One of the most difficult problems in stratospheric balloon’s design is to keep the balloon’s geographic coordinates. Stratospheric wind speeds vary significantly both daily and throughout the year. Wind drag acting on the balloon should be manipulated to control the horizontal coordinates (longitude and latitude degree) of the stratospheric balloons. In this paper, propulsion unit is applied to a wind driven stratospheric balloon to keep balloon’s coordinate over flight area. The simulation was applied to a zero-pressure high altitude balloon using actual wind profile for the first time to control the horizontal movement of the balloon. In addition, required thrust power and some parameters effects on it have been investigated. The results indicate that propulsion unit would be helpful to manipulate the horizontal motion of the balloon and to achieve keeping the balloon’s geographic location.
Stratospheric Balloon Station Keeping Propulsion Power Wind Velocity Horizontal Control
Stratosferik balon tasarımında en zorlu problemlerden birisi de balonun coğrafik koordinatlarının korunmasıdır. Stratosferik rüzgar hızları hem günlük hem de yıl boyunca önemli ölçüde değişir. Balon üzerinde etkisi olan rüzgar sürüklemesi stratosferik balonların yatay koordinatlarını (enlem ve boylam derecesi) kontrol etmek için manipüle edilmelidir. Bu makalede, itme ünitesi rüzgar sürüklemeli stratosferik balona balonun uçuş alanı üzerinde koordinatlarının korunması için uygulanmıştır. Simülasyon, rüzgar sürüklemeli sıfır basınçlı yüksek irtifalı balona balonun yatay hareketini kontrol etmek için gerçek rüzgar profili kullanılarak ilk kez uygulanmıştır. Buna ek olarak, gerekli itici güç ve bunun üzerindeki bazı parametrelerin etkileri araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar, uygulanan itme ünitesinin balonun yatay hareketini engelleyerek balonun coğrafik konumunun korunmasına yardımcı olabileceğini göstermiştir.
Stratosferik Balon İstasyon Koruması İtme Gücü Rüzgar Hızı Yatay Kontrol
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi \ Research Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |