Traffic congestion in
cities brings economic, social and environmental problems. Local governments
seeking to overcome these problems are trying to meet transportation demand by
making expensive investments such as road extension, lane addition and intersection
renewal. However, as is known, reserve capacity can be created by determining
the appropriate signal timings in urban transportation networks. By using this
capacity, traffic congestion and its negative effects can be reduced. In this
study, a bi-level model is developed for solving the problem of the reserve
capacity maximization in urban road networks. At the upper level, the Origin-Destination
(O-D) demand multiplier is maximized and the traffic assignment problem is solved
at the lower level. Applying the model to the Allsop & Charlesworth’s test
network, it has been found that the O-D matrix can be increased by about 16%
without exceeding the capacities of the links in the road network.
Reserve Capacity Urban Road Networks Signalized Intersections Bi-level Programming Harmony Search
Kentlerdeki trafik sıkışıklığı ekonomik, sosyal ve çevresel
problemleri beraberinde getirmektedir. Bu problemlerin önüne geçmek isteyen
yerel yönetimler, yol genişletmesi, şerit ilavesi ve kavşak yenileme
çalışmaları gibi pahalı yatırımlar yaparak ulaşım talebini karşılamaya
çalışmaktadır. Ancak bilindiği gibi kentiçi ulaşım ağlarında uygun ışık
sürelerinin belirlenmesi ile yedek kapasite yaratılabilmektedir. Bu kapasitenin
kullanılması neticesinde trafik sıkışıklığı ve beraberinde getirdiği olumsuz
etkiler azaltılabilmektedir. Bu çalışmada kentiçi ulaşım ağlarındaki yedek
kapasitenin enbüyüklenmesi probleminin çözümü için iki seviyeli bir model
geliştirilmiştir. Üst seviyede Başlangıç-Varış (B-V) seyahat matrisi çarpanı
enbüyüklenirken, alt seviyede trafik ataması problemi çözülmektedir.
Geliştirilen modelin Allsop & Charlesworth test ağına uygulanması
neticesinde yol ağındaki bağların kapasiteleri aşılmadan B-V seyahat matrisinin
yaklaşık %16 artırılabileceği belirlenmiştir.
Armoni Araştırması Yedek Kapasite Kentiçi Karayolu Ağları Işıklı Kavşaklar İki-Seviyeli Programlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi \ Research Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |