Trafik hacmindeki ve dingil yüklerindeki artışlar ile toplumların güvenli
yolculuk kalitesi talebi asfalt kaplamaların daha dayanımlı olarak inşa
edilmesini zorunlu hale getirmektedir. Asfalt kaplamaların hizmet ömrü boyunca
sağlayabileceği konfor ve dayanım parametreleri, büyük ölçüde karışımlarda
kullanılan bitümlü bağlayıcının özelliklerine bağlıdır. Kaplamalarda meydana
gelen en önemli deformasyon türlerinden biri de sudan kaynaklanan
bozulmalardır. Bitümlü kaplamalarda sudan kaynaklanan bozulmaların seviyesi;
kullanılan agreganın çeşidine, bitümlü bağlayıcının özeliklerine, karışım
tasarımına, trafik, çevresel etkenler ile bitümlü bağlayıcıya eklenen katkılara
bağlıdır. Çalışmanın amacı, ülkemizde üretilen iki farklı rafinerinden alınan
bitüm örneklerine farklı içeriklerde ham petrol kalıntısı eklenerek hazırlanmış
karışımların soyulma potansiyeli ve neme karşı duyarlılık özelliklerinin
saptanmasıdır. Hazırlanan örneklerin bu özellikleri, Nicholson Soyulma Deneyi
(ASTM D 1664), mineral malzeme ile bitümün adezyon yeteneğini belirleme (GOST
11508-74) deneylerinden edinilen sonuçlar ve Leica S 8 AP0 Stereo Mikroskobu
kullanılarak çekilen görüntüler ile yorumlanmıştır. Deneysel çalışma
sonuçlarına göre, kaynağı farklı bitümlere, farklı oranlarda ham petrol
kalıntısı ilavesinin asfalt karışımlar üzerinde suya bağlı bozulmaları
azalttıkları ve kaplamanın neme karşı direncini arttırdıkları gözlemlenmiştir.
With the increase in
traffic volume and axle loads, the demand of safe travel quality for
communities makes necessary to build durable asphalt pavements. The comfort and
durability parameters that asphalt pavements can provide over the service life
depend on the properties of the bitumen used in asphalt mixtures. One of the
major causes of pavement failure is also the moisture induced damage of asphalt
pavements. Many variables affect the level of water damage in asphalt pavement
layer such as the type of aggregate, bitumen, mixture design and construction,
level of traffic, environment and the additive properties that are introduced
to the bitumen. This study is the aimed to determine the effect of 1%, 2% and
3% addition of crude oil residues within the bitumens on the stripping potential
and moisture susceptibility characteristics of asphalt mixtures. Moisture
susceptibility characteristics of the samples have been evaluated by Nicholson
Stripping Test (ASTM D 1664) and determination of adhesion ability by using
mineral material (GOST 11508-74) as well as images by captured Leica S 8 AP0 Stereo microscope respectively. The results of experimental study indicated
that addition of different contents of
crude oil residues within the bitumens increased the resistance of asphalt
mixtures to stripping.
Stripping Water Damage Crude Oil Residue Moisture Susceptibility
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri \ Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 4 |