In this study, the ultrasonic pulse velocity
measurement device was used to predict crack depth in asphalt concrete. The
tests were carried out using the indirect reading method. In experimental
procedures, notches were opened with the help of a diamond saw to obtain
controlled crack formation. In this way, un-notched and 5, 10, 15, 20 cm deep notched sample
groups were constituted. In addition to
the empirical formulas used in the literature for the prediction of cracks
using experimental data, new statistical models were developed in which the
physical properties of the material are analyzed. These developed statistical
models were examined in two separate groups for analyses by considering with
and without un-notched situations. Thus, in both models, the determination
coefficients (R2) between the actual values and the predicted values
were obtained as 0,95 and 0,91 respectively. As a result, it was determined
that crack depth can be successfully predicted by the proposed model in asphalt
concrete.
Ultrasonic pulse velocity Asphalt concrete Non-destructive testing Crack analysis
Bu çalışmada, asfalt betonlarda ultrases geçiş hızı test cihazı kullanılarak
çatlak derinliği tahmini yapılmıştır. Testler, endirekt okuma yöntemi
kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Deneysel işlemlerde kontrollü çatlak
oluşumunu elde etmek amacıyla, numunelere elmas testere yardımıyla çentik
açılmıştır. Böylece çentiksiz ve 5, 10, 15, 20 cm derinliklerde çentikli numune
grupları oluşturulmuştur. Deneysel
veriler kullanılarak literatürde bulunan ve çatlak tahmininde kullanılan
ampirik formüle ek olarak, bu çalışmada malzemenin fiziksel özelliklerinin
analize dahil edildiği yeni istatistiksel modeller geliştirilmiştir. Geliştirilen
bu modeller ise, çentiksiz numunelerin analize dahil edildiği ve dahil edilmediği
olmak üzere iki ayrı grupta incelenmiştir. Böylece, her iki modelde gerçek
değerler ile tahmin edilen değerler arasındaki determinasyon katsayıları (R2)
sırasıyla 0,95 ve 0,91 olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak, asfalt betonlarda
çatlak derinliğinin önerilen model ile başarılı bir şekilde tahmin
edilebileceği tespit edilmiştir.
Ultrases geçiş hızı Asfalt beton Tahribatsız test Çatlak analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri \ Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |