Karayolu üstyapıları, sürüş sırasında yol
kullanıcılarına konforu ve güvenliği sağlayan önemli bir bileşendir. Bu
nedenle, karayolu işletiminden sorumlu otoritelerce, üstyapıların hizmet
düzeylerinin iyi durumda olması oldukça önemsenmektedir. Çalışmada, bitümlü sıcak karışım kaplamalı devlet yollarında,
otomobiller için üstyapıların mevcut hizmet düzeyi ile sürüş konforu arasındaki
ilişkilerin araştırılması ve ISO 2631 standardında açıklanan konfor
kriterlerine göre IRI’nın sınır değerlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaçla, şehirlerarası bağlantı sağlayan yaklaşık 80 km uzunluğunda bir devlet
yolunda IRI ölçümleri yapılmış ve yol kesimlere ayrılarak değerlendirilmiştir.
Aynı yol kesimlerinde, farklı sürüş hızlarında taşıt içerisinde sürücü koltuğu
üzerinden düşey doğrultuda titreşim verileri ölçülmüştür. Ölçümler ISO 2631
kodlu standarda göre değerlendirilerek awz değerleri bulunmuştur.
Değerlendirilen yol kesimine ait ortalama sürüş hızı ve awz verileri
ile IRI arasında yapay sinir ağı tekniği kullanılarak matematiksel model
geliştirilmiştir. Geliştirilen model aracılığıyla ISO standardında belirtilen
konfor seviyelerine bağlı olarak farklı sürüş hızları için IRI’nın sınır
değerleri belirlenmiştir. Analizler sonucunda, konforlu bir sürüş için hız
arttıkça IRI sınır değerlerinin azaldığı tespit edilmiştir.
Highway pavements are an important component that
provides comfort and safety for road users while riding. Therefore, by the
authorities responsible for road operation, it is quite important that the
level of service of the pavements is in good condition. In the study, it was
aimed to investigate the relationship between the existing serviceability level
of the pavements and the ride comfort for passenger cars, and to determine the
limit values of IRI according to the comfort criteria described in the ISO 2631
standard. For this purpose, IRI measurements were made on a state road about 80
km long providing intercity connections and the road was divided into sections
evaluated. In the same road sections, vibration data were measured in the
vertical direction over the driver's seat in the vehicle at different ride
speeds. The measurements were evaluated according to the ISO 2631 coded
standard and the awz values were found. A mathematical model was
developed using the artificial neural network method between the average ride
speed and awz data of the assessed road sections, and the IRI data.
By means of the developed model, the limits of IRI have been determined for
different ride speeds depending on the comfort levels specified in the ISO
standard. As a result of the analyses, it was determined that as the ride speed
increases for comfortable riding, the IRI limit values decrease.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri \ Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |