesluoma R.-L., Hentinen M. ve Nikkonen M. (2003). Conducting a qualitative childinterview: methodological considerations. Journal of Advanced Nursing. 42(5), 434–441
- MEB. 2020. Uzaktan Eğitim 31 Mayıs'a Kadar Devam Edecek. Erişim Adresi http://meb.gov.tr/uzaktan-egitim-31-mayisa-kadar-devam-edecek/haber/20803/tr
- Merriam, S. B., and Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
- Schonfeld, D. J. & Demaria, T. (2015). Providing psychosocial support to children and families in the aftermath of disasters and crises. Pediatrics, 136(4), 1120-1130
- Tosun, M., (2020). Kovid-19'la mücadelede yeni tedbirler uygulanmaya başlıyor. Erişim Adresi https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/kovid-19la-mucadelede-yeni-tedbirler-uygulanmaya-basliyor/2061309
- Tuzcuoğlu, N, Aydın, D, Balaban, S. (2021). Pandemi Döneminde Okul Öncesi Dönem Çocukları ve Annelerinin Psikososyal Açıdan Etkilenme Durumunun Anne Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1-13. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/mutead/issue/62626/886848
- Yeasmin, S., Banik, R., Hossain, S., Hossain, M. N., Mahumud, R., Salma, N., & Hossain, M. M. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on the mental health of children in Bangladesh: A cross-sectional study. Children and youth services review, 117, 105277. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105277
- Yıldırım, A. Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
- Yücel, B, Ala Görmez, A. (2019). SARS-Corona Virüsüne Genel Bakış. Türkiye Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 2 (1), 32-39. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubid/issue/44970/424801
Opinions of Preschool Children on the Covid-19 Epidemic Process and Its Effects
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 101 - 113, 30.06.2021
Nihal Gökçe
,
Büşra Munise Erdoğan
,
Aişe Kızıl Yatmaz
,
Nuray Avaroğlu
,
Yasin Çok
Öz
In this study, it is aimed to determine the opinions of the effects of the Covid-19 epidemic, which affects the whole world and affects the routine lives of people, on preschool children. The study group consists of 43 children between the ages of 3-6 who are educated in kindergartens and nursery classes of public schools affiliated to the Ministry of National Education. The study was designed qualitatively and answers were received using the interview technique, and the answers were interpreted with the descriptive analysis method. As a result, children; it has been found that if appropriate guidance is given, they understand the rules and try to adapt to the situation to protect themselves and their families even if they feel uncomfortable. On the other hand, it has been observed that peer and social environment interactions, which are among the primary needs of children during the epidemic process, have decreased and turned to digital interaction games, and it will be useful to carry out the necessary studies for children to get through this process with the least damage.
Kaynakça
- Akoğlu, G. ve Karaaslan, B.T. (2020). COVID 19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2): 99-103.
- Alisinanoğlu, F, Türksoy, E, Karabulut, R. (2020). Pandemi Sürecinde Çocukluk Dönemi Korkuları. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 6 (14), 447-568. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhe/issue/57645/782570
- Arıkan, R. (2018). Anket Yöntemi Üzerinde Bir Değerlendirme, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1: 97-159
- Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 231-274. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bitlissos/issue/38061/399955
- Covid-19. (2020). Novel coronavirus.
Erişim Adresi https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/images/COVID-19-infographic.png.png
- Di Giuseppe, M., Miniati, M., Miccoli, M., Ciacchini, R., Orrù, G., Lo Sterzo, R., Di Silvestre, A., Conversano, C. (2020). Defensive responses to stressful life events associated with cancer diagnosis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(1). doi: 10.6092/2282-1619/ mjcp-2384
- Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press.
- Imran, N., Zeshan, M., & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 Pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19-S4). https://doi.org/10.12669/ pjms.36. COVID19-S4.2759
- Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. The Journal of Pediatrics. doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013
- Kortesluoma R.-L., Hentinen M. ve Nikkonen M. (2003). Conducting a qualitative childinterview: methodological considerations. Journal of Advanced Nursing. 42(5), 434–441
- MEB. 2020. Uzaktan Eğitim 31 Mayıs'a Kadar Devam Edecek. Erişim Adresi http://meb.gov.tr/uzaktan-egitim-31-mayisa-kadar-devam-edecek/haber/20803/tr
- Merriam, S. B., and Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
- Schonfeld, D. J. & Demaria, T. (2015). Providing psychosocial support to children and families in the aftermath of disasters and crises. Pediatrics, 136(4), 1120-1130
- Tosun, M., (2020). Kovid-19'la mücadelede yeni tedbirler uygulanmaya başlıyor. Erişim Adresi https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/kovid-19la-mucadelede-yeni-tedbirler-uygulanmaya-basliyor/2061309
- Tuzcuoğlu, N, Aydın, D, Balaban, S. (2021). Pandemi Döneminde Okul Öncesi Dönem Çocukları ve Annelerinin Psikososyal Açıdan Etkilenme Durumunun Anne Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1-13. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/mutead/issue/62626/886848
- Yeasmin, S., Banik, R., Hossain, S., Hossain, M. N., Mahumud, R., Salma, N., & Hossain, M. M. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on the mental health of children in Bangladesh: A cross-sectional study. Children and youth services review, 117, 105277. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105277
- Yıldırım, A. Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
- Yücel, B, Ala Görmez, A. (2019). SARS-Corona Virüsüne Genel Bakış. Türkiye Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler Dergisi, 2 (1), 32-39. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubid/issue/44970/424801