Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HELİSEL DİŞLİLERDE DİŞLİ DEVİR SAYISININ TEMAS GERİLMESİ ÜZERİNE ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2018, , 383 - 389, 28.09.2018
https://doi.org/10.21923/jesd.371240

Öz

Dişli çarklarda hasar oluşumu genellikle temas yüzeylerinde oluşan
yorulma şeklinde meydana gelmektedir. Bu çalışmada, dişli çarklarda diş temas
yüzeylerindeki hasara neden olan temas gerilmesinde dişli devir sayısının
etkisi teorik olarak hesaplanmış ve sonlu elemanlar yöntemi ile analiz(FEM)
edilmiştir. Çalışma, 2.5 kW gücünde, elastiklik katsayısı, aşırı yük, dinamik
yük, boyut, yük dağılımı ve yüzey koşulu gibi faktörlere bağlı olarak 1200,
1500 ve 1800 dev/dk dönme hızlarında, 108 çevrimdeki yorulma davranışı dikkate
alınarak yapılmıştır. Çalışma sonucunda teorik hesaplamalar ile sonlu elemanlar
analizi sonuçlarının uyum içinde olduğu ve devir sayısı arttıkça temas
gerilmesinin azaldığı tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Kızılaslan, K., İşel, B., Yavuz, İ., 2010. Dişli Çarklarda Meydana Gelen Hasar Tipleri. Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7 (1), 119–129.
  • Çaydaş, U., Seçgin, Ö., 2003. Düz Dişli Çark Sistemlerinde Eksenlerarası Açının Yatak Kuvvetlerine Olan Etkilerinin Araştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 61–65.
  • Can, A.Ç., 2006. Tasarımcı Mühendisler için Malzeme Bilgisi. Birsen yayınevi, İstanbul, Türkiye.
  • Budynas, R. G., Nisbett, J. K., 2008. Shigley's mechanical engineering design (Vol. 9). New York: McGraw-Hill.
  • Solmaz, M. Y., Hamit, A., 2011. Effect of The Different Gear Base Geometries of Helical Gears On The Weight of Gear and Stress Analysis. Engineering Sciences, 6(1), 1-8.
  • Chen, Y. C., Tsay, C. B., (2002). Stress analysis of a helical gear set with localized bearing contact. Finite Elements in Analysis and Design, 38(8), 707-723.
  • Litvin, F. L., Fuentes, A., Gonzalez-Perez, I., Carvenali, L., Kawasaki, K., Handschuh, R. F., 200. Modified involute helical gears: computerized design, simulation of meshing and stress analysis. Computer methods in applied mechanics and engineering, 192(33), 3619-3655.
  • Fetvacı, M.C., İmrak, C.E., 2007. Evolvent Düz Dişli Çarklarda Diş Kökü Eğrilerinin İncelenmesi. Mühendis ve Makine, 48(570), 18–22.
  • Karpat, F., Çavdar, K., Babalık, F.C., 2002. Bilgisayar Yardımıyla Düz, Helisel, Konik ve Sonsuz Vida Dişli Mekanizmalarının Boyutlandırılması ve Analizi. Mühendis ve Makine, 43 (510), 26–32.
  • Radzevich, S. P., Dudley, D. W., 1994. Handbook of practical gear design. CRC press.

INVESTIGATION OF EFFECT ON THE CONTACT STRESS OF GEAR ROTATIONAL SPEED IN HELICAL GEARS

Yıl 2018, , 383 - 389, 28.09.2018
https://doi.org/10.21923/jesd.371240

Öz

Damage conditions in the gears usually occurs as fatigue wear of contact surfaces. In this study, the effect of the rotational speed of the gears on the contact stress caused by the damage to the tooth contact surfaces in the gear mechanisms was theoretically calculated and analyzed by finite element method (FEM). The study was carried out at 2.5 kW power, taking into consideration the fatigue behavior at 108 cycles at 1200, 1500 and 1800 rpm depending on factors such as elasticity coefficient, overload, dynamic load, size, load distribution and surface condition. As a result of the study, it was determined that the theoretical calculations and the results of the analysis of the FEM are in good agreement and the contact stress decreases as the revaluation speed increases.

Kaynakça

  • Kızılaslan, K., İşel, B., Yavuz, İ., 2010. Dişli Çarklarda Meydana Gelen Hasar Tipleri. Makine Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7 (1), 119–129.
  • Çaydaş, U., Seçgin, Ö., 2003. Düz Dişli Çark Sistemlerinde Eksenlerarası Açının Yatak Kuvvetlerine Olan Etkilerinin Araştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 61–65.
  • Can, A.Ç., 2006. Tasarımcı Mühendisler için Malzeme Bilgisi. Birsen yayınevi, İstanbul, Türkiye.
  • Budynas, R. G., Nisbett, J. K., 2008. Shigley's mechanical engineering design (Vol. 9). New York: McGraw-Hill.
  • Solmaz, M. Y., Hamit, A., 2011. Effect of The Different Gear Base Geometries of Helical Gears On The Weight of Gear and Stress Analysis. Engineering Sciences, 6(1), 1-8.
  • Chen, Y. C., Tsay, C. B., (2002). Stress analysis of a helical gear set with localized bearing contact. Finite Elements in Analysis and Design, 38(8), 707-723.
  • Litvin, F. L., Fuentes, A., Gonzalez-Perez, I., Carvenali, L., Kawasaki, K., Handschuh, R. F., 200. Modified involute helical gears: computerized design, simulation of meshing and stress analysis. Computer methods in applied mechanics and engineering, 192(33), 3619-3655.
  • Fetvacı, M.C., İmrak, C.E., 2007. Evolvent Düz Dişli Çarklarda Diş Kökü Eğrilerinin İncelenmesi. Mühendis ve Makine, 48(570), 18–22.
  • Karpat, F., Çavdar, K., Babalık, F.C., 2002. Bilgisayar Yardımıyla Düz, Helisel, Konik ve Sonsuz Vida Dişli Mekanizmalarının Boyutlandırılması ve Analizi. Mühendis ve Makine, 43 (510), 26–32.
  • Radzevich, S. P., Dudley, D. W., 1994. Handbook of practical gear design. CRC press.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri \ Research Articles
Yazarlar

Engin Ünal 0000-0002-0501-3690

Vedat Taşdemir 0000-0002-2375-9525

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2017
Kabul Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ünal, E., & Taşdemir, V. (2018). HELİSEL DİŞLİLERDE DİŞLİ DEVİR SAYISININ TEMAS GERİLMESİ ÜZERİNE ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 6(3), 383-389. https://doi.org/10.21923/jesd.371240