Bir
kaplamanın kalan ömrünü doğru bir şekilde değerlendirme ihtiyacı, son
zamanlarda yeni bir kaplama inşaatından kaplama rehabilitasyonuna kadar uzanan
büyük harcamalar açısından önemi giderek artan bir sorun olmaktadır. Bu
nedenle, kaplama yapısının kalan ömrünü doğru bir şekilde tahmin etmek
gerekmektedir. Gelecekte planlama ve bütçe oluşturmak amacıyla, sistemdeki her
bir kaplama bölümünün kalan ömrünü tahmin etmek önemlidir. Kalan ömür, trafik
ve çevresel faktörlere maruz kalan kaplama sisteminin geriye kalan kullanışlı
ömrünün bir ölçüsü olmaktadır. Kalan ömür, yıl, kalan yük tekerlek sayısı veya
tasarım ömür yüzdesi olarak ifade edilebilmektedir. Bitümlü Sıcak Karışım (BSK)
kaplamanın kalan ömrünü tahmin etmek için, tahribatsız test yöntemlerinden elde
edilen malzeme özelliklerini kullanan farklı tahmin modelleri bulunmaktadır.
Bu çalışmada esnek üstyapı kalan ömrü tahmini, Adaptif Ağ Yapısına
Dayalı Bulanık Çıkarım Sistemi (ANFIS) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tahmin
metotlarında girdiler; tabaka sayısı, yük tekrar sayısı, elastisite modülü (iki
asfalt kaplama, temel tabakası ve taban zemini), tabaka kalınlığı (iki asfalt
kaplama ve temel tabakası) olarak kullanılmış ve esnek üstyapı kalan ömrü çıktı
olarak alınmıştır. Tahmin edilen sonuçlar hesaplanan sonuçlarla
karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak tahmin edilen verilerin hesaplanan verilerle
yakın sonuçlar verdiği görülmüştür.
The need
for an accurate assessment of the remaining life of a pavement is a problem of
recent major expenditures from new pavement construction to pavement
rehabilitation. So, it is necessary to accurately predict the remaining life of
the pavement structure. For the purpose of future planning and budgeting, it is
important to estimate the remaining life of each pavement section in the
system. Remaining life is the extent of the useful life remaining in pavement
system exposed to traffic and environmental factors. The remaining life can be
expressed in terms of years of life, number of load cycles remaining or
percentage of design. A number of different prediction models exist that use
material properties developed from various Non-Destructive Testing (NDT)
methods to predict the remaining life of a HMA pavement.
In this
study, adaptive neuro-fuzzy inference systems (ANFIS), using Sugeno ANFIS is
used to for predicting structural remaining life for flexible pavements. Input
variables used the number of layers, actual traffic applications, modulus of
elasticity for (two asphalt, base and subgrade) layer and thickness for (two
asphalt and base) layer and the remaining life of the pavement as output. Az a
result the predicted results were compared with the results obtained from the
calculation and found that they are close to each other.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri \ Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |