BibTex RIS Kaynak Göster

DEMİRYOLUNDA DEVER UYGULAMASI ve GÜVENLİĞE ETKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 1, 41 - 48, 28.04.2016

Öz

Özet-- Bu çalışmada demiryolunda dever uygulaması ve güvenliğe etkisinin araştırılması planlanmıştır. Merkezkaç kuvvetleri karşılamak ve zararsız hale getirmek için yatay kurplarda dış ray dizisinin iç ray dizisine nazaran belirli bir miktarda yükseltilmesine dever denilmektedir. Demiryolunda uygulanması gereken dever yolun özelliğine göre farklılık göstermektedir. Kazaların kişilere, işletmeci kuruluşlara ve topluma verdiği zararların en aza indirilebilmesi için alınması gereken tedbirlerden birisi yol geometrik standartlarının iyileştirilmesi ve bu standartların korunmasıdır. Demiryolu yol geometrisi parametrelerinden birisi olan dever de bu açıdan çok önemlidir. Bu makalede demiryolunda deverin fazla veya eksik verilmesi sonucunda meydana gelebilecek hasarlar ve güvenliğe etkisi ele alınmıştır. Bu çalışmanın daha önce yapılmış çalışmalar ve standartlar açısından, literatüre katkısı olacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler-- Demiryolu, Dever, Teorik dever, İdeal dever, Minimum dever, Deverin güvenliğe etkisi


Superelevation Implementation and Impact of Railway Safety

Abstract-- This study is planned to investigate the effect of railway safety application, and superelevation. Centrifugal forces to meet and to make the horizontal curves harmless series of outer rail superelevation is called to raise a certain amount compared to a series of inner rail. Railway vary depending on the nature of the road superelevation should be applied. Accidents to persons, organizations, and society gives the operator the necessary precautions to minimize losses in any way, and these standards are improving the protection of geometric standards. As one of the parameters of the geometry of the road rail superelevation is very important in this respect. In this article, giving railway superelevation damage caused by an excess or deficiency effect and safety were discussed. This study and previous studies in terms of standards, contributes to the literature is thought to be.

Key Words-- Railway, Superelevation, Theoretical superelevation, Ideally superelevation, Lowest superelevation, Security impact superelevation

Kaynakça

  • Anonim-1, (2011). Demiryolu İnşaatı. Raylı Sistemler Teknolojisi, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, Ankara.
  • Anonim-2, (2011). T.C. Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2006-2010. Araştırma Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı İstatistik Şubesi, Ankara. Anonim-3,
  • (2012).http://www.tcdd.gov.tr/upload/Files/Cont entFiles/2010/harita/TR-M-S-001.jpg, 04.06.2012. Anonim-4, (2011). Ulaştırma ve Haberleşme Terimleri Sözlüğü. Ulaştırma Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara.
  • Anonim-5, (2008). Kurplar. Raylı Sistemler Teknolojisi, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi, Ankara.
  • Anonim-6, (2009). T.C. Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2004-2008. Araştırma Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı İstatistik Şubesi, İlkay Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Anonim-7, (2010). T.C. Devlet Demiryolları İstatistik Yıllığı 2005-2009. Araştırma Planlama ve Koordinasyon Dairesi Başkanlığı İstatistik Şubesi, İlkay Ofset Matbaacılık, Ankara. Anonim-8,
  • (2012),http://hizlitren.tcdd.gov.tr/home/detail/? id=8, 16.05.2012
  • Baykal, O., (1996). Concept of Lateral Change of Acceleration.
  • Engineering, Vol.122, No.3, pp. 132-141. Journal of
  • Surveying Bozkurt, M., (1989). Demiryolu I. İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul.
  • Can, E., (2006). Sürat Yollarındaki Geçki Elemanlarının Taşıt Hareketlerine ve Dever Uygulamalarına Bağlı Olarak Analitik İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Güler, H., Jovanovic, S., (2005). Demiryollarında Hız Yükseltilmesi Amacıyla Yapılması Gerekli Ön Çalışmalar. 6.Ulaştırma Kongresi, 275-286, İstanbul. Koparan, Y. C., Kuşçu, Ş., Şahin H., (2005). Karayolu Projelendirilmesinde Kullanılan Grafik Tasarım Programlarından Beklentiler. 2. Mühendislik Ölçmeleri Sempozyumu, 23-25 Kasım, 313-322, İstanbul.
  • Kozak, M., (2010). Beton Travers Üretiminde Agrega Türü
  • Kullanılabilirliğinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar, 2010. Çelik
  • Lifin Kozak, M., (2012). Hemzemin Geçitlerdeki Kaplama Çeşitleri ve Güvenliğe Etkisinin Araştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, Sayfa 1-11.
  • Tarı, E., (1997). Geçki Tasarımında Yeni Eğri Yaklaşımları. Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yayla, N., (2004). Karayolu Mühendisliği. Birsen Yayınevi, İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri \ Research Articles
Yazarlar

Mehmet Kozak

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kozak, M. (2016). DEMİRYOLUNDA DEVER UYGULAMASI ve GÜVENLİĞE ETKİSİ. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 4(1), 41-48. https://doi.org/10.21923/mbtd.71466