Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ALTYAPI YATIRIM KARARLARINDA MALİYET HESABI VE ETKİSİNE DAİR BİR İNCELEME

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 348 - 358, 30.03.2021
https://doi.org/10.21923/jesd.814771

Öz

İnşaat sektörü hem ulusal hem küresel düzeyde temel sektörlerden bir tanesini teşkil etmektedir. Ülkeler gelişmişlik seviyelerine göre, gelişmiş, gelişmekte olan ve gelişmemiş ülkeler olarak tasnif edilmektedirler. Gelişmişlik seviye ve sınıf tespiti ise altyapı kurulumunun ne aşamada olduğu ile ilgilidir. Dolayısı ile altyapı yatırımlarının durumu yol göstermektedir. Altyapı yatırımlarında birincil unsur ise inşaat sektörü ve inşaat mühendisliği olmaktadır. Altyapı; ulaşım, telefon, internet, su, atık su, doğalgaz ve elektrik altyapısı gibi temel bileşenlerden meydana gelmektedir. Yine altyapı eğitim, sağlık, güvenlik gibi temel unsurlarla ilintilidir. Altyapı yatırımlarında ulaştırma yatırımları önemli bir paya sahiptir. Bu durum özellikle de Türkiye’de daha da belirginleşmektedir. Bu çalışmada ulaştırma başta olmak üzere büyük altyapı yatırımlarının ülke gelişmişlik düzeylerine göre etkisi ele alınmıştır. Bu çerçevede maliyet hesap esasları incelenmiştir. İlk olarak altyapı yatırımının gelişmişliğe etkisi irdelenmiş olup ardından altyapı maliyet hesaplamaları paylaşılmıştır. Sonrasında ise proje yönetimi ve planlaması ortaya konulmuş olup maliyet çeşitleri derinlemesine değerlendirilmiştir. Bu kapsamda da sonuç ve öneriler paylaşılmıştır.

Teşekkür

Bütün emeği geçenlere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Altan, M.F., Kızıltaş, M.Ç., 2018, Toplu Taşımada Çok Amaçlı Karar Verme ve Metropolitan Bir Alanda Ev-İş Ulaşım Hizmeti Modellemesi, Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, ULAKBİM
  • Bureau of Transportation Statistics, Research and Innovative Technology Administration, 2011. Key Transport Indicators
  • Combes, P. P., Mayer, T., & Thisse, J. F. (2008). Economic geography: The integration of regions and nations. Princeton University Press.
  • Rawat, D. B., Rodrigues, J. J., and Stojmenovic, I., Cyber-Physical Systems: From Theory to Practice. CRC Press, 2015.
  • D. B. Rawat, Adaptive Connectivity, Security and Privacy in Transportation Cyber Physical Systems. Springer, 2016.
  • Department for Transport, 2011. High Speed Rail: Investing in Britain’s Future. http://www.dft.gov.uk/pgr/rail/pi/highspeedrail/ (viewed 20.04.11).
  • I.A. Duvanova, T.L. Simankina, Optimization of the conditions of parking space residential buildings. Construction of unique buildings and structures. 2016. 2 (41). pp 108-117.
  • Ilıcalı, M., 2014, ‘Şehiriçi Ulaşımda Yenilikçi Uygulamalar, AUS ve Parklanma Uygulamaları - 2’ http://www.tasimadunyasi.com/sehirici-ulasimda-yenilikci-uygulamalar-aus-ve-parklanma-uygulamalari-2-makale,317.html (01.11.2014)
  • Ilıcalı, M., Camkesen, N., Kızıltaş, M.Ç., Ekinci, B., 2014, ‘İstanbul’ da Ulaştırma Sisteminde Türlerarası Entegrasyon ve Boğaz Geçişleri’, 5.Karayolu Trafik Güvenliği Sempozyumu ve Sergisi, Ankara
  • Kanıt R., Baykan U.N. Bina Yaklaşık Maliyetinin Çoklu Doğrusal Regresyon ile Belirlenmesi, 2004.
  • Kızıltaş, M, Ç, 8-10 Kasım 2018, Küresel Örnekleri ile Toplu Ulaştırma, Transist 2018, İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı, İstanbul
  • Kuruoğlu, M. (2006). Konut Amaçlı Arazi Yatırımlarında Fizibilite ve Pratik Bir Metot Önerisi, İTO yayınları
  • Liu, Y., Zhang, X., Zeng, J., Zhang, X., Zhang, P., & Zhong, Z. 2007. Technology of Sound Intensity Theory in High Speed Railway Car Noise Controlling. In International Conference on Transportation Engineering. pp. 1243-1248.
  • Pekgökgöz, K., Gürel, M., Kömür M , Çılı F. (2007). Cost Analysis of A Building With Seismic Base Isolation System, Sigma Dergisi
  • Ptuhina I., Spiridonova T., Musorina T. Performance evaluation of high-rise complex construction depending on building site placement. Applied Mechanics and Materials. 2015. Vol. 725-726. Pp. 153-159.
  • Román, C., Espino, R., & Martín, J. C. (2010). Analyzing competition between the high speed train and alternative modes: The case of the Madrid-Zaragoza-Barcelona Corridor. Journal of Choice Modelling, 3(1), 84–108.
  • Spaven, D. 2006. Are High-speed railways good for the environment. Transform Scotland, Edinburgh, 3..
  • Takatsu, T. 2007. The history and future of high-speed railways in Japan. Japan Railway & Transport Review, 48, 6-21.
  • Ureña, J. M., Menerault, P., & Garmendia, M. (2009). The high-speed rail challenge for big intermediate cities: A national, regional and local perspective. Cities, 26(5), 266–279.
  • Wong, W. G., Han, B. M., Ferreira, L., Zhu, X. N., & Sun, Q. X. (2002). Evaluation of management strategies for the operation of high-speed railways in China. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 36(3), 277-289.

A REVIEW OF COST EFFECT AND CALCULATIONS ON INFRASTRUCTURAL INVESTMENT DECISIONS

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 348 - 358, 30.03.2021
https://doi.org/10.21923/jesd.814771

Öz

Civil engineering sector is one of the main sectors both on national and global scale. Countries are classified in terms of their development levels as developed, developing and undeveloped countries. Specifying of developing level and class is correlated with infrastructural establishing period. Thus infrastructural investment case is enlightening at this point. First parameter in infrastructure investment is civil engineering sector. Infrastructure constitutes of main elements as transport, phone, internet, water, waste water, naturel gas and electrical infrastructure. Also infrastructure is related with education, health security main parameters. Transportation investments have an important share on infrastructural investments. This case is especially more clear in Turkey. In this paper effects of huge infrastructural investments especially transportation in terms of development levels of countries are revealed. In this framework cost calculation essentials are reviewed. Firstly, effect to developing of infrastructure investment is expressed that infrastructural cost analysis are shared. After these project management and planning are executed and cost sorts are evaluated in deeply. On this context conclusions and recommendations are shared.

Kaynakça

  • Altan, M.F., Kızıltaş, M.Ç., 2018, Toplu Taşımada Çok Amaçlı Karar Verme ve Metropolitan Bir Alanda Ev-İş Ulaşım Hizmeti Modellemesi, Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, ULAKBİM
  • Bureau of Transportation Statistics, Research and Innovative Technology Administration, 2011. Key Transport Indicators
  • Combes, P. P., Mayer, T., & Thisse, J. F. (2008). Economic geography: The integration of regions and nations. Princeton University Press.
  • Rawat, D. B., Rodrigues, J. J., and Stojmenovic, I., Cyber-Physical Systems: From Theory to Practice. CRC Press, 2015.
  • D. B. Rawat, Adaptive Connectivity, Security and Privacy in Transportation Cyber Physical Systems. Springer, 2016.
  • Department for Transport, 2011. High Speed Rail: Investing in Britain’s Future. http://www.dft.gov.uk/pgr/rail/pi/highspeedrail/ (viewed 20.04.11).
  • I.A. Duvanova, T.L. Simankina, Optimization of the conditions of parking space residential buildings. Construction of unique buildings and structures. 2016. 2 (41). pp 108-117.
  • Ilıcalı, M., 2014, ‘Şehiriçi Ulaşımda Yenilikçi Uygulamalar, AUS ve Parklanma Uygulamaları - 2’ http://www.tasimadunyasi.com/sehirici-ulasimda-yenilikci-uygulamalar-aus-ve-parklanma-uygulamalari-2-makale,317.html (01.11.2014)
  • Ilıcalı, M., Camkesen, N., Kızıltaş, M.Ç., Ekinci, B., 2014, ‘İstanbul’ da Ulaştırma Sisteminde Türlerarası Entegrasyon ve Boğaz Geçişleri’, 5.Karayolu Trafik Güvenliği Sempozyumu ve Sergisi, Ankara
  • Kanıt R., Baykan U.N. Bina Yaklaşık Maliyetinin Çoklu Doğrusal Regresyon ile Belirlenmesi, 2004.
  • Kızıltaş, M, Ç, 8-10 Kasım 2018, Küresel Örnekleri ile Toplu Ulaştırma, Transist 2018, İstanbul Ulaşım Kongresi ve Fuarı, İstanbul
  • Kuruoğlu, M. (2006). Konut Amaçlı Arazi Yatırımlarında Fizibilite ve Pratik Bir Metot Önerisi, İTO yayınları
  • Liu, Y., Zhang, X., Zeng, J., Zhang, X., Zhang, P., & Zhong, Z. 2007. Technology of Sound Intensity Theory in High Speed Railway Car Noise Controlling. In International Conference on Transportation Engineering. pp. 1243-1248.
  • Pekgökgöz, K., Gürel, M., Kömür M , Çılı F. (2007). Cost Analysis of A Building With Seismic Base Isolation System, Sigma Dergisi
  • Ptuhina I., Spiridonova T., Musorina T. Performance evaluation of high-rise complex construction depending on building site placement. Applied Mechanics and Materials. 2015. Vol. 725-726. Pp. 153-159.
  • Román, C., Espino, R., & Martín, J. C. (2010). Analyzing competition between the high speed train and alternative modes: The case of the Madrid-Zaragoza-Barcelona Corridor. Journal of Choice Modelling, 3(1), 84–108.
  • Spaven, D. 2006. Are High-speed railways good for the environment. Transform Scotland, Edinburgh, 3..
  • Takatsu, T. 2007. The history and future of high-speed railways in Japan. Japan Railway & Transport Review, 48, 6-21.
  • Ureña, J. M., Menerault, P., & Garmendia, M. (2009). The high-speed rail challenge for big intermediate cities: A national, regional and local perspective. Cities, 26(5), 266–279.
  • Wong, W. G., Han, B. M., Ferreira, L., Zhu, X. N., & Sun, Q. X. (2002). Evaluation of management strategies for the operation of high-speed railways in China. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 36(3), 277-289.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Derleme Makaleler \ Review Articles
Yazarlar

Selim Yüksel Pazarçeviren 0000-0001-8198-4424

Mehmet Çağrı Kızıltaş 0000-0001-9852-9428

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2020
Kabul Tarihi 19 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pazarçeviren, S. Y., & Kızıltaş, M. Ç. (2021). ALTYAPI YATIRIM KARARLARINDA MALİYET HESABI VE ETKİSİNE DAİR BİR İNCELEME. Mühendislik Bilimleri Ve Tasarım Dergisi, 9(1), 348-358. https://doi.org/10.21923/jesd.814771