Eğitim kurumsal olarak ilkokulda başlamaktadır. Okula
başladıktan sonra çocuklar, zamanlarının çok büyük bir çoğunluğunu okulda
geçirmektedirler. Bu anlamda ilkokullarda çocukların motivasyonu, verimliliği,
fiziksel ve bilişsel gelişimi için; okulların fiziksel koşulları büyük öneme
sahiptir. Eğitim ortamlarında ergonomik düzenlemelerin yapılması; ortamlarının
kalitesini verimini arttıracak, öğretmen ve öğrencilerin daha iyi bir ortamda
öğrenme yaşantıları geçirmelerini ve kalıcı öğrenmelerden deneyim kazanmalarını
kolaylaştıracaktır. Çalışmanın amacı, ilkokul binalarının ergonomik açıdan
kullanım durumunu ortaya
koymaktır. Bu amaca ulaşabilmek için şu sorulara cevap aranmıştır: Fiziki
mekanlar
öğrenci sayısına göre yeterli midir?
Bu birimler mekansal, görsel, işitsel, termal konfor şartlarını sağlamakta mıdırlar? Kullanılan araç-gereç ve donanımlar ergonomik açıdan yeterli midir?
Bu soruların cevapları, çalışmada seçilen tip proje ilkokulu ve tasarım projesi
ilkokulunda aranmıştır.
Türkiye’de milyonlarca öğrencinin öğrenim gördüğü ilköğretim okulları daha çok
aynı
mimari özellikte yapılan tip proje
olarak tasarlanmaktadır. Bu tip projeler
Türkiye genelinde coğrafi şartlar gözetilmeksizin tüm bölge ve illerde yapılmaktadır. Diğer taraftan, ender olmakla birlikte
tasarlanan özgün ilkokul projeleri de bulunmaktadır.
Bu çalışmada, tip proje
ilkokulu ve
tasarım proje
ilkokulunun
ergonomik konfor şartlarına uygun olup olmadığı irdelenmiştir. Kullanılan
araç-gereç ve donanımların ergonomik açıdan yeterli olup
olmadığı gibi sorulara cevaplar aranmıştır.
Çalışma sonunda tip proje ilkokulu ile tasarım projesi ilkokulu ergonomik açıdan karşılaştırılmış ve
farklılıkları ortaya konmuştur.
Education begins as an institution in primary school. After starting school, children spend a great majority of their time at school. In this sense, primary schools in children's motivation, productivity, physical and cognitive development; physical conditions of schools is of great importance. Ergonomic arrangements in educational environments; improve the quality and efficiency of their environments, make it easier for teachers and students to experience learning experiences in a better environment and gain experience from permanent learning. The aim of the work is to demonstrate the ergonomic use of primary school buildings. In order to reach this aim, the following questions have been searched: Are physical spaces sufficient for the number of students? Are these units providing spatial, visual, acoustic, thermal comfort conditions? Are the tools and equipment used sufficient in terms of ergonomics? The answers of these questions were searched in two primary school selected in the study. The primary schools where millions of students study in Turkey are designed as a type project which is mostly done with the same architectural characteristics. Such projects are being implemented in Turkey in all regions and provinces without regard to geographical conditions. On the other hand, there are also unique elementary school projects designed together with rare. In this study, it was examined whether two primary school meet the ergonomic comfort conditions. At the end of the study, two primary school were compared in terms of ergonomics and their differences were revealed.
Ergonomic Education building Primary school Ergonomics in primary school
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | ÖS: ERGONOMI2017 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 |